Ponovite javnu raspravu: Dubrovački arhitekti traže preispitivanje prijedloga Radeljević-Libertas
Društvo arhitekata Dubrovnik predlaže preispitivanje prijedloga izmjena i dopuna UPU-a, izmjena i dopuna PPU-a i izmjena i dopuna GUP-a te, ovisno o prihvaćenim primjedbama, ponavljanje javne rasprave.
Članovi Društva arhitekata Dubrovnik (DAD) medijima su poslali dokument koji sadrži primjedbe na prijedloge izmjena i dopuna Urbanističkog plana uređenja (UPU) „Radeljević-Libertas“, Prostornog plana uređenja (PPU) Grada Dubrovnika i Generalnog urbanističkog plana (GUP) Dubrovnika. Kao zaključak predlažu preispitivanje prijedloga ID UPU-a, ID PPU-a i ID GUP-a te, ovisno o prihvaćenim primjedbama, ponavljanje javne rasprave.
Njihove glavne primjedbe se odnose na nesuklađnost s ciljevima Odluke o izradi, probleme s planiranjem zelenih površina, neadekvatna prometna rješenja, nedostatak javnih sadržaja i tehnički, a dodaju u i proceduralne nedostatke poput kartografskih prikaza, nepreciznog jezika dokumenta i upravljanja građevinskim otpadom.
Dostavili su detaljan Prijedlog lzmjena i dopuna Urbanističkog plana uredenja „Radeljević-Libertas“ te s tim u vezi prijedlozima lzmjena i dopuna Prostornog plana uređenja Grada Dubrovnika i lzmjena i opuna Generalnog urbanistickog plana Dubrovnika.
Sadržaj prenosimo u cijelosti:
Uvidom u Prijedlog lzmjena i dopuna Urbanističkog plana uređenja “Radeljević-Libertas" (u daljnjem tekstu: ID UPU) naše primjedbe smo formirali u opće pojedinačne i prijedloge i na taj način se osvrnuli na Prijedlog ID UPU 'Radeljević-Libertas'.
1. Opće primjedbe se odnose na usklađenost istih s Odlukom o izradi donesenoj na Gradskom vijeću grada Dubrovnika (09. svibnja 2022.) a u kojima se kao Ciljevi navode parametri iz točke 6.
- revidiranje urbanističkih parametara i uvjeta gradnje sukladno stanju na terenu i novim stručnim spoznajama artikuliranima u stručnim studijama, podlogama i dokumentima iz članka 7. ove Odluke, na način da se daju smjernice za izgradnju novih struktura koje će unaprijediti modele i tipove buduće gradnje uz povećanje udjela visokog zelenila na česticama, odnosno očuvati ambijentalne karakteristike prostora i ostvariti harmoničan sklad cjeline,
- omogućavanje realizacije planom predviđenih sadržaja uz unaprjeđenje planirane
infrastrukturne mreže unutar obuhvata.
- formiranje novih javnih i hortikulturno uređenih površina,
- osiguranje planskih preduvjeta za realizaciju gradskih projekata.
a s kojima ovaj prijedlog ID UPU niti u jednom cilju nije usklađen.
Detaljno obrazloženje neusklađenosti s ciljevima sastavni su dio šireg teksta ovih Primjedbi na ID UPU poslanih Gradu Dubrovniku.
a s kojima ovaj prijedlog ID UPU niti u jednom cilju nije usklađen, i analogno istom ni kod prijedloga ID PPU-a i prijedloga ID GUP-a za prostor obuhvata ID UPU-a.
