Isplati li se trošiti više novca na premium goriva? Evo što su utvrdile studije

Autor: dubrovackidnevnik.hr Autori fotografija: Igor Soban/PIXSELL
Većina benzinskih stanica uz standardni benzin tipa eurosuper 95 prodaje i takozvana "premium" goriva, poput eurosuper 95 class plus i eurosuper 100. Cijena premium goriva je veća za 10 do 25 posto, zavisno o tipu i baznoj cijeni "običnog" eurosuper 95.

Trenutna cijena eurosupera 95 je 12.03 kune, a za napuniti spremnik od 50 litara, treba potrošiti 600 kuna. Istodobno je cijena eurosuper 95+ 13.39 kuna, pa za puni spremnik treba izdvojiti 670 kuna. Eurosuper 100 je još skuplji, a cijena mu se kreće od 13.90 kuna do 15.09 kuna, zavisno o benzinskoj stanici. Za napuniti spremnik od 50 litara treba izdvojiti od 695 do 755 kuna.

Razlika u cijeni je stoga od 70 do 155 kuna za jedan puni spremnik od 50 litara. To nije malo, a pitanje je isplati li se uopće. Do sada provedena istraživanja u razlikama performansi automobila i trajanju motora nisu pokazala značajne prednosti premium goriva, posebno kada se uzme u obzir koliko je veća cijena.

U čemu je razlika?

Premium goriva su učinkovitija i produljuju radni vijek motora. Uz to, sadrže aditive koji višestruko utječu na rad motora - uklanjanju naslage nastale prilikom procesa izgaranja te povećavaju mazivost i zaštitu od korozije. Dodatno, otpornija su na niske temperature, pa osiguravaju bezbrižno paljenje i neometan rad motora zimi. Ali po kojoj cijeni?

Brojevi iza naziva "eurosuper" označavaju oktanski broj, koji određuje otpornost određenog benzina na detonacijsko izgaranje. Što je taj broj veći to je gorivo kvalitetnije, jer je veća otpornost na detonaciju usred kompresije cilindra motora. Razlog ima veze s tim kako funkcioniraju motori s unutrašnjim izgaranjem, piše Index.

Oni rade na principu zapaljenja mješavine goriva i zraka, koju kompresira klip unutar cilindra motora, a zatim tu mješavinu pali svjećica. Važno je da smjesa goriva i zraka ne detonira sama prije nego je detonira iskra svjećice, jer time nastaje veliko lokalno zagrijavanje cilindara, klipova i ventila, koje može prouzročiti njihovo trajno oštećenje.

Samo neki automobili imaju uočljive koristi od premium benzina

Postoje neki modeli automobila s motorima koji zahtijevaju tzv. premium goriva s visokim oktanskim brojem, ali većina automobila, i starih i novih, neće imati gotovo nikakve koristi.

Kod većine automobila premium goriva neće napraviti zamjetnu razliku, a čak i automobili s motorima visoke kompresije mogu bez problema koristiti obična goriva. Razlika je u tome što motori u tim automobilima imaju koristi od premium umjesto običnog benzina, jer su im motori dizajnirani da iskoriste potencijal premium benzina. 

Da bi se taj potencijal iskoristio, potreban je poseban dizajn motora koji iskorištavaju veći omjer kompresije. Motori s većim omjerom kompresije su efikasniji i oni imaju koristi od premium goriva visokog oktanskog broja. Ali ta iskoristivost ovisi o dizajnu motora, a ne o samom gorivu. Jednostavno, motori koji nisu dizajnirani da iskoriste premium goriva nemaju praktički nikakve koristi od njih, a to je većina automobila na našim cestama.

Nezavisne studije potvrđuju da su premium goriva uglavnom bacanje novca

Brojne nezavisne studije u Europi i SAD-u pokazale su da s premium gorivom vozilo neće imati osjetno veću snagu niti će biti brže. Premium goriva su financijski neisplativa, ali definitivno neće štetiti. Točnije, korist od njih je toliko mala da ni blizu ne opravdavaju dodatan financijski trošak, bez obzira na to radi li se o novom ili starom automobilu.

Ukratko, ulijevanje premium goriva u motore koji ih ne mogu iskoristiti je besmisleno. Za doznati treba li u motor ulijevati premium goriva, odnosno ima li uopće koristi od toga, treba samo pogledati u priručnik. Premium goriva jednostavno nemaju dovoljno veliki učinak na performanse većine automobila, ako ikakav, da bi opravdala veću cijenu. 

U zemlji gdje je prosječna dob automobila na razini od 15 godina, a tisuće automobila svake godine padnu na tehničkom pregledu, pitanje izbora premium goriva je aktualno samo manjem broju korisnika koji koriste automobile s novijim i naprednijim motorima.

Treba napomenuti da premium goriva ne štete, a zahvaljujući brojnim aditivima mogu biti i od koristi. Najbolje je izračunati razliku u cijenu koju plaćate. Obzirom da je hrvatski prosjek oko 12.000 kilometara godišnje, a to znači i par tisuća kuna veći račun za gorivo.

Spomenimo i jedan izuzetak vezan uz dizelska goriva, odnosno za tzv. zimsko gorivo, koje nudi miran start i neometan rad motora u zimskim uvjetima, pa se preporučuje koristiti pri temperaturama ispod -5 °C, prije i nakon vikenda te za vrijeme skijaške sezone.

Ukratko, premium goriva su za veliku većinu vozača financijski neisplativa, ali i tehnički preporučljiva jer vam bolje gorivo ni na koji način ne može naškoditi.  

Popularni Članci