PRED VRATIMA JE REKORDNA GODINA?! Iznajmljivači tvrde: Rezervacije su bolje nego 2019., ali je rano za otvaranje šampanjca
Otkako je krenula pandemija koronavirusa, u Dubrovniku se najave za sezonu očekuju s dozom opreza. Pandemijska 2020. godina dotukla je dubrovački turizam, kako zbog neizvjesne situacije oko novog virusa o kojem se tada nije znalo previše, tako i zbog otkazanih letova koji su za Dubrovnik od turistički vitalne važnosti. Situacija se bitno popravila 2021. godine, kada Dubrovnik ovisan o avionskim linijama nije bilježio zavidne rezultate u prvoj polovici sezone. No, situacija se naglo preokrenula krajem srpnja kad su se kapaciteti počeli naglo puniti i kada se dogodio nagli, turistički porast kakav je malo tko mogao predvidjeti.
Najave za 2022. godinu su, kako nam potvrđuju dionici u turizmu, iznad svih očekivanja. Naime, rezervacije pristižu u ogromnom broju, a ako se obistine, 2022. godina bi mogla biti bolja čak i od toliko spominjane 2019. godine, kad su na dubrovačkom području srušeni svi turistički rekordi! Ipak, oni koji se bave turizmom napominju kako ih najave vesele, ali ih uzimaju s određenom rezervom jer je situacija još uvijek neizvjesna.
'DINAMIKA REZERVACIJA SLIČNA 2019., AKO NE I BOLJA'
Vlasnik turističke agencije 'Direct booker' Nino Dubretić je optimističan, a brojke koje bilježi njegova agencija mu daju razlog za visoka očekivanja i dobre prognoze za predstojeću sezonu.
„Rezervacije ulaze jako dobro. Dinamika je jako slična 2019., ako ne i bolja. Sudeći prema trenutnoj dinamici, ulazimo u sezonu kakva je bila 2019. godine. Zvuči iznenađujuće, ali je tako. Vjerojatno se ljudima više ne stoji doma i željni su putovanja. Kako zasad stvari stoje, sve ide u dobrom smjeru i nadamo se kako neće biti nekih negativnih iznenađenja. Gosti žele putovati, a izgleda kako će biti i letova. Sve najave su zasad pozitivne,“ govori Dubretić.
Govoreći o zemljama iz kojih rezervacije pristižu, Dubretić je kazao kako će tek imati preciznu statistiku, ali kako se već sada može vidjeti kako dominiraju gosti iz Zapadne Europe, prvenstveno Velike Britanije. Bilježi se i porast rezervacija od strane skandinavskih gostiju u odnosu na prethodne godine, a tu su i gosti iz SAD-a, kao i Rumunji i Bugari. Oni koji izostaju su gosti iz Australije i Dalekog Istoka.
'OČEKUJEMO 10 POSTO VIŠE OD 2019.!'
Optimistična je i Slavica Grkeš, vlasnica agencije 'Dominium travel' i potpredsjednica Strukovne grupe turističkih agencija pri HGK.
„Trenutna situacija s rezervacijama je zadovoljavajuća. Očekujemo veliki porast bookinga iza Uskrsa, što se tiče individualnih gostiju. Imamo i dosta upita za grupe. Situacija je takva da hoteli ne preferiraju grupe tijekom sezone jer je zarada veća na individualnim cijenama,“ govori Grkeš koja tvrdi kako je i ova zima nešto zanimljivija nego prethodnih godina i kako situacija izgleda obećavajuće.
„Imamo rezervacije i za travanj i svibanj, a to nismo odavno vidjeli. Pretpostavljam kako će ozbiljnija sezona početi dolaskom lipnja i iskreno se nadam kako će dulje trajati,“ kaže Grkeš koja ima zamjerku na rad nadležnih u turizmu.
„Voljela bih kada bi subjekti u turizmu bili malo više i bolje obaviješteni o kampanjama koje se odrađuju i o svemu što se radi vezano za promociju destinacije. Apsolutno sve informacije doznajemo u našim krugovima, a to nam svima ulijeva dozu nepovjerenja. Koga ciljamo kampanjama, kakve su kampanje, možemo li dobiti neke promo materijale u obliku videa, imamo li nove turističke proizvode i ostalo što možemo komunicirati s našim partnerima vani? To su pitanja na koja bismo trebali već sada imati odgovore,“ upozorila je Grkeš.
