Za nula (ili vrlo malo) eura Dubrovnik može dobiti puno protočniji promet!

Autor: Maro Marušić

Grad Dubrovnik nedavno je proveo novo prometno rješenje kraj Orsana. Ta je cesta postala dvosmjerna. Intencija je bila da stanovnici Solituda ne moraju više ići preko Pošte Lapad nego Lapadskom obalom. Ne treba biti veliki prometni znalac da bi se shvatilo kako će ova mjera dati rezultate i olakšati prometovanje. I to sve za nula eura. 

E, pa i na drugim dijelovima grada postoje mogućnosti za nula eura koje bi itekako mogle poboljšati promet, a također ima i raskršća gdje bi se s nevelikim investicijama moglo doći do odličnih rješenja. Ja sam, naravno, u ovom području laik, jedina moja kompetencija jest da se jednako prezivam poput najpoznatijeg prometnog stručnjaka Željka (koji usput rečeno često trkelja gluposti), no svakodnevno vozim i još uvijek imam koliko-toliko zdrave oči, a nije loše ni što imam mogućnost pisanja, pa zašto ne bih s vama podijelio svoja razmišljanja? Ne kažem da je ovo što govorim ultra pametno, ali svi smo u istim prometnim problemima, pa dijalog u smjeru pokušaja njihova rješavanja nikad nije naodmet. Oprostit ćete mi što ovoga puta nisam kontaktirao sugovornike. 

PARK GRADAC 

Na Gradcu je parkiralište na koje može stati lijepi broj auta. Gotovo uvijek je puno, rijetko se tamo nađe prazno mjesto osim navečer zimi. Svi ti auti na Gradac dolaze preko Kapelice što mi je zaista nejasno, a o čemu sam više puta pisao. Zašto se ne dopusti prometovanje iz smjera Doma zdravlja prema Gradcu kuda sada voze jedino autobusi Libertasa? Dopuštanjem prometa vozila Boninovom prema Gradcu ne ugrožava se nikakva sigurnost, dapače, dodatno se rasterećuje prometovanje oko grada što je posebno važno tijekom turističke sezone. Sada je tamo na snazi Zona posebnog prometnog režima, i istina je da je promet protočniji, ali dovoljan je samo jedan smotani vozač autobusa ispod Minčete da stvori kolonu. Ovo rješenje na snagu može stupiti odmah i to za nula eura. 

SEMAFORI KRAJ BAZENA 

Svaki put kad stanem na crveno svjetlo semafora između Mercantea i dm-a razlijem osmijeh ispod kacige. Sad će nam se upaliti zeleno, ali ako ne krenemo kao Nigel Mansell onomad u Silverstoneu, dole će nam se na sljedećem semaforu kod bazena odmah upaliti crveno. I opet ćemo morati stati. Koji li je majstor postavio ovaj crveni val? Ovo bismo čak mogli brendirati kao jedan od rijetkih gradova na svijetu koji u najfrekventnijem dijelu grada ima crveni val. Ne znam tko je u našem gradu zadužen za regulaciju semafora, ali svaki put nakon što krenem na zeleno, pa odmah na sljedećem semaforu stanem na crveno, spomenem mu majku nesposobnu.  

No pravo je pitanje - kako to našeg semaforskom stručnjaka ne nervira? Kako on to podnosi kada vozi kraj bazena? Ili čovjek uopće ne vozi? Ni to me ne bi čudilo, da je stručnjak za semafore u našem gradu čovjek koji nema vozačku dozvolu, neki naš semaforski Marko Livaja. Uglavnom, ti 'stručnjače' za semafore, prepravi taj crveni val u zeleni, jer ovo dole je stvarno teška šprdancija. Na kraju će se dogoditi velika nesreća, jer sam već na svoje oči vidio kako se prometala odozgo zalijeću da im se ne upali crveno. I ova promjena koja ubrzava promet dođe nula eura. 

