test

EFEKTI BUGATTIJA NA LOVRIJENCU Rimac je još jednom smjestio Dubrovnik na ekskluzivnu kartu svijeta i pružio nam ogromnu šansu

Autor: Vedran Salvia Autori fotografija: Grgo Jelavić / Pixsell, Sveučilište u Dubrovniku, DD
"Odabir Dubrovnika kao ekskluzivne lokacije govori o tome da Rimac vidi Dubrovnik kao elitno mjesto na kojem svoj ekskluzivni proizvod može promovirati", riječi su predsjednice Županijske komore Dubrovnik Nikoline Trojić oko gospodarstvenih učinaka ovog novog "gostovanja" Mate Rimca  u Dubrovniku.

Dakle, Rimac Automobili i Bugatti Automobiles ujedinili su se i stvorili novu kompaniju Bugatti Rimac d.o.o., čiji će glavni izvršni direktor biti sam Mate Rimac. Svečano predstavljanje nove tvrtke održano je na Lovrijencu u Dubrovniku, gdje su helikopterom pristigli i superluksuzni automobili.

S druge strane, još početkom lipnja Rimac je u Orašcu predstavio svoju Neveru, najbrži električni automobil na svijetu. 

TROJIĆ: RIMAC JE GENIJALAC KAO LUKA MODRIĆ

I zaista, kakve su gospodarske reperkusije oko ove priče Rimca i Dubrovnika?

- Ovo je nama idealna šansa za promjenu strukture gospodarstva. Mi pričamo 20, 30 godina da naše gospodarstvo treba mijenjati, mislim na nivou Hrvatske, a posebno Dubrovnika. Nije problem što je turizam toliko razvijen, problem je što su druge grane nerazvijene. Ova priča s Rimcem je naša ekskluzivna šansa. To je jedan genijalac koji je ponikao u hrvatskim uvjetima, povukla bih tu paralelu s Lukom Modrićem u nogometu, dakle imaš playmakera koji vuče cijelu ekipu, onoga koji je ponikao bez poticaja i strukturnih predispozicija da napravi nešto svjetske klase, a ipak je uspio. On je primjer kako se uz rad i trud može uspjeti. E sad, kako da se mi ukrcamo na njegovu priču? Trebalo bi iskoristiti predstavljanje Bugattija i Nevere  da budu poticaj mladima, znači da krenu u kreativne industrije. Da dođemo do te 4.0 tehničko-tehnološke razine - govori Trojić.

- Mi u Dubrovniku i u Županiji dubrovačko-neretvanskoj nemamo infrastrukturu, ali niti školsko-sveučilišni segment koji bi mogao pratiti takvo nešto, kao niti sustav potpora za privući takve industrije. Ali primijetila sam da imamo volju. Ova kriza je pravo vrijeme. Rimac ima svoju Svetu Nedjelju, on tamo radi veliki centar, europski Silicon Valley, no možemo se "nakačiti" na tu priču.  U Dubrovniku ne možemo sad izgraditi tvornice, jednostavno tvornički dimnjaci nikad neće biti prikladni turističkom sektoru. Ne možemo govoriti niti o dostatnoj poljoprivredi, ona će se uvijek plasirati kroz turizam. Ali kreativne industrije, tehnološki procesi, inovacije, sve to može biti dio gospodarstva i treba krenuti u razgovore o tome - istaknula je Trojić.

- Sam Rimčev dolazak je mogućnost. Ima mladih koji su sposobni, koji znaju i koji bi se mogli baviti tehnološkim znanostima. Zašto recimo ne napraviti pogon, znanstveni hub unutar naše regije, ali nije nužno da to bude i čisto fizički,  može se biti developer programa bilo gdje u svijetu, postoji puno načina, o nama ovisi možemo li izgraditi sustav koji bi bio kompatibilan s ovim što Rimac i moderna tehnologija zastupaju i traže, dakle treba pronaći način da se mi kao Grad ukrcamo u tu 4.0 priču - navela je Trojić.

