/* */

ONEČIŠĆIVAČ PLAĆA Predstavljeni detalji novog sustava, ako ne odvajate otpad računi Čistoće vam mogu rasti i preko 200 kuna

Autor: Petra Srebrović Autori fotografija: Goran Mratinović / DD

Danas je održana jedna u nizu konferencija, odnosno obraćanja javnosti na temu sustava gospodarenja otpadom na području Grada Dubrovnika. Na konferenciji su govorili gradonačelnik Mato Franković i direktor tvrtke Čistoća Marko Iveković.

Gradonačelnik Franković je pojasnio da je razlog sazivanja konferencije činjenica da se odluka o gospodarenju otpadom nalazi na javnom savjetovanju, a iz Grada poručuju kako bi uistinu željeli da se javnost uključi u savjetovanje i da budu dionici nove odluke. 

Direktor Čistoće Iveković održao je prezentaciju o sastavnicama odluke. 

"Novi zakon i odluka pred nas stavljaju određene izazove i nova pravila ponašanja, pa smatramo da moramo odraditi detaljno upoznavanje svih naših korisnika kako bi im taj prijelaz na novi način sustava gospodarenja otpadom prošao što bezbolnije i lakše.  Novi Zakon o gospodarenju otpadom izglasan je u saboru u srpnju 2021. godine. Odluka o načinu pružanja javne usluge sakupljanja komunalnog otpada na području Grada Dubrovnika je na e-savjetovanju i ja ovim putem pozivam sve naše sugrađane da komentiraju i davaju svoje prijedloge", pozvao je Iveković. 

U GRADU NA JAVNIM POVRŠINAMA, A U OKOLNIM NASELJIMA VLASTITI SPREMNICI 

U Odluci je istaknuto kako se prikupljanje otpada može vršiti na dva načina i to: putem spremnika na javnoj površini ili putem vlastitog spremnika kod pojedinog korisnika. Izbor u ovom modelu uvelike ovisi o konfiguraciji terena i izgledu ulica i načinu stanovanja, posebice na užem području grada Dubrovnika. 

"Na užem području grada ćemo imati većinu korisnika pokrivene sa spremnicima na javim površinama jednostavno zbog načina stanovanja, odnosno zbog puno stambenih zgrada i uskih ulica ne možemo svakom korisniku dodijeliti vlastiti spremnik.  U naselju Bosanka i Mali Zaton imamo primjer vlastitih spremnika kod pojedinog korisnika, u budućnosti se nadamo širenju te mreže, gdje nam način stanovanja to omogućava", pojasnio je Iveković.   

ONEČIŠĆIVAČ PLAĆA

Glavno načelo Zakona jest onečišćivač plaća.

"To je glavna promjena, napuštamo stari sustav naplate naših usluga putem kvadrata, gdje visina računa ovisi o kvadraturi stambenog prostora. Bez obzira hoćete li koristiti vlastiti spremnik ili ćete odlagati u spremnike na javnim površinama, usluga će se plaćati prema stvarno proizvedenoj odnosno odloženoj količini miješanog komunalnog otpada", pojasnio je Iveković. 

Čistoća će pomoću otpadomjera, odnosno uređaja koji se nalazi na spremniku i zapremnine je 20 litara, utvrditi koliko ste točno odložili otpada i na temelju toga formirati cijenu. U cijenu je uključen fiksni dio koji se odnosi na održavanje sustava, a varijabilni dio će ovisiti o tome koliko ste puta odložili u spremnik miješani komunalni otpad.

"Svaki naš korisnik će dobiti identifikacijsku karticu i prilikom svakog odlaganja otpada će se morati prvo logirati, odložiti otpad u uređaj i onda nakon toga otpad ulazi u tijelo spremnika i to nam omogućuje da na kraju obračunskog razdoblja imamo uvid koliko je puta vaša obitelj odložila otpad", pojasnio je sustav Iveković. 

Iveković je i pojasnio kako jedno otvaranje spremnika označava jednu vrećicu otpada. Pa tako za svaku drugu vrećicu na kartici će biti evidentirano novo otvaranje spremnika i novi predani miješani komunalni otpad.