Što se tiče samih rezervacija, njima je itekako zadovoljna.
„Moja agencija očekuje 10 posto više nego 2019. godine jer smo i 2021. jako dobro odradili,“ kaže Grkeš.
RAČUNA SE I NA DALEKA TRŽIŠTA, U NAJAVI UNITED AIRLINES I FLY DUBAI
Prema neslužbenim informacijama, rezervacije su dobre i u dubrovačkim hotelima, no uzimaju ih s oprezom jer je situacija, napominju, još uvijek neizvjesna i još je rano za neke detaljnije i sigurnije prognoze.
Odlične najave bilježi i Zračna luka Dubrovnik. Kako su nam potvrdili, u najavama imaju oko 1 680 000 sjedala u dolasku. Inače, radi se o najavama koje su bolje i od onih za 2019. godinu, no i oni su prilično oprezni. Naime, nitko ne može garantirati kako će se najavljeno i ostvariti i kako će se sjedala uistinu i popuniti kako je planirano. Puno toga svakako će ovisiti o situaciji s pandemijom, ali i konkurentskim zemljama koje će se također boriti za svakog pojedinog gosta.
No, letova bi trebalo biti. Dubrovnik bi 53 kompanije trebale povezivati s preko 80 destinacija, kako su potvrdili iz Zračne luke Dubrovnik, a među njima je i SAD. Delta Air Lines ove sezone, kako je već i najavljeno, neće povezivati Dubrovnik i SAD, ali hoće United Airlines što su odlične vijesti jer su gosti iz SAD-a već godinama drugi najbrojniji gosti u Dubrovniku, nakon onih iz Velike Britanije. Za očekivati je kako će ove sezone za Dubrovnik letjeti i Fly Dubai, no i tu je najavu potrebno uzeti s rezervom zbog neizvjesnosti situacije, a tu je i nekoliko kompanija koje će Dubrovnik povezivati s Velikom Britanijom, što je posebno važno, s obzirom na tradicionalno ogroman interes gostiju s tog tržišta. Sukladno najavama, svi moskovski aerodromi bi trebali biti povezani s Dubrovnikom, što su također obećavajuće vijesti.
INFLACIJA I SITUACIJA U UKRAJINI NE IDU NA RUKU
Kako će se optimistične najave za sljedeću sezonu obistiniti, nadaju se i turistički vodiči. Vlada optimistična atmosfera, ali i oprez, jer kako turistička vodičica Ivana Šepak upozorava – i 2020. je sve krenulo fantastično i najave su pokazivale kako će kapaciteti biti popunjeni, no dogodio se izostanak sezone.
„Zbog toga se plašim prognozirati bilo što. Nama su najave korektne, od partnera do online agencija, ali vidjet ćemo. Uskrs će nam biti najbolji test i već u travnju ćemo moći vidjeti kako će se situacija razvijati,“ kaže Šepak dodavši kako pandemija nije jedino zbog čega su dionici u turizmu vrlo oprezni oko najava.
„Cijela ova situacija oko koronavirusa, čini se, ide svome kraju što nas raduje. Međutim, dolazi inflacija. U SAD-a već sada situacija nije bajna i vrijedi vidjeti kako će se ona odraziti na goste i na putovanja – hoće li štedjeti, hoće li se možda odlučiti na putovanja neke druge godine kad će se moći normalno putovati… Voljela bih da to bude ove godine. Ono što me još i više brine je situacija u Ukrajini koja nam baš i ne ide na ruku. Kad gosti koji dolaze ovamo gledaju na karti, njima se čini kako je to nama blizu. Sjetit ćemo se kako se to odrazilo kad je bio rat na Kosovu. U svega tjedan dana nam se srozao turizam, a i kad je bio na Krimu, osjetili smo manjak rezervacija. Ljudi se prepadnu rata, prepadnu se putovati kad je rat, no nadam se kako će se zemlje dotad usuglasiti i kako neće ratovati nitko protiv nikoga,“ smatra Šepak.
Generalno Dubrovnik ima razloga biti optimističan i čini se kako bi se ove godine turistička kretanja mogla značajnije oporaviti, kako zbog optimističnih najava oko daljnje situacije s pandemijom, tako i zbog toga što je za očekivati kako će gosti, koji su morali otkazivati svoja putovanja zbog virusa, sada htjeti nadoknaditi ono što su propustili.