SIGURNO SE RIMAC POISTOVJETIO S PRIČOM O DUBROVAČKOJ REPUBLICI

Pitamo je i kolika je šansa da se sami turizam promijeni

- Ovisi o nama. On nam je dao alat i marketing, Dubrovnik je na karti svijeta sad u tom luksuznom smislu. Uz bok Rima, Venecije ili Pariza. Sad kad govorimo o Dubrovniku i Bugattiju, to je kao da govorimo o Parizu i modi. Dubrovnik je smješten na ekskluzivnu kartu elitne skupine ljudi kojima je taj automobil dostupan. To je marketinški vjetar u leđa. Dubrovnik je primijećen, sad je na gostima da dođu, a da im mi stvorimo sadržaj. Mi smo se svrstali u visoko srednju kategoriju, želja nam je biti elitna destinacija. Za tako nešto moramo osigurati elitne sadržaje i elitnu infrastrukturu. Mi to možemo - objasnila je.

Dodaje kako je "Rimac svjestan da u Hrvatskoj teško postoji alternativa Dubrovniku".

-  Sigurno se poistovjetio s pričom o Lovrijencu, dubrovačkim knezovima koji su se smjenjivali svako mjesec dana. Dubrovačkoj Republici koja je bila pametna, mudra i okretna i znala se akomodati vremenima, šibali su je razni vjetrovi i neprijatelji, a ostala je samostalna. Rimac se sigurno poistovjetio s tom pričom, zato Dubrovnik i zato Lovrijenac. Stoga, ovo je za nas fenomenalna priča, isto kao Svjetsko prvenstvo kad smo bili srebreni. Kockice su postale svjetski prepoznate, a na nama je ostalo kako ćemo to iskoristiti - napomenula je Trojić.

- To je kao kad se uči za ispit, pa imate jednostavne i teške zadatke. One najteže kažete da ćete naučiti za kraj i nikad ne naučite. A oni su preduvjet za mijenjati strukturu gospodarstva, kako bi radili nešto što nisu apartmani. U poslovnom sektoru je to jednostavno, radit ćete ono isplativo. Zašto bih se kao mlađi poduzetnik bavio tehnologijom, kad imam apartmane? Ali mi netko mora dati "catch" zašto da se uhvatim toga, osloboditi me komunalne naknade, poreza na dohodak, poreza na dobit, nekim stimulacijama postići da nađem računicu. Tu je i pretpostavka akademskog dijela koji bi producirao kadrove, moramo se uštimati. Mi sad imamo orkestar s dobrim pojedincima, ali ako se ne uštimaju, onda nemamo simfoniju - zaključila je Nikolina Trojić. 

BARBARA PUH: DOĆI ĆE DO SINERGIJSKOG UČINKA I ZA RIMCA I ZA DUBROVNIK

Kontaktirali smo i doc. dr.sc. Barbaru Puh s Odjela za ekonomiju i poslovnu ekonomiju Sveučilišta u Dubrovniku. Ona nam je objasnila više o marketinškom aspektu.

- Nakon predstavljanja  hiperautomobila Nevera te njegovog testiranja u realnim uvjetima Rimac je odlučio ponovno izabrati Dubrovnik za mjesto u kojem će zauvijek ispisati automobilsku povijest potvrđujući vijest o preuzimanju prestižnog brenda Bugatti. Sama činjenica da je izabrao Dubrovnik koji je svjetski turistički brend govori sama za sebe. Svi smo svjesni koliko je pandemija Covid 19 negativno utjecala na turizam  na međunarodnoj razini, a pogotovo na one destinacije koje se percipiraju  kao dominantne aviodestinacije gdje svakako spada i Dubrovnik. Činjenica je da je najvažnije emitivno tržište za Dubrovnik Velika Britanija još uvijek upitno i da se najvjerojatnije neće ostvariti zadani ciljevi, kako po pitanju broja međunarodnih turističkih dolazaka i noćenja, tako i ostvarenih prihoda ni u ovoj godini. Stoga je dodatna pozitivna promocija, iako nije turistička u svojoj osnovi, više  nego dobrodošla. S obzirom na reputaciju koju Rimac Automobili imaju u automobilskom svijetu te imidž kojeg Dubrovnik ima kao turistička destinacija doći će do sinergijskog učinka za oba brenda. Ovdje je naglasak većim dijelom stavljen na  promociju i povećanje  razine poznatosti brenda Rimac automobili koji postaju Rimac Grupa međutim sasvim je jasno da će ovaj događaj pozitivno utjecati i na percepciju brenda Dubrovnika - objašnjava nam Puh.

