test

U Dubrovniku se očajnički traže konobari i kuhari, spašavaju student servis i umirovljenici, i vlasnici zasukali rukave

Autor: Ivona Butjer Mratinović Autori fotografija: Goran Mratinović/DD, Grgo Jelavić/Pixsell
Nekoliko vlasnika ugostiteljskih objekata u Dubrovniku tvrdi kako su ostali na minimalnom broju zaposlenika koji rade duple smjene i kako im novi hitno trebaju, prvenstveno misleći na konobare i kuhare. S druge strane, nekoliko ugostitelja je kazalo kako je 'nedostatak radne snage' sasvim pogrešan termin. Oni smatraju kako radne snage ima, ali kako mnogi od njih ne žele raditi pod uvjetima koji se nude. 

Od sredine srpnja ove godine na jugu Hrvatske ponovno se aktualiziralo pitanje za koje su mnogi mislili kako se ove godine neće dogoditi, a to je pitanje nedostatka radne snage u sezoni. Brojke u turizmu su se naglo popravile, a uz to se stvorila potreba za dodatnom radnom snagom koju je sada, kažu poduzetnici u turizmu, teško pronaći. Kako je malo tko računao na ovakve turističke brojke, tako se početkom sezone, kažu oni, nije zapošljavalo više no što su potrebe bile u svibnju ili u lipnju, kad su brojke bile znatno lošije. Stoga su brojni sezonski radnici koji su im i bili na raspolaganju, u međuvremenu pošli raditi u druge destinacije.

Dubrovački dnevnik je razgovarao s nekoliko vlasnika ugostiteljskih objekata u Dubrovniku koji tvrde kako su ostali na minimalnom broju zaposlenika koji rade duple smjene i kako im novi hitno trebaju, prvenstveno misleći na konobare i kuhare. No, nikako ih ne uspijevaju naći. Dio poduzetnika nove djelatnike ni ne traži. Kako nam govore, s postojećim su se djelatnicima dogovorili kako neće zapošljavati nove jer ne znaju do kada će trajati sezona, te rade s njima ili ih uvjeravaju da se strpe, a daju im dodatni prihod.

S druge strane, nekoliko ugostitelja koji su htjeli ostati anonimni, za Dubrovački dnevnik je kazalo kako je 'nedostatak radne snage' sasvim pogrešan termin. Naglašavaju kako je primjerice posao konobara oduvijek bio težak, ali se prije bolje plaćao. Oni smatraju kako radne snage ima, ali kako mnogi od njih ne žele raditi pod uvjetima koji se traže, a pri tom se prvenstveno misli na nešto niže plaće, posebno nakon 2020. Covid godine kad su  one snižene, a i u ovoj godini, bez obzira na neusporedivo bolje turističke rezultate, za mnoge od njih su ostale iste kao i lani.

SPAS PREKO STUDENT SERVISA

„Činjenica je da radne snage nedostaje jer u svibnju nitko nije htio riskirati s dodatnim zapošljavanjima. Svi su imali taj 'kostur' od stalno zaposlenih djelatnika kojega su dalje nadogradili uz djelatnike koji rade preko učeničkih i studentskih servisa,“ kaže predsjednica Ceha ugostitelja Dubrovačko-neretvanske županije Nikolina Farčić dodavši kako će produljenje sezone i na rujan značiti jednu dobru vijest za turizam, ali i dodatno opterećenje na vlasnike ugostiteljskih objekata i njihove djelatnike.

Na pitanje kako komentira činjenicu da se djelatnici u turističkom i ugostiteljskom sektoru očajnički traže, dok na Zavodu za zapošljavanje ipak ima dosta ljudi, Farčić odgovara kako to ovisi i o njihovim kvalifikacijama.

„Slažem se da na Zavodu uvijek ima ljudi koji se mogu angažirati u radni odnos, no to ovisi i o tome koliko su oni kvalificirani. Također, vrlo je teško da će oni biti dugoročno zaposleni, što onda znači da će se ponovno vraćati na Zavod, što je nezgodno,“ izjavila je.

'VLASNICI SMO I NIJE NAM PROBLEM POTEGNUTI ZA TROJE'

Potpredsjednica Strukovne grupe turističkih agencija pri HGK i vlasnica agencije Dominium Travel Slavica Grkeš smatra kako bi u takvoj situaciji i vlasnici trebali 'zasukati rukave'.

„Kod nas u agenciji je zaposlen isti broj ljudi kao i prije, s obzirom na to da se radi o uredskom cjelogodišnjem poslu, a i preusmjerili smo dijelom poslovanje pa smo zaposlili još dvije osobe. Turizam je takav, danas nas je taman, sutra nas 10 fali, sve je situacijski i nikad ne znate što se može dogoditi i kako će izgledati radni dan. U mojoj agenciji osim kolega je angažirana cijela obitelj, tako da nam nije problem ni nepoznanica 'potegnuti za troje' kad treba, znamo da sezona ne traje vječno,“ kaže Grkeš dodavši kako se treba strpjeti jer će sezona proći, a dotad se treba snaći.

„U property management firmi kolege momački odrađuju posao i zadržavaju kvalitetu na istom nivou kao prije, što zbog dužih ostanaka gostiju, što zbog snalažljivosti i prakse. I u firmi za prijevoz se sve stiže, zapravo nikad nismo bolje radili. Naravno da je iscrpljujuće, ali nismo odavno radili i dovoljno smo se odmorili. Ako ne 'potegne' vlasnik, tko će? Nema smisla kukati da nema radne snage, pokrij se koliko si dug jer od kukanja nema ništa. Zasukati rukave i raditi, brzo će ovo proći, a zima je duga za preslagivanje i nove strategije, ako su potrebne,“ mišljenja je Grkeš.

