Evo što će sve poskupjeti nakon uvođenja Eura
Statistika nastala na iskustvu ostalih članica eurozone koje su prošle proces uvođenja eura, a u kojima se pokazalo kako najveća poskupljenja treba očekivati u ugostiteljstvu, točnije restoranima i kafićima. No, ni ostali sektori uslužnih djelatnosti neće biti pošteđeni poskupljenja.
Iskustvo iz Nizozemske pokazuje da su cijene u restoranima nakon uvođenja eura porasle za 3,5 posto, u Njemačkoj je taj rast iznosio 2,2, u Finskoj dva posto dok su Austrija i Grčka zabilježile nešto manja povećanja u segmentu ugostiteljstva, od 0,2 do 0,5 posto, piše Jutarnji list.
Razlog ovim poskupljenjima stručnjaci uglavnom pronalaze u takozvanom menu cost modelu, točnije, većina restorana zbog uvođenja eura bit će prisiljena tiskati nove jelovnike i taj će trošak preliti na potrošače.
Statistika pokazuje i kako bi povećanje cijena moglo nastupiti u segmentu čišćenja, popravka i iznajmljivanja odjeće čemu su, na primjer, svjedočili građani Francuske, Njemačke i Estonije. Poskupjeti bi mogle i frizerske usluge te općenito usluge uljepšavanja, a rast cijena očekuje se i u djelatnosti servisa informatičke, audiovizualne te fotografske opreme.
Određeni proizvodi, međutim, poskupjet će i kao posljedica zaokruživanja cijena, što bi najznačajnije moglo biti vidljivo kod pekarskih proizvoda i novina, stoji u istraživanju Pufnik.
Naime, zaokruživanje cijena, i to naviše, jedan je od najčešćih razloga poskupljenja koje je pritom najizraženije kod proizvoda koji su u startu imali nešto niže cijene, a u to spadaju novine i pekarski proizvodi.
Računica je jednostavna – ono što je u kunama prije koštalo euro i 20 centi vrlo će vjerojatno biti zaokruženo na euro i pol, što na tako mali iznos predstavlja znatan skok, dok je zaokruživanje cijena na niže realno očekivati tek kod trajnih potrošnih dobara veće vrijednosti, ali se ne navodi što bi to konkretno bilo.
Prema projekcijama HNB-a, očekuje se da bi novine i knjige tako od 2023. u Hrvatskoj mogle poskupjeti 2.06 posto, financijske usluge 1.9, usluge smještaja 1.7 posto, obuća 1.6, sportske usluge 1.5 posto, a ugostiteljske 1.2 posto.