UPALIO SE TURISTIČKI ALARM Rezervacije za Hrvatsku dosta slabije, ima li Dubrovnik razloga za brigu?
Rezultati turističkih rezervacija za Hrvatsku na stranim tržištima za cijelu 2019. godinu slabiji su od očekivanog, što je ocijenio predsjednik Udruge putničkih agencija pri HGK Boris Žgomba. Kao razlog se navodi usporena i smanjena potražnja te povećanje ponude konkurentnih kapaciteta na Mediteranu.
Turistički alarm se upalio, a pojedini stručnjaci smatraju kako bi navedena situacija mogla dovesti do pada cijene iznajmljivanog smještaja i općenito turističke usluge.
S druge strane, Turistička zajednica Grada Dubrovnika redovno izvještava o porastu broja gostiju koji stižu u Dubrovnik, a iz turističke agencije Direct Booker smatraju kako se negativni trendovi neće odraziti na Dubrovnik koji je po mnogočemu iznimka. Osnivač i vlasnik tvrtke Nino Dubretić i sam potvrđuje kako njihova agencija bilježi konstantan rast.
„Što se tiče pada turističkih rezervacija, ovisi tko je komentirao. Moguće je kako se radi o putničkim agencijama. Na taj način putuje sve manje ljudi i naravno kako bilježe pad. Online putovanja su u porastu, dakle individualci koji organiziraju putovanja preko stranica i čime se i mi bavimo. Ove godine smo povukli 'ručnu' po pitanju konstantnog dizanja cijena. Ako su se u obzir uzela online putovanja i turoperatori, onda je vjerojatno statistika u padu, no ako se u obzir uzme samo online segment, onda smo u porastu. Barem što se nas tiče,“ izjavio je Dubretić dodavši kako je teško govoriti hoće li lošiji rezultati turističkih rezervacija za Hrvatsku na stranim tržištima dovesti i do pada cijena smještaja.
„Svatko u biti gleda svoj kalendar. Ako vidi kako stvari ne idu po planu, automatski spuštaju cijenu. No, nitko to neće napraviti jer je negdje nešto pročitao,“ prokomentirao je Dubretić.
Na pitanje smatra li kako bi oporavak mediteranskih destinacija poput Turske mogao uzeti dio kolača od Dubrovnika, Dubretić navodi kako je sam Dubrovnik u porastu te smatra kako situacija ne bi trebala negativno utjecati na turističke rezultate Grada.
Sveučilišni profesor i stručnjak za ekonomiju i gospodarstvo Ivan Jelčić također ne smatra kako bi navedeno trebalo dovesti do pada cijene smještaja, barem ove godine, s obzirom na to kako su kapaciteti u Dubrovniku i dalje popunjeni te kako 'ne mora toliko brinuti kao ostatak Hrvatske' što se posebno odnosi na destinacije u koje putuju gosti slabije kupovne moći. Po pitanju turističkih prilika u Dubrovniku, mišljenja je kako treba sagledati nešto širu sliku, a posebno kad se u obzir uzme Brexit.
„S obzirom na određena inozemna događanja, to bi bilo očekivano. Italija, iz koje u Dubrovnik dolaze brojni gosti, je ušla u recesiju. Njemačka je usporila rast i nešto više štede. Također, najveći broj turista dolazi iz Velike Britanije koja bi za mjesec dana trebala izaći iz Europske unije. Nitko ne zna kako će se to odraziti na navedene prilike, prisutna je određena nesigurnost, ne zna se kako će turisti iz Velike Britanije putovati, primjerice hoće li im trebati vize i slično. U Engleskoj vlada određena nesigurnost što sprječava ljude da rezerviraju. Važno je napomenuti kako se i Turska oporavila. Sve se to može promatrati kao kombinacija svih tih faktora koji dovode do pada turističkih aranžmana, a uostalom treba vidjeti kakvog je utjecaja imalo povećanje PDV-a u Hrvatskoj na turističke aranžmane. Malo smo poskupjeli za strance,“ prokomentirao je Jelčić.