ROBNA KUĆA MINČETA 

Sreća što taj semafor kraj bazena uopće postoji, jer se u suprotnom vozila kraj zgrade Atlantske plovidbe nikad ne bi ubacila na glavnu cestu. Taj je suludi 'kružni tok' oko robne kuće zakuhao bivši gradonačelnik Andro Vlahušić koji je htio zgrabiti novi mandat isključivo prometnim 'rješenjima', pa kakvi god oni bili. Totalno je nejasno zašto se klasični kružni tok nije napravio s morske strane robne kuće, a ne da se cijeli promet zavije okolo. Netko je svojevremeno govorio da nema mjesta. Isto se još uvijek govori za postavljanje kružnog toka kraj skretanja za Srebreno u Župi. Čuj, na tim raskršćima nema mjesta, a na Pošti Lapad kao ima? Ne zaboravimo da preko Pošte Lapad svakodnevno prometuju autobusi, te kamioni i bez problema ga svladavaju. Rekoh, potpuno je nejasno zašto se između Robne kuće Minčeta i Radeljevića nije napravio kružni tok baš poput onog na Solskoj bazi koji se pokazao kao fenomenalno rješenje. Bila bi to nevelika investicija. 

RASKRŠĆE ILIJINA GLAVICA 

Andro Vlahušić je bio uvjeren da će mu prometne ideje osigurati novi mandat. I bješe tako, nije Andro glup. Svojski se potrudio napraviti novo rješenje raskršća na Ilijinoj glavici da je čak posegnuo za izvlaštenjem obiteljskih kuća. Projekt je štekao jer su se dugo tražila adekvatna zamjenska stambena rješenja. Netko bi pomislio da iza takvih izvlaštenja mora stajati zaista ozbiljan projekt koji će dugoročno gradu donijeti ogromnu korist kad li se u stvarnosti ništa posebno nije dogodilo. Svakome tko nosi prezime Marušić ili zna nekoga tko se preziva Marušić odmah u startu je bilo jasno da sva ta izvlaštenja po Ilijinoj glavici kako bi se napravila nova traka za vozila iz smjera Župe prema Sedam smrtnih grijeha neće donijeti apsolutno ništa. Tko, molim vas, ikada ide iz smjera Župe prema SSG-u osim mene koji nakon teniskog meča s Mišićem u Kuparima, svratim u Lidl, pa materi nosim sir i mlijeko? Hvala ti Andro što si mi omogućio praznu traku, ali priznat ćete, nema nekog prevelikog ekonomskog smisla izvlastiti vlasnike obiteljskih kuća da bih jedino ja imao korist. Pardon, ja i taksisti koji sada koriste tu traku da se drsko ubacuju u pravac dole prema INA-i. 

Nitko ni pothodnik ne koristi, a i koji je njegov smisao kada opet postoji semafor za pješake? Nažalost, na ovakvom rješenju na Ilijinoj glavici kakvo je sad, ne vidim neke mogućnosti poboljšanja osim izvlastiti na donjem semaforu još jednu obitelj (na bivšim Klupama prekoputa Mazde Perak gdje je sada mali privatni parking), pa napraviti kratku dodatnu traku za skretanje iz smjera SSG-a prema INA-i. Doduše, time bi se tek neznatno olakšao protok vozila na tom mjestu pa je upitno koliko izvlaštenje ima smisla. 

SEMAFORI KRAJ STADIONA LAPAD 

Zbog svih ovih intervencija u promet posljednjih deset godina semafori kraj stadiona Lapad postali su usko grlo, posebno što se tiče pravca iz smjera Batale na Ulicu Iva Vojnovića. Tu je problem što nedostaje širine, pa zbog velikog broja vozila u lijevoj traci, moraju čekati i oni koji idu prema Hotelu Dubrovnik Palace ili prema Pošti Lapad. Rješenje je poprilično jednostavno - ukloniti parkinge na toj lijevoj strani i proširiti traku kako bi moglo stati još više vozila koji idu prema ‘Vojnoviću’. Ima dovoljno mjesta, jer je i s gornje strane puta (ispred butige Studenac) poprilično široko. Koliko god da se lijeva traka proširi, promet će se ubrzati, a vrijednost investicije zaista nije velika. 

ZAKLJUČAK 

Sigurno postoji još pokoje mjesto gdje bi se lako i za malo eura mogla poboljšati protočnost prometa. Naravno, tek bi se s velikim i radikalnim rješenjima poput gradnji tunela i pothodnika promet dugoročno poboljšao. Daleko najbitniji projekt po tom pitanju, ne samo za promet, već i podizanje kvalitete života, jest gradnja tunela u Gružu kako bi se dobila pješačka riva po uzoru na splitsku. 

Popularni Članci