Vlasnik dubrovačke autoškole: 'Instruktori vožnje su podcijenjeni i slabo plaćeni, nije čudno što odlaze iz struke'
Instruktorima vožnje plaće nisu konkurentne pa ih na tržištu nedostaje, a problem je produbila liberalizacija tržišta zbog čega je kvaliteta usluge u nekim gradovima postala upitna
U Hrvatskoj se nedavno potegnulo pitanje problema rada i potplaćenosti instruktora vožnje u autoškolama. Na to su upozorili saborski zastupnici Mosta Ante Kujundžić i Nikola Grmoja te dva instruktora vožnje Dejan Šipov i Ivan Bužanić. Oni su na konferenciji za novinare u Hrvatskom saboru pod nazivom 'Autoškole – kukavičje jaje ili sigurnosni stup?' upozorili kako su instruktori i predavači u autoškolama plaćeni svega 28 do 40 kuna po satu, što je nerijetko cijena studentskog rada, pa je zbog toga deset posto ljudi izašlo iz te struke, ocijenivši situaciju katastrofalnom.
Tim povodom ispitali smo situaciju u tri autoškole na našem području koje su zaslužne za dugogodišnje obučavanje dubrovačkih vozača.
'INSTRUKTORI VOŽNJE SU PODCIJENJENI'
Vlaho Koprivica, vlasnik Autoškole Konavle, kazao nam je kako se 'u potpunosti slaže s tim kako su instruktori vožnje podcijenjeni, a samim time i dosta slabije plaćeni nego što bi trebali biti', a apostrofirao je i kako 'nije čudno što odlaze iz struke'.
Pojasnio je i što misli zbog čega je ovakva situacija na tržištu autoškola, odnosno instruktora vožnje.
„Upravo zato što su autoškole podcijenjene, ne shvaća se važnost istih, ne shvaća se koliko rada i u kakvim uvjetima je potrebno da bi se od jednog kandidata napravilo odgovornog vozača. Također, ne shvaća se ni koje uvjete za rad mora imati jedna autoškola, koliki su ulazni troškovi rada autoškole i slično. Autoškole su na glasu kao skupe i često se čuje kako bi trebale biti jeftinije, a stvarnost je suprotna“, govori Koprivica i dodaje kako su autoškole jeftine i kako bi trebale biti skuplje.
'AUTOŠKOLE NEMAJU CIJENU KAKVU ZASLUŽUJU'
„Iako u Dubrovniku imamo donekle prihvatljive cijene, na razini Hrvatske su one iste ili čak i niže nego prije desetak godina kada je gorivo koštalo šest kuna po litri, a cijene svih ostalih proizvoda i usluga u automobilskoj industriji bile znatno niže. Sve poskupljuje, samo autoškole imaju cijenu kao npr. 2009. godine“, pojašnjava nezahvalnu situaciju.
Ističe i kako se onda mora zapitati kako platiti instruktore onoliko koliko oni zaista zaslužuju kada autoškole nemaju cijenu kakvu zaslužuju imati.
LIBERALIZACIJA PRODUBILA PROBLEME
„Liberalizacijom tržišta autoškola 2018. godine ukinuta je minimalna dopuštena cijena autoškola, a to je za posljedicu imalo smanjenje cijena u većim gradovima, pa je tako u nekim gradovima moguće položiti B kategoriju za manje od 4000 kuna. U našoj autoškoli, koja je najpovoljnija u Dubrovniku, B kategorija košta 6650 kuna. Donedavno je koštala 5999 kuna. Morali smo povećati cijenu jer je uz naglo povećanje troškova rada, ranija cijena postala neisplativa. Naravno kako je povećanje cijene jedina ispravna opcija, svaka druga opcija bi bila na štetu instruktora vožnje ili kandidata“, iskren je Koprivica.
„Kako je onda moguće da nuditi istu uslugu za manje od 4000 kuna i da je ona isplativa? Očito ili na štetu instruktora vožnje ili na štetu kandidata“, poentira.
'POSAO INSTRUKTORA NE MOŽE SVATKO RADITI'
Napomenuo je kako su u Dubrovniku cijene autoškola među većima u Hrvatskoj, pa dodaje i kako su samim time instruktori vjerojatno među plaćenijima u Hrvatskoj.
