Nakon godina borbe, rješenje je na vidiku: Ključna cesta kroz sv. Jakov pred lokacijskom dozvolom
Naselje Sveti Jakov ulazi u razdoblje velikih promjena. Dok se na pomolu naziru novi urbanistički zahvati, najvažnija vijest za stanovnike jest da ključna prometna žila napokon kreće u realizaciju. Unatoč strahovima da će novi UPU zakočiti gradnju, potvrđeno je da cesta ide u punom profilu, u jednoj fazi, te da je pred izdavanjem lokacijske dozvole
Vizure Sv. Jakova uskoro bi se mogle značajno promijeniti, ali prometna izoliranost koja je godinama najviše mučila stanovnike, napokon ide prema rješenju. Nakon brojnih upita, peticija i apela, spojna cesta između ulica Frana Supila i Vlaha Bukovca potvrđeno je, ide dalje, a njezina izgradnja nije dovedena u pitanje ni usvajanjem UPU-a 2.2. Sv. Jakov. Grad je pred samim ishođenjem lokacijske dozvole, a projekt bi trebao ući u proračun za 2026. godinu. Stanovnici, kažu, prvi put nakon dugo vremena osjećaju da je njihova višegodišnja borba urodila plodom.
Riječ je o prometnici koja prati trasu tzv. Karavanskog puta, makadamskog prilaza koji od Ulice Frana Supila vodi prema Ulici Vlaha Bukovca i koji je u GUP-u već godinama ucrtan kao buduća cesta. Upravo bi ta trasa omogućila da se promet kroz Sv. Jakov organizira jednosmjerno, čime bi se znatno povećala sigurnost i prohodnost u dijelu grada gdje je postojeća cesta na nekim mjestima široka tek 280 centimetara. Prema projektnom rješenju, nova bi se prometnica gradila u širini kolnog pojasa od 3,5 metra, uz dodatni nogostup od 1,6 metara, prvi put dajući realne uvjete za siguran prolazak pješaka, interventnih vozila i stanovnika koji se godinama bore s neodrživom prometnom situacijom.
Stanovnici Sv. Jakova bili su zabrinuti jer je u UPU-u cesta bila ucrtana tek djelomično, do parcela investitora kojima je potreban kolni prilaz za gradnju novih objekata. No, takav prikaz posljedica je samog obuhvata urbanističkog plana, a ne odustajanja od spojne ceste. Nakon što je upravo to pitanje na sjednici Gradskog vijeća povukla Petra Marčinko (SJG), gradonačelnik Mato Franković jasno je odgovorio kako se prometnica nastavlja u punoj trasi.
„Od strane građana je postavljeno pitanje hoće li UPU onemogućiti gradnju karavanskog puta, odgovor je - ne, neće onemogućiti. Podnijeli smo zahtjev za izdavanje lokacijske dozvole za put u cijelosti. Našim sugrađanima smo rekli i obećali da idemo korak po korak. Bit će to put spasa za stanovnike Sv. Jakova, jer su oni u ovom trenutku, blago rečeno, izolirani“, rekao je Franković i dodao kako će se cesta graditi u jednoj fazi.
„Sredstva za izvlaštenje će biti u proračunu za 2026. godinu, kako bismo riješili put u punom gabaritu. Nećemo parcijalno ništa rješavati jer to bi značilo da radimo u interesu svake pojedine parcele, a ne u interesu građana“, poručio je gradonačelnik.
MARČINKO: „GODINAMA ZAGOVARAMO CESTU“
Marčinko naglašava kako je spojna cesta za stanovnike Sv. Jakova i okolnog područja zaista životno bitna.
„To je jedina trasa na kojoj se te dvije ulice mogu povezati, a mi smo godinama zagovarali rješenje“, rekla je za Dubrovački dnevnik Marčinko i dodala kako su i stanovnici Sv. Jakova bili jako aktivni u tim nastojanjima.
„Prije pola godine se krenulo u izradu projektne dokumentacije. Koliko znamo, sad se čeka lokacijska dozvola i projekt bi trebao biti u proračunu za 2026. godinu. Ono što je nama, kao i stanovnicima Sv. Jakova, jako bitno, jest da se ona gradi u jednoj fazi cijelim putem, a da se ne dogodi da gradimo pristupni put investitorima do zadnje čestice, pa da onda ostatak spojimo do Vlaha Bukovca kad budemo imali para“, jasno podcrtava vijećnica Marčinko.