Dodaje kako su "svi utjecajni svjetski mediji, od CNN-a preko Reutersa i Financial Timesa prenijeli vijest o preuzimanju Bugattija u Dubrovniku".

-  Live stream koji je išao preko You Tube kanala Rimac automobila u kojem se ljepote Dubrovnika, a posebno tvrđave Lovrijenac, prikazuju kroz cijelu objavu u pola dana pregledalo je više od 108 tisuća ljudi. To je promocija koju vam niti jedan plaćeni oglas ne može dati u tako kratkom vremenu. Dubrovnik je još od svojih turističkih početaka bio destinacija koju su posjećivale poznate osobe, od kraljevskih obitelji, preko poznatih pisaca, glumaca i pjevača. Jesmo li to znali do sada iskoristiti? Nismo. Hoćemo li sada? Sumnjam da hoćemo. Zašto? Zato jer je kod nas još uvijek prisutan trend borbe za svakog gosta bez segmentacije tržišta koja je nužno potrebna za pravilno marketinško komuniciranje i odabir smjera  daljnjeg turističkog razvoja. Prošla su vremena masovnog marketinga u kojem je glavna odrednica bila „sve za svakoga“, potrebno je isprofilirati segmente kojima ćemo se obraćati i koje ćemo pozivati u našu destinaciju. Ovaj događaj mogao bi biti presudan trenutak za profiliranje Dubrovnika kao grada u kojem ima mjesta za jet set događaje koji mogu donijeti dodatnu vrijednosti brendu Grada. Pohvalno je što takve inicijative dolaze od naših inovatora kojima nije cilj promovirati samo sebe već i cijelu Hrvatsku i pokazati da Hrvatska može biti puno više od turističke destinacije. Naravno bilo bi dobro  pokazati da tu ima mjesta i za druge jet set događaje samo u tom slučaju trebamo biti izrazito marketinški pametni i podržavati samo one događaje koje podupiru samu srž brenda Dubrovnika  da se ne dogodi da se brend Grada previše eksploatira te se time počne gubiti identitet - riječi su Barbare Puh.

KAKO SE USPJEH PROMOCIJE MJERI?

Pitali smo je i kako se uspjeh promocije mjeri? Je li novac jedino mjerilo ili je stvar ipak kompleksnija te se tiče vidljivosti, imidža, ugleda...?

- Postoje različite metode za mjerenje učinkovitosti promocijskog spleta ovisno na koje učinke se stavlja naglasak, komunikacijske ili prodajne. Svakako je njen cilj informiranje javnosti o postojanju određenog proizvoda ili usluge kao i uvjeravanje potrošača o benefitima kupnje te podsjećanje na proizvod/uslugu. Budući da promocijski budžeti često uključuju izrazito velike iznose novaca, vrlo često se na njih gleda isključivo kao na trošak umjesto na investiciju koja će polučiti određene rezultate. Naravno da kreatori promocijske politike žele vratiti uloženo u promociju kroz povećanu prodaju proizvoda ili širenjem u nove potrošačke segmente. Međutim novac nije jedini kriterij i gledanje isključivo novca je izrazito kratkoročni cilj. Za rast i razvoj kompanije puno je važniji dugoročni pogled odnosno opstanak kompanije na tržištu. Stoga je, posebno u začecima stvaranja nečeg novog, kao što je to slučaj s preuzimanjem  prestižnog brenda Bugatti te stvaranjem nove kompanije Rimac Grupa, naglasak stavljen na povećanje međunarodnog imidža i snage brenda postojeće kompanije (Rimac automobili)  koja se sada širi u nove segmente poslovanja te se etablira kao značajan igrač u automobilskoj industriji i to dugoročno. S druge strane, samo spominjanje Dubrovnika kao mjesta održavanja “posla stoljeća u automobilskoj industriji” kako ga mediji nazivaju te njegove slike kroz medijske objave zasigurno će utjecati na vidljivost Grada kao turističke  destinacije, ali je značajna i u  kontekstu stvaranja slike destinacije koja je pogodna za organiziranje jet set događaja. - rekla je ona.

