test

Projektant otkrio sve tajne Pelješkog mosta: 'Neće to biti kao devina grba, bit će među pet najvećih izgrađenih u 21. stoljeću'

Autor: dubrovackidnevnik.hr Autori fotografija: Grgo Jelavic/PIXSELL
Ekipa net.hr-a susrela je autora Pelješkog mosta, velebnog zdanja koje će spojiti Hrvatsku, slovenskog projektanta Marjana Pipenbahera. U svojstvu glavnog i odgovornog projektanta barem jednom mjesečno dolazi u obilazak gradilišta kako bi se na licu mjesta uvjerio u napredak radova, a  svakodnevno je u kontaktu s inženjerima koji vode radove.

Oduševljen je viđenim. Most dug 2440 metara, visok 55 i širok 21 metar trebao bi u cijelosti biti dovršen u siječnju iduće godine, a u promet pušten početkom ljeta. Čelična rasponska konstrukcija mosta, čije je postavljanje u tijeku, bit će dovršena ovog kolovoza. Neumorni radnici iz kineskog CRBC-a danonoćno rade na konstrukciji, a Pipenbaher zadovoljno konstatira kako je proteklih mjeseci učinjen ogroman napredak nakon što je lani pandemija usporila dopremu dijelova čelične konstrukcije brodovima iz Kine, a samim time i radove, donosi Net.hr u ekskluzivnoj reportaži. 

Stojeći na već dovršenom dijelu mosta sa strane Komarne, dugom tristotinjak metara, Pipenbaher govori kako će Pelješki most biti jedan od najvećih ovješenih mostova u Europi i jedan od pet najvećih dosad izgrađenih u 21. stoljeću.

Pelješki most neće, kako mnogi misle, biti najduži most u Hrvatskoj. Stotinjak je metara duži (2547 metara) most preko Drave kod Osijeka na budućoj dionici autoceste A5 Osijek-Beli Manastir.

"I po težini i po složenosti radova ovo je jedan od najzahtjevnijih mostova u svijetu", kaže Pipenbaher objašnjavajući kako se nalazi na mjestu gdje pušu orkanski vjetrovi i na potresno najaktivnijem području u Hrvatskoj.

Kada je skupa s danas pokojnim Jurom Radićem angažiran kao projektant mosta Pelješac, Pipenbaher je već pri prvom dolasku u Malostonski zaljev osjetio tamošnju prirodu.

"Most uvijek mora biti odgovor na lokaciju. On ne narušava ovaj predivni prirodni element, nego transparentno, lagano, istegnuto ide s jedne na drugu stranu. Mi smo njime samo produžili put preko mora, ništa više", kaže 64-godišnji, višestruko nagrađivani projektant na kojemu se vidi da je pun emocija dok s mosta pogledom prelazi od Pelješca prema Kleku i natrag.

Pipenbaher je lokaciju Pelješkog mosta "osjetio" jednog ranog jutra, prije svanuća, a spokoj koji je tada vladao u Malostonskom zaljevu prenio je u svoju viziju mosta. To je nenametljiv objekt koji, za razliku od prvotnog projekta, ne strši u prostoru.

"Rješenje iz 2007 godine bilo je preglomazno. To bi išlo još 80 metara u vis u odnosu na ovo. Znate, u arhitekturi vam je ključ naći odgovor na lokaciju. Važno je kad dođeš na mjesto gdje će se graditi most skicirati si u glavi kako će izgledati. To je, rekao bih, kreativna snaga čovjeka", kaže Pipenbaher.

"Imamo šest pilona mosta koji, pogledajte, idu tik-tik-tik…i nastavljaju se na pejzaž. Ona brda na Pelješcu izgledaju kao neke piramide pa je taj krajolik, rekao bih, prenesen na most. Iako je ovaj most velik, rekao bih svjetski most, on ipak izgleda linearan. Mi smo njime samo produžili taj put krajolika preko ovog zaljeva koji je prekrasan i stoga most mora biti lagan, nenametljiv, a ne "težak". Kada bude dovršen imat će lijepo ambijentalno osvjetljenje i na ovom platnu neba doista će biti miran, noću decentno osvijetljen. Ovo, znate, nije gradski most, neće ničime biti načičkan, nego samo jedna topla boja koja će se uklapati u pozadinu“.

Cijeli tekst pročitajte OVDJE

Popularni Članci