NAKON DESETLJEĆA KONTROVERZI Bavarski kralj narodnjaka želi graditi u Lapadu, vila Salvator postaje stambeno-poslovna zgrada
U derutnom stanju, ali na atraktivnoj lokaciji, na adresi Žrtva s Dakse u Lapadu, nalazi se Vila Salvator koja je u centar pažnje javnosti ponovno dospjela ovih dana. Razlog je taj što se na sjednici Gradskog vijeća našla točka koja se odnosi na uređivanje kolnog pristupa objektu, no ona je naposljetku povučena s dnevnog reda.
Prema materijalima koji su priloženi uz točku dnevnog reda vidljivo je kako je investitor i vlasnik vile Salvator izrazio spremnost i namjeru za financiranje projekta rekonstrukcije dijela ulice, kako bi ostvario kolni pristup objektu, a financirat će i uređenje parka sa šetnicom, kao i gradnju najmanje 15 parkirnih mjesta na tom području. Investitor će financirati i novu oborinsku odvodnju te asfaltni zastor na prometnici, izradu projektno-tehničke dokumentacije te troškove rješavanja imovinsko-pravnih odnosa, a s konačnim ciljem gradnje stambeno-poslovnog prostora s podzemnim garažama što će, čini se, biti nova funkcija Vile Salvator.
BURNA PROŠLOST
Kako smo već pisali, Vila Salvator je 2019. godine prodana novom vlasniku čije ime iz Hrvatske banke za obnovu i razvoj u početku nisu htjeli otkriti. Zgrada je 30-ih godina prošlog stoljeća izgrađena kao hotel 'Madeira', ali je kasnije prodana, potom i nacionalizirana, a naposljetku i postala vlasništvo Vrhbosanske nadbiskupije. U njihovom je vlasništvu bila sve do 2017. godine, kada je preuzeo HBOR uz odobrenje Vlade Andreja Plenkovića, i to kao zalog za kredit iz 2007. godine kojeg Vrhbosanska nadbiskupija nije vraćala.
Dubrovački dnevnik je u posjedu kupoprodajnog ugovora u kojemu je vidljivo kako je HBOR Vilu Salvator, u paketu s pratećim vrtom, ali i parcelom parkirališta ispred četvrtog nebodera Mercedesa, prodala istom vlasniku. Radi se o tvrtki Anna Navis d.o.o. koja je sada navedena kao investitor i u materijalima za Gradsko vijeće, a oko projekta uređenja ulice Žrtava s Dakse i kolnog pristupa.
PREDSJEDNIK HDZ-A U MüNCHENU KOJI VOLI NARODNJAKE
U materijalima se spominje i ime Ivana Šokića kao investitora i direktora tvrtke Anna Navis d.o.o.. U medijima se o Šokiću piše kao o predsjedniku HDZ-a u Münchenu, ali i vlasniku više klubova, restorana i kafića, a među njima je i najveći narodnjački klub u Bavarskoj.
Šokić je u svojim klubovima ugostio brojne narodnjačke zvijezde poput Lepe Brene, Sandre Afrike, Seke Aleksić, Mile Kitića, a najveću buru je podiglo gostovanje Svetlane Ražnatović Cece, udovice ratnog zločinca Željka Ražnatovića 'Arkana'. Zanimljivo je i kako je sam Šokić snimio narodnjak 'Mjesečina' s Nihadom Alibegovićem i Radom Lackovićem. Rado tu nastupaju Severina, Nina Badrić i druge hrvatske zvijezde za koje se kaže kao su i u njegovim klubovima započinjale karijeru. Šokićevo se ime spominje i u svijetu nogometnog menadžmenta.
Vila Salvator i pripadajuće zemljište kod 'Mercedesa', koje se sada koristi kao parkiralište stanara četvrte zgrade, su se na javnoj dražbi našli krajem 2018. godine, a prodani su 2019. godine za 10 milijuna i 910 tisuća kuna. Prethodno je HBOR oglašavao prodaju navedenih nekretnina odvojeno. Vila Salvator s pripadajućim zemljištem nudila se i na Njuškalu po početnoj cijeni od 7 milijuna i 800 tisuća kuna, a građevinsko zemljište na parkiralištu Mercedesa po cijeni nešto većoj od 3 milijuna i 300 tisuća kuna.