Protivno ovim ciljevima i razlozima izrade navedenih prijedloga prostornih planova navedenim u točci 3. Odluke o izradi, isključuje se gradnja glavne gradske tržnice, mijenja cjelokupno prometno rješenje Poslovnog centra Gruž i šire, i jer se razmatra samo područje obuhvaćeno UPU-om, u cijelosti negira sadržaj graditeljske baštine upravne zgrade Dubrovačkog električnog tramvaja, nezakonito uklonjene, koju prema svim važećim prostornim planovima Grada Dubrovnika treba obnoviti jer je i nadalje planska odrednica prostornih planova Grada Dubrovnika, upravo s ciljem očuvanja “ambijentalnih karakteristika prostora i ostvarenja harmoničnog sklada cjeline”, kako se to navodi u alineji 1.ciljeva u točci 6. Odluke o izradi.
U istoj alineji 1. ističe se cilj: “da se daju smjernice za izgradnju novih struktura koje će unaprijediti modele i tipove buduće gradnje uz povećanje udjela visokog zelenila na česticama”, što se ovim prijedlogom ID UPU-a na česticama u zonama 3. i 4.u cijelosti predlaže ukinuti u odnosu na dosadašnje odredbe UPU-a i odredbe GUP-a, i “prebaciti” ih u izdvojenu novu zonu oznake Z1 iza ili sjeverno od objekata koji se predlažu graditi visine do 22 metra, sukladno važećem GUP-u, a protivno Konzervatorskoj podlozi za kontaktnu zonu svjetskog dobra Starog grada Dubrovnika, s kojom bi se novi GUP u izradi trebao uskladiti.
Konzervatorska podloga na koju se izrađivač ovih izmjena i dopuna prostornih planova uporno poziva ali je ne provodi u prijedlozima izmjena i dopuna ovih planova, što dodatno nije sukladno razlozima izrade ovih izmjena i dopuna, navedenih u točci 3. u Odluke o izradi,
a time i stavu Gradskog vijeća grada Dubrovnika iz svibnja.2022. godine.
Ni slijedeći cilj: “omogućavanja realizacije planom predviđenih sadržaja uz unaprjeđenje planirane infrastrukturne mreže unutar obuhvata” nije postignut, jer se protivno pravilima struke u prostornom planiranju razmatrao samo prostor unutar obuhvata ID UPU-a, a ne širi prostor grada Dubrovnika, posebno zona Poslovnog centra Gruž, a nisu uvažene ni smjernice Konzervatorske podloge za kontaktnu zonu, jer se i nadalje predlaže prolaz kroz povijesne vrtove zapadno od promatrane lokacije, protivno i smjernicama Strategije Grada Dubrovnika do 2030 godine, kroz ciljeve očuvanja graditeljske i krajobrazne baštine ovog područja.
Rezultat prometnog rješenja za ovo područje je novi konflikt u prostoru vezan za Vukovarsku ulicu na koju se u nešto izmaknutom raskršću uključuje i prometnica između zgrada Atlanta i Gradskog bazena, koja dovodi ukupan promet iz predjela Montovjerne, Lapada i poluotoka Babin Kuk, s najvećim kapacitetom turističkih sadržaja, u pravcu Gruža i prometnog terminala pomorskog, cestovnog i zračnog prometa, što je bilo nužno uzeti u razmatranje prilikom izrade ovih novih parcijalnih prometnih rješenja za zapadni dio grada Dubrovnika.
Pri ostvarivanju ovog cilja bilo je nužno provjeriti ukupni profil Vukovarske ulice u prolazu kroz tzv. Poslovni centar Gruž i rezervirati prostor unutar promatranog obuhvata za moguće
širenje, veće od predložene nove trake za autobusna stajališta, kao i provjeriti novu odredbu GUP-a (ID GUP-a iz 2014), a sada i prijedloga ID UPU-a, da se u prostoru obuhvata plana
reducira broj planiranih parking mjesta s 400 na 200 mjesta, dok važeći GUP Dubrovnika u Odredbama za provođenje članku 110 u podnaslovu Područja u transformaciji, Poslovni centar Gruž, alineja 24, navodi: „200 parking mjesta za Bazen … izvan građevinske parcele na javnim parkiralištima ne dalje od 200 metara (Javna parkirališta)“ što je potrebno preispitati sagledavajući sve odredbe važećeg GUP-a te vratiti prethodno utvrđenu potrebu od 400 ili više parking mjesta, s obzirom na povećan interes investitora za gradnju na predmetnoj lokaciji uz već ostvarenu i odobrenu izgradnju u Poslovnom centru Gruž.