„U našoj autoškoli ne nedostaje instruktora jer prilagođavamo broj upisa novih kandidata trenutno raspoloživom broju instruktora, pa tako omogućujemo kandidatima redovne satove vožnje. Svakako bi nam dobro došao još koji instruktor jer bismo u tom slučaju mogli upisivati veći broj kandidata, međutim nema dostupnih instruktora u našem gradu. Jedina opcija je obuka novih instruktora. U startu je teško pronaći nekoga zainteresiranog, a i kada ga nađemo predstavlja rizik, s obzirom na to kako se lako može dogoditi gubitak par mjeseci obuke s nekim tko se na kraju ne pokaže sposobnim biti instruktor vožnje. Taj posao zahtjeva mnoge vještine i ne može ga svatko raditi“, govori Koprivica i zaključuje kako mu instruktora ipak ne nedostaje i kako može raditi s brojem instruktora koje ima.
Govori nam i kako tijekom posljednjih pet godina Autoškola Konavle konstantno raste, pa tako raste i broj instruktora.
„Prije pet godina imali smo zaposlena tri instruktora, trenutno imamo četiri, a početkom 2023. godine planiramo zaposliti i petog koji je prošao našu obuku i zadovoljio. U posljednjih pet godina nismo imali niti jednog instruktora koji je otišao“, govori.
PROSJEČNA PLAĆA ŠEST TISUĆA KUNA
Prosječna plaća instruktora u Autoškoli Konavle, prema riječima Koprivice, trenutno iznosi otprilike šest tisuća kuna neto. Vozila su u vlasništvu autoškole, ali ih daje instruktorima vožnje na korištenje. Također, dopušteno im je koristiti ih u privatne svrhe, a gorivo u potpunosti plaća autoškola, kao i održavanje vozila.
„Nudimo opciju i rada instruktorovim vozilom uz povećanje plaće , ali tu opciju ne koristi trenutno nijedan instruktor vožnje“, pojašnjava.
Posljednje povećanje plaće instruktori u Autoškoli Konavle su dobili krajem 2021. godine. Govori nam kako cu cijene korigirali početkom kolovoza, ali i kako su se trudili ostati i dalje najpovoljnija autoškola u Dubrovniku.
„Vjerujemo kako će se trenutne cijene zadržati neko vrijeme, a svako povećanje troškova kao što su gorivo i servisi prisiljava i nas na povećanje cijena autoškola. Između ostalog, moramo često obnavljati i vozni park, a cijene vozila su skočile u nebo. Pri odabiru vozila važno nam je ne zaostajati za ostalim autoškolama na ovom području, što postaje sve veći trošak jer se u zadnje vrijeme kandidate privlači sve skupljim markama vozila. Naravno kako to sve utječe na cijenu koju kandidat plaća“, zaključuje naš razgovor Vlaho Koprivica iz Autoškole Konavle.
PANDEMIJA DONIJELA PAD POSLOVANJA, ALI I ODLAZAK INSTRUKTORA
Darije Vrankić, vlasnik Autoškole Rally, odgovorio je kako u posljednjih pet godina imaju otprilike jednak broj instruktora bez većih promjena kadra, s tim kako su u pandemijskoj godini imali manji obim posla.
„Dio vozila je u vlasništvu autoškole, dio pod leasingom, a dio u vlasništvu instruktora pa o tome i ovisi tko održava vozila. Kao i u većini ostalih branši, ulazni troškovi su se znatno povećali, ali nismo radili korekcije cijena“, odgovorio je Darije Vrankić iz Autoškole Rally. U odgovoru na naš upit, iz Rallyja nisu precizirali koje su prosječne plaće instruktora, kao niti kada su posljednji put dobili povišicu.
TROŠKOVI RASTU, S NJIMA MORAJU I CIJENE
Dubravko Brać iz Autoškole Formula L kazao je kako je problem instruktora uvijek postojao, a posebno ističe instruktore profesionalne kategorije za kamion i autobus.
„Pad poslovanja nam se dogodio početkom korone, tako da smo ostali bez tri instruktora, međutim stanje se poboljšava pa smo upravo zaposlili jednoga“, govori Brać i navodi kako trenutno u autoškoli Formula L imaju sedam instruktora.
„Instruktori imaju plaću od 65 kuna po satu bruto, što je otprilike oko sedam tisuća kuna neto za mjesečnu satnicu, a zadnje povećanje plaće je bilo početkom 2020. godine“, navodi Brać i pojašnjava kako su sva vozila vlasništvo autoškole pa sve troškove ista i snosi.
„Ove godine su svi troškovi porasli za 30 posto, od goriva pa do održavanja vozila i nabavke novih. Zbog toga će i korekcija cijena biti neophodna i to ubrzo“ zaključuje Dubravko Brać vlasnik Autoškole Formula L.
*Objavljeno u tiskanom izdanju Dubrovačkog dnevnika*