ISTJEČU RADNE DOZVOLE

Neki od vlasnika ugostiteljskih objekata na području Dubrovnika za nadolazeću sezonu su se nešto bolje pripremili, a jedan od njih je i Mario Zvono, vlasnik lanca restorana Tutto Bene.

„Nekako smo se snašli. Što se tiče naših ugostiteljskih objekata, ove sezone imamo pad od svega 20 posto u odnosu na turistički rekordnu 2019. godinu,“ kaže Zvono dodavši kako su pomogle potpore od strane Države, ali i pomoć Grada u vidu snižene cijene najma prostora i javnih površina. Ipak, Zvono navodi problem s kojim bi se ugostitelji mogli tek susresti, a to je činjenica kako uskoro istječu radne dozvole.

„Rok je kratak jer radne dozvole vrijede tri mjeseca, što znači da će se mnogi, ako sezona potraje, u rujnu naći u situaciji da moraju ljude koji im sada rade otpuštati da bi nove zapošljavali,“ upozorio je Zvono.

BIT ĆE BOLJE IDUĆE GODINE

Među one koji su vjerovali u dobru sezonu spada i Sunset Beach Dubrovnik stoga direktor Marinko Benić tvrdi kako se s većim problemima nisu susretali, a zadovoljni su i ostvarenim rezultatima.

„U svibnju i lipnju smo se dodatno pojačali na ključnim menadžerskim pozicijama. Osim toga, uložili smo znatna sredstva u unapređenje ponude, sve u očekivanju pozitivnog razvoja turističke sezone. Jako smo zadovoljni što to daje odlične rezultate. Prihod u kolovozu ove godine nadmašuje čak i prihod iz kolovoza 2019. godine,“ kaže Benić.

Traženje radne snage iziskuje mnogo napora, napominje Benić, dodavši kako i u Sunset Beachu imaju problema s manjkom radne snage.

„Naravno, razlozi za to su poznati, a to je prvenstveno izuzetno kratka sezona 2020. godine. Vjerujem da će sljedeće godine situacija biti znatno bolja. Mi ćemo svakako rano krenuti u pripremu sljedeće sezone,“ kaže Benić koji se zahvalio svim djelatnicima koji su 'uložili velike napore da iznesu ovu tešku i zahtjevnu sezonu'.

POMAŽU I UMIROVLJENI DJELATNICI

Iznenadan skok turističkih brojki iznenadio je i hotelske kuće, no ne u tolikoj mjeri jer se njihovo poslovanje, kako poručuju, temelji na pomnom i temeljitom planiranju.

“Jadranski luksuzni hoteli su otvorili sve svoje kapacitete u prvoj polovici srpnja što je iziskivalo pomno planiranje radne snage. Već duži niz godina, Jadranski luksuzni hoteli rade na ugovaranju većeg broja ugovora tzv. stalnih sezonaca te na stipendiranju većeg broja učenika, što uz naše stalne djelatnike čini čvrstu bazu zapošljavanja. Jadranski luksuzni hoteli imaju veliki broj sezonskih radnika koji se redovito vraćaju iz sezone u sezonu,“ odgovorili su iz JLH.

Kako bi prebrodili period potreban za izdavanje radnih dozvola za sezonske djelatnike iz inozemstva, iz JLH tvrde kako su povećali broj radnika putem studentskog servisa te angažirali određeni broj umirovljenika i radnika u tzv. dopunskom radu.

„S obzirom na to da je stanje tržišta radne snage prilično slično tzv. predcovid razdoblju, nužno smo upućeni na zapošljavanje radnika iz inozemstva. Najveći broj stranih radnika dolazi iz Makedonije pa potom iz Bosne i Hercegovine. Nadamo se da ćemo uspjeti realizirati planove za jesen, ali u slučaju da se ponovi prethodni scenarij, vjerujemo da će Vlada RH osigurati potporu kao i prethodne i ove godine, te da ćemo sa Sindikatom kao i do sada, uspješno pronaći zajednički jezik,“ odgovaraju iz JLH.

Iz Valamar Rivijere također kažu kako većih problema nije bilo jer su i oni planirali navrijeme, dodavši kako su i u vremenu Covid krize uspjeli sačuvati sva radna mjesta.

„Valamar je i ove godine prilikom sezonskog zapošljavanja zadržao Valamar jamstvo od minimalnog neto primanja u visini od 5.000 kuna, te zadržao program cjelogodišnjeg primanja, to jest, programe za stalne sezonce. Valamarovi sezonci imaju mnoštvo pogodnosti, koje, između ostalog, uključuju smještaj u Kućama Valamar i tople obroke. U visokoj je sezoni na razini grupacije u Valamaru bilo zaposleno gotovo 6.000 djelatnika, te se sezona uspješno nastavlja razvijati. Valamar je u 2020. očuvao sva radna mjesta uz pomoć mjera Vlade i socijalnih partnera, te kroz program Pauza, Restart, a najvišu razinu sigurnosti zdravlja za goste i zaposlenike postignuti su u okviru V Health&Safety programa,“ zaključuju iz Valamara.

*Članak je objavljen u tiskanom izdanju Dubrovački dnevnik Petkom

Popularni Članci