U odnosu na utvrđeni cilj iz Odluke o izradi: „formiranje novih javnih i hortikulturno uređenih površina“ moguće je utvrditi da predložena supstitucija važećim UPU-om od 30% ukupnih
površina namijenjenih zelenilu, sažimanjem istog u novo predloženoj zoni Z1 parkovne namjene, sjeverno od planiranih visokih objekata i udaljene od pješačkih komunikacija
Poslovnog centra Gruž uz Vukovarsku ulicu, nije zadovoljenje cilja utvrđenog Olukom o izradi kao ni važećim odredbama GUP-a Dubrovnika.
Slijedom navedenog, ostvarenje cilja Odluke o izradi: „osiguranje planskih preduvjeta za realizaciju gradskih projekata“ nije ostvariv bez većih izmjena i dopuna ovako predloženih izmjena i dopuna prostornih planova na Javnoj raspravi, posebno u dijelu zone Poslovni centar Gruž u kojem nije vidljiv javni interes grada Dubrovnika, izuzev prijedloga nove zone Z1 parkovne namjene u najmanje pristupačnom dijelu prostora i u sjeni planiranih visokih objekata te teško pristupačnom osobama s invaliditetom, uz planirano sveobuhvatno isključivanje svih drugih javnih sadržaja od interesa za Grad Dubrovnik planiranih važećim UPU-om i GUP-om Dubrovnika.
2. ID PPU
Primjedbe na izmjene i dopune ovog prostornog plana u dijelu koji se odnosi na obuhvat prostora UPU-a, identične su kao i primdbe na ID UPU-a prethodno iskazane.
3. ID GUP
Primjedbe na izmjene i dopune ovog prostornog plana u dijelu koji se odnosi na obuhvat prostora UPU-a identične su kao i primjedbe na ID UPU-a prethodno iskazane, ali su poslijedično nesagledive u usporedbi s planom šireg područja Grada Dubrovnika, posebno u odnosu na ukupnu prometnu mrežu grada Dubrovnika, realizaciju Poslovnog centra Gruž i tzv Gradske projekte na tom području, kao i očuvanje graditeljske i krajobrazne baštine kontaktne zone UNESCO-a za prostor Gruža i Batale.
Slijedom navedenog, ostvarenje cilja Odluke o izradi: „osiguranje planskih preduvjeta za realizaciju gradskih projekata“ nije ostvariv bez većih izmjena i dopuna ovako predloženih izmjena i dopuna prostornih planova na Javnoj raspravi, posebno u dijelu zone Poslovni centar Gruž u kojem nije vidljiv javni interes grada Dubrovnika, izuzev prijedloga nove zone Z1 parkovne namjene u najmanje pristupačnom dijelu prostora i u sjeni planiranih visokih objekata te teško pristupačnom osobama s invaliditetom, uz planirano sveobuhvatno isključivanje svih drugih javnih sadržaja od interesa za Grad Dubrovnik planiranih vaećim UPU-om i GUP-om Dubrovnika.
Predmetna lokacija je posljednji neizgrađeni prostor u najužem centru grada, u Gruškom polju i to na njegovom najistaknutijem dijelu koji će, osim samog centra definirati i morsku frontu gruškog akvatorija. Stoga je izuzetno važno voditi računa o kvalitetama praznog (javnog) prostora, namijenjenog za pješaka i zelenilo, a koji će preostati nakon izgradnje građevina.
Članovi Društva su detaljne primjebe dostavili Gradu na očitovanje.