/* */

Novac od povratne naknade ne morate potrošiti u trgovini u kojoj ste vratili boce

Autor: dubrovackidnevnik.hr Autori fotografija: Hrvoje Jelavic/PIXSELL

Hrvatska je bila među europskim pionirima kada je prije točno 20 godina uvela sustav povratne naknade za ambalažu od pića i napitaka. No, usprkos iskustvu od dva desetljeća, i dalje ima nejasnoća, propusta, a ponekad i namjerno krivih praksi u onome što se kolokvijalno zove 'vraćanjem plastičnih boca'.

Predsjednica Hrvatske udruge za zaštitu potrošača (HUZP) Ana Knežević rekla nam je kako se u posljednje vrijeme toj udruzi javilo nekoliko građana tvrdeći da su im za predane plastične i staklene boce u trgovinama izdane potvrde, odnosno kuponi koje ne mogu unovčiti, nego ih moraju potrošiti baš u toj trgovini.

"Konkretno u jednom trgovačkom lancu, nakon vraćanja ambalaže ljudi su dobili kupone za koje im je rečeno da ih moraju potrošiti u toj trgovini isti taj dan", kazala je predsjednica HUZP-a.

Ona napominje da je povratna naknada za boce plaćena onoga trena kada je kupljen proizvod u povratnoj ambalaži.

"U tom trenutku kupac je platio naknadu koju kasnije, kada vrati boce, dobiva natrag. Ne može mu nitko određivati da za taj svoj novac koji mu je vraćen mora kupiti nešto u toj trgovini", dodala je Knežević, donosi N1.

Na slučajeve koje spominje odnosi se stavak 8. članka 32. normativnog akta podužeg naziva Pravilnik o ambalaži i otpadnoj ambalaži, plastičnim proizvodima za jednokratnu uporabu i ribolovnom alatu koji sadržava plastiku.

Tamo piše da su "prodavatelj pića i osoba koja upravlja reciklažnim dvorištem dužni isplatiti posjedniku otpadne ambalaže od pića iznos povratne naknade po jedinici predane otpadne ambalaže od pića isključivo u novcu, i bez postavljanja uvjeta kupnje svojih proizvoda ili bilo kakvih drugih uvjeta".

Osim toga, isti su obvezni preuzimati otpadnu ambalažu od pića tijekom cijelog radnog vremena u količini do 80 otpadnih ambalažnih jedinica dnevno po pojedinom posjedniku, a smiju preuzeti i veću količinu ako tako odluče. Pravilnik također kaže da se preuzimanje otpadne ambalaže od pića može obavljati putem aparata ili ručno.

Što se tiče inzistiranja na tome da se povratna naknada u trgovinama mora podići istoga dana kada je ambalaža vraćena, Hrvatska udruga za zaštitu potrošača zatražila je objašnjenje od Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost.

Na stranicama HUZP-a stoji kako su iz Fonda odgovorili da "odredbama Pravilnika, kao niti Uputom o postupanju s otpadnom ambalažom u sustavu povratne naknade nije propisan rok unutar kojeg potrošač mora potraživati isplatu iznosa povratne naknade za predanu otpadnu ambalažu".

Velika većina građana koja vraća otpadnu ambalažu nema običaj danima nositi u džepovima potvrde o broju vraćenih boca i iznosu povratne naknade, nego nastoje da im na blagajnama čim prije isplate novac. Također, ako su u međuvremenu u istoj trgovini nešto kupili, mogu na blagajni zatražiti da im račun od kupovine bude umanjen za iznos povratne naknade. No, uvjetovanje povrata naknade kupovinom u trgovini očito nije u skladu s prethodno spomenutim Pravilnikom, piše N1.

Inače, iznos povratne naknade za jednokratnu ambalažu za pića od 1. siječnja ove godine je 10 centi. Dotad je Hrvatska, iako je među prvima uvela taj sustav, bila među zemljama s najnižom naknadom koja se čak 19 godina nije mijenjala. Za vrijeme kune iznosila je 50 lipa po komadu, a prelaskom na euro sve do ove godine - 7 centi.

Popularni Članci