"Vrste otpadomjera i način primjene nije nešto što smo izmislili mi u Čistoći, to su sustavi koji postoje u razvijenim zemljama Europe duži niz godina. Oni su namjerno ograničeni volumenom da bi vas spriječili odlagati u miješani komunalni otpad ono što tamo ne pripada. Veličina otpadomjera vas na neki način usmjerava u vrstu otpada i što ulazi u mješani komunalni otpad", pojašnjava Iveković. 

Valja pojasniti kako je miješani komunalni otpad onaj nerazdvojeni - kakav danas u kontejnere baca većina Dubrovčana, i protiv njega se cijeli svijet, pa i Dubrovnik pokušava boriti. S druge strane odlaganje razvrstanog otpada u spremnike za plastiku, staklo, papir i biorazgradivi otpad neće se dodatno naplaćivati i na taj način će se Dubrovčane potaknuti da razdvajaju otpad i smanje količinu miješanog komunalnog otpada i u konačnici svoje račune. 

DVA DIJELA CIJENE - FIKSNI I VARIJABILNI DIO 

Fiksni dio je cijena minimalne javne usluge, a iznosit će 53,98 kuna + PDV, a ukupno s PDV-om to bi bilo 61 kunu. U toj 61 kuni sugrađani imaju dosta benefita, tu su troškovi odvoza odvojeno prikupljenog otpada, neograničeno korištenje reciklažnih dvorišta, dolazak davatelja usluge na vašu adresu i odvoz glomaznog otpada do tri metra kubna potpuno besplatno.

Varijabilni dio će ovisiti isključivo i samo o vašoj predanoj količini miješanog komunalnog otpada. Dakle, što više reciklirate, to manje predajete u otpadomjer, i mjesečni računi su manji. 

PROJEKCIJA BUDUĆIH IZNOSA RAČUNA:

 Goran Mratinović / DD

"Mi smo imali i sastanak s vijećnicima na ovu temu, na kojem smo raspravljali o svemu ovome jer smo željeli da se i Gradsko vijeće maksimalno uključi u ovu odluku. Sama kalkulacija izračuna minimalne javne usluge pokušali smo pronaći način da pozicioniramo Dubrovnik cjenovno u sredini u odnosu na druge gradove u Hrvatskoj iako mi imamo najveće troškove odvoza otpada jer je naša udaljenost neusporedivo dalja", istaknuo je gradonačelnik. 

DOBRIM STVARIMA TREBA VREMENA 

Prvi preduvjet implementacije novog sustava gospodarenja otpadom je izglasavanje odluke pred Gradskim vijećem, tada sukladno zakonu kreće period od tri mjeseca za donošenje kompletnog cjenika, paralelno s time moraju se pokrenuti postupci nabave opreme, tako da će i to uzeti jedan određeni period. 

"Zbog toga se trudimo period do uspostave sustava iskoristiti kako bismo ljude maksimalno upoznali što ih čeka u budućnosti. Razmišljamo pustiti i jedan određeni period prilagodbe kada se cijeli sustav implementira kada će se otpadomjeri koristiti ali ne uz naplatu, kako bi što više omogućili ljudima privikavanje", pojasnio je Iveković. 

Gradonačelnik je istaknuo i kako je svjestan da će trebati određeno vrijeme prilagodbe kako sugrađanima tako i Čistoći i kako neće odmah sve funkcionirati idealno. 

"Teško je očekivati da bi u idućih osam mjeseci mogli doći do pune implementacije, to bi bilo idealno kada bi u tom razdoblju mogli. Vrlo je važno da konstantno spominjemo i govorimo o tome da će to neminovno doći, to je naša zakonska obveza koju moramo ispuniti. Najdulje bi to moglo biti za godinu dana", rekao je gradonačelnik Franković.

SOCIJALNI KRITERIJI 

"Mi smo unutar odluke ostavili određene socijalne kriterije, odnosno mogućnosti da Grad Dubrovnik nešto moderira. Imamo obitelji s malom djecom, znamo koliko otpada se tu proizvede samo zbog pelena, u konačnici bi te ljude penalizirali jer bi oni izgledali kao ljudi koji ne odvajaju dovoljno, što nije istina. Zato smo ostavili mogućnost da Grad može, temeljem ove odluke, dodatno pravilnicima omogućiti neku drugu varijantu cijene i olakšice tim ljudima gdje bi Grad onda sufinancirao taj iznos vezan za taj dio otpada", pojasnio je gradonačelnik. 

Popularni Članci