CILJ SVAKE MARKETINŠKE PROMOCIJE JE POSTIĆI ŠTO VEĆU VIDLJIVOST

Objasnila je i misli li da postoji način na koji dionici dubrovačkog turizma mogu iskoristiti narativ luksuznih automobila, k tome Bugattija u nekakvoj svojoj ponudi.

- Sigurna sam da će naši dionici u turizmu znati iskoristiti ovu situaciju  kroz nazive nekih svojih proizvoda barem kroz neki naredni period vremena. Daljnji razvoj proizvoda vezanih uz automobilsku industriju u turističke svrhe svakako će ovisiti o potencijalnom nastavku suradnje tvrtke Rimac Grupa i grada Dubrovnika na promocijskom planu. Vezano za korištenje brenda Bugatti ovdje nije bio cilj inkorporirati ga u turističku ponudu Grada. Bugatti će uvijek biti  percipiran kao francuski brend luksuzne klase automobile bez obzira u čijem je većinskom vlasništvu. Njegova vrijednost za Rimac Grupu također se iskazuje i kroz odluku o njegovom zadržavanju kao zasebnog brenda s postojećim proizvodnim pogonima i vlastitim  kanalima distribucije te naziva u samoj kompaniji (Bugatti Rimac kao dio Rimac Grupe). Iako je na globalnom planu Republika Hrvatska mala država mi imamo veliki broj  izvorno hrvatskih proizvoda na koje treba staviti naglasak u promociji kao npr. hiperautomobil Nevera, ne na razini Dubrovnika već na razine cijele države tako da nema potrebe da „krademo“ tuđe brendove. Sigurna sam da će ovo postignuće Mate Rimca i njegove kompanije izrazito pozitivno utjecati na percepciju i snagu brenda Hrvatske na međunarodnom planu te će je u konačnosti i pozicionirati u mapu zemalja kojima brend automobila stvara kako pozitivan imidž tako i promociju. - dodala je Puh.

Pitali smo je općenito i s marketinškog aspekta kako ocjenjuje ovo što radi Mate Rimac. Dakle, odnosi se to na pompozna predstavljanja, slučaj prebrze vožnje na magistrali, helikoptera koji iznad Grada dovozi automobile...

- Cilj svake marketinške promocije je postići  što veću vidljivost proizvoda/usluge koja se nudi. Modaliteti koji se pri tome koriste mogu biti različiti. U današnje vrijeme prosječni potrošač je na dnevnoj bazi izložen jako velikom broju informacija iz različitih izvora, od Interneta, televizije do društvenih mreža koje, s obzirom na svoje preferencije, procesuira ili odbacuje kao nevažne. Ako želite biti zapaženi morate pronaći način na koji ćete postići taj “boom” efekt i napravi “show” po kojem ćete biti zapamćeni. To je ono što je ovdje od strane Rimac automobila napravljeno jako dobro. Postignut je odmak od klasičnog načina predstavljanja novog proizvoda koje se najčešće odvija  preko sajmova automobila u sasvim novu dimenziju u kojem su stimulirana osjetila, od vida (obrisi i linije automobila, boja, sunčeva svjetlost, mediteranski pejzaž, helikopterski prijevoz automobila na jednu od najljepših  renesansnih tvrđava u Hrvatskoj),  preko sluha (zvuk motora i okolni zvukovi u vožnji, zvuk helikoptera), a koji se događa u realnom, stvarnom okruženju (vožnja na stvarnim cestama u prirodnom okruženju, dubrovačke zidine i tvrđave). Na taj način stvara se jedan holistički, sveobuhvatni doživljaj proizvoda čime se postiže “boom” efekt, širi se promocija “od usta do usta” i postaje tema o kojoj se govori  - zaključila je za Dubrovački dnevnik doc. dr.sc. Barbaru Puh s Odjela za ekonomiju i poslovnu ekonomiju Sveučilišta u Dubrovniku.

Popularni Članci