„Nažalost, situacija je zaista teška, imali smo slučajeve da vozilo Boninova određeno vrijeme nije moglo doći do pokojnika, imali smo slučajeve da hitna ne može pristupiti jer se tamo događa i kolnički i pješački promet iako cesta nije niti za jedno od tog dvoje. Infrastruktura tog dijela grada jednostavno ne prati trenutno stanje, kao niti apetite svih građevinskih zahvata koji se tamo planiraju, od novih objekata do obnove hotela Belvedere“, upozorava.

„CESTA NIJE PITANJE POLITIČKOG PREPUCAVANJA NEGO NUŽNOST“
Cesta jest ucrtana u 'stari', odnosno važeći GUP, a u tijeku je izrada novog GUP-a, pa Marčinko smatra kako će tek proračun 2026. godine pokazati govori li se istina ili ne.
„Ako se cesta bude nalazila u proračunu za 2026. godinu ili projekcijama za 2027. godinu, ovisno o prioritetima gradske uprave, onda ćemo moći govoriti da su obećanja bila istinita. Ja se zaista nadam da jesu, jer ovo nije stvar za političko prepucavanje i dokazivanje nego nužnost koju moramo napraviti prije nego počne sva gradnja na tom području“, smatra Marčinko.
„Cesta se prilagođava trenutnom stanju na terenu, a to je zahtjevan dio grada pa gradnja ceste sigurno neće biti jeftina. Ona je trebala biti izgrađena i prije donošenja ovog UPU-a, ali postoje razlozi zašto nije. Sada je jedino važno da se ona izgradi prije nego krene sva okolna gradnja kako se ne bi dogodio još veći problem nego što ga imamo sada“, zaključila je Petra Marčinko, vijećnica Srđ je Grada.
STANOVNICA SV. JAKOVA: „ZAHVALNI SMO ŠTO SU NAS ČULI“
Stanovnica Sv. Jakova s kojom razgovaramo ističe kako su svi zahvalni na razumijevanju na koje su naišli nakon toliko godina pisanja i sastanaka na ovu temu.
„Zahvalni smo gradonačelniku i upravnim odjelima Grada na razumijevanju problematike rješavanja neodrživog te po živote i imovinu stanara, opasnog stanja u prometu našom ulicom. Nadamo se da će se spojna cesta zaista i realizirati kako je rečeno na sjednici Gradskog vijeća“, govori i dodaje kako se još od 2006. godine mnogobrojnim zamolbama i peticijama stanari ulice obraćaju tadašnjim gradonačelnicima i pročelnicima gradskih ureda.
Neumorno su upozoravali kako je Ulica Vlaha Bukovca dvosmjerna, iako je promet na nekim dijelovima ulice teško moguć čak i osobnim vozilima u jednom smjeru, a posebno su bili zabrinuti zbog nemogućnosti prolaska interventnih vozila od ranog proljeća do jeseni, te urušavanja ulice na nekoliko mjesta.
BANOVAC: OVO JE NAJIZOLIRANIJI URBANI DIO NAŠEG GRADA
Predsjednik gradskog kotara Ploče – Iza Grada, u koji spada i naselje Sv. Jakov, Đani Banovac, na važnosti ovog pitanja inzistirao je i među stranačkim kolegama na koordinacijskom sastanku HDZ-a prije Gradskog vijeća. Već tada mu je objašnjeno kako projekt ceste ide dalje.

„Područje Svetog Jakova i Višnjice je najizoliraniji urbani dio našeg grada. Sadašnja dvosmjerna cesta zadovoljava potrebe prometovanja na razini osamdesetih godina prošlog stoljeća“, izjavio je za Dubrovački dnevnik Banovac i dodao kako postoji i realan problem urušavanja postojeće ceste na predjelu iznad plaže Gjivovići zbog korozije tla.
„Vijeće Kotara kojem sam na čelu, poslalo je u prijedlozima za izmjene PPU-a i GUP-a Grada Dubrovnika zahtjev za uvrštavanjem spajanja Ulice Vlaha Bukovca i Frana Supila kao primarni zahtjev izrađivačima plana. Posljednje tri godine Kotar dostavlja prema Gradu zahtjev za uvrštavanjem ovog problema kao prioritetnog za gradski proračun. Rezultat toga je izrađena geodetska podloga, kao i dokumentacija za lokacijsku dozvolu“, istaknuo je i podsjetio kako je prošle godine u dogovoru s građanima, poboljšana prometna signalizacija Ulice Vlaha Bukovca kao zahtjev do konačnog rješenja problema prometa u ovom dijelu Grada.
Ako se obećanja ostvare, spojna cesta mogla bi postati prekretnica za cijelo područje. Nakon godina prometne izoliranosti i nesigurnih uvjeta, Sv. Jakov napokon dobiva priliku za kvalitetniju urbanu budućnost, i to prvenstveno zbog građana koji su svojom upornošću ovaj projekt održali živim.