Ako dobijete ovakav poziv, ne izgovarajte ove riječi

Autor: dubrovackidnevnik.hr Autori fotografija: Ivo Cagalj/PIXSELL

Ponekad će vas pokušati zadržati na liniji predstavljajući se kao službenik banke ili državne institucije, no često poklope slušalicu odmah nakon vašeg potvrdnog odgovora.

"Čujete li me sada?", "Jeste li to vi?", "Jeste li tamo?" Ukoliko vam netko postavi ovakvo pitanje u normalnom razgovoru, pristojno je dati do znanja da ga čujete jasno i glasno. Međutim, ako vam isto pitanje postave na početku poziva s nepoznatog broja, trebali biste biti na oprezu.

Upravo su takva pitanja, kako prenosi HuffPost, znak sve raširenije telefonske prevare, na koju upozorava i Better Business Bureau, neprofitna organizacija koja prati lažno oglašavanje i pritužbe potrošača. Melanie McGovern, direktorica za odnose s javnošću u BBB-u, istaknula je kako je od ožujka 2024. zabilježen značajan porast prijava građana zabrinutih zbog ove metode. Scenarij je jednostavan. Nepoznata osoba započinje poziv pitanjem "Čujete li me?" kako bi vas navela da odgovorite s "da".

Ponekad će vas pokušati zadržati na liniji predstavljajući se kao službenik banke ili državne institucije, no često poklope slušalicu odmah nakon vašeg potvrdnog odgovora. Njihov primarni cilj je dobiti snimku vašeg glasa kako izgovarate "da" i potvrditi da je telefonski broj aktivan. Jednom kada znaju da ste spremni odgovoriti, prevaranti vas mogu nastaviti zvati i pokušati vas "uhvatiti na prepad" u trenutku kada ste manje koncentrirani, objašnjava McGovern.

Kelly Richmond Pope, profesorica forenzičkog računovodstva i autorica knjige o prevarama, kaže da bi vam nasumično pitanje "čujete li me?" trebalo biti prvi znak za uzbunu. Takav početak razgovora s nepoznatim brojem sumnjiv je "jer odstupa od tipičnog i uobičajenog načina komunikacije", navodi Pope. Prije nego što vas uhvati panika, važno je napomenuti da, prema podacima BBB-a, za sada nema zabilježenih slučajeva financijskih gubitaka koji su izravno proizašli iz ovih poziva.

Organizacija sugerira da bi, u najgorem slučaju, prevaranti mogli iskoristiti snimku vašeg "da" kako bi autorizirali troškove na vašem telefonskom računu ili vas prijavili na neželjene usluge. "Nikada ne znate kako se snimka vašeg glasa može iskoristiti, izrezati i umetnuti u poziv s bankom ili kreditnom kućom kako bi se, primjerice, otvorila nova kreditna linija", upozorava Pope.

Ipak, Amy Nofziger, direktorica mreže za podršku žrtvama prevara pri organizaciji AARP, smatra da samo pitanje "čujete li me?" ne bi trebalo izazvati veliku paniku. Ona naglašava kako u njihovim bazama podataka nema dokaza koji bi povezivali odgovor na to pitanje s konkretnim financijskim prevarama. "Nitko nam se nije javio s pričom 'Izgubio sam 50.000 dolara zbog prevare s pitanjem čujete li me?'", ističe Nofziger.

Popularni Članci