Iako se tvrtka Anna Navis nedugo nakon kupnje upisala na zemljište kod Mercedesa, kod vile Salvator je upis potrajao. Dubrovački dnevnik tada je poslao upit HBOR-u. Zanimalo nas je zašto se novi vlasnik tada još nije bio upisao na zemljište vile Salvator. Iz HBOR-a su nam tada odgovorili kako se 'isprave za upis vlasništva na nekretninama ne izdaju prije uplate cjelokupne ugovorene kupoprodajne cijene, kao što je i uobičajeno u poslovnoj praksi'. Tvrtka Anna Navis sada je upisana na česticu Salvatora, kao i okolne čestice.
KONTROVERZE OKO KREDITA
Inače, posljednjih 10-ak godina uz vilu Salvator se vezuju brojne kontroverze, posebno u kontekstu kredita koji je kod HBOR-a podigla Vrhbosanska nadbiskupija za gradnju Svećeničkog doma u Sarajevu, a kojeg su u konačnici otplatili hrvatski porezni obveznici. Vrhbosanska biskupija bila je vlasnik vile Salvator i zemljišta kod 'Mercedesa' u trenutku kad je 2007. godine podigla kredit kod HBOR-a u iznosu od 3,6 milijuna eura za potrebe izgradnje Svećeničkog doma u Sarajevu.
Gradnja doma je krenula 2008., a dovršena 2011. godine. Radi se tu o impozantnoj građevini od šest tisuća kvadratnih metara namijenjenoj svećenicima koji više nisu u službi i koji su u sklopu doma dobili apartmane od 50-ak metara kvadratnih. Također, ponuđeni su im hrana, medicinska njega kao i duhovni i rekreativni prostor. Vraćanje rata kredita planirano je od iznajmljivanja pripadajućih poslovnih prostora koji se nalaze u zgradi te prihoda od parkinga s 89 parkirnih mjesta, no stvari su krenule u drugačijem smjeru.
Prvo je Vlada Zorana Milanovića pokrivala rate kredita koje Vrhbosanska nadbiskupija nije vraćala HBOR-u, a kasnije je to nastavila i Vlada Andreja Plenkovića. Štoviše, 2017. godine Vlada je dala ovlast Ministarstvu financija tj. ministru financija Zdravku Mariću za potpisivanje Ugovora o preuzimanju duga s Vrhbosanskom nadbiskupijom i HBOR-om. Ugovor su, uz Marića, potpisali kardinal Vinko Puljić ispred Nadbiskupije te predstavnici HBOR-a Tamara Perko i Hrvoje Čuvalo. Također, ugovorom je uređeno i da se vila Salvator uz ostale dvije parcele u Dubrovniku, koje su poslužile kao jamstvo u spomenutom kreditu, predaju HBOR-u kako bi se kredit umanjio za procijenjenu vrijednost nekretnina, odnosno za 1,1 milijun eura. Naposljetku, nekretnine su prodane za nešto veći iznos, odnosno nešto manje od 11 milijuna kuna. Preostali iznos kredita s pripadajućim kamatama, koji je umanjen tek za iznos navedene kupoprodaje platili su hrvatski porezni obveznici. Samo do 2017. godine taj je iznos bio narastao do 4,5 milijuna eura.
Sve navedeno izazvalo je brojna pitanja oko uvjeta kredita, ali i pitanja zašto je toliki kredit odobren Vrhbosanskoj nadbiskupiji koja ga nije bila u stanju vraćati, pa kasnije potezima svih Vlada oprošten na teret građana, kao i kome bi se još nešto tako slično oprostilo, no mnoga od njih su ostala neodgovorena.
PROJEKT ZGRADE NA PARKIRALIŠTU MERCEDESA U POSTUPKU
No, to nije jedina čestica na koju je sada upisana tvrtka Anna Navis, a uz koju se vezuju negodovanja. Jednako je i s česticom ispred četvrte zgrade 'Mercedesa' koja sada služi kao parkiralište stanovnicima zgrade. Investitor je tamo zainteresiran za gradnju nove zgrade koja bi se tako nalazila na 600-tinjak kvadratnih metara, a navodno bi trebala imati četiri kata, barem prema riječima stanovnika tog područja, o čemu smo također već pisali.
Iz Grada Dubrovnika su za Dubrovački dnevnik prije dvije godine potvrdili kako je nadležni Upravni odjel za predmetnu česticu tada zaprimio zahtjev za gradnju zgrade.
„Nadležnom Upravnom odjelu je dana 24. studenog 2020. godine podnesen zahtjev za izdavanje građevinske dozvole za gradnju na navedenoj čestici. Uz zahtjev je priložena projektna dokumentacija koja pretpostavlja gradnju stambeno-poslovne građevine s osam stanova i pet apartmana,“ odgovorili su iz Grada, dodavši kako glede upita prema Upravnom odjelu za urbanizam postoji samo zahtjev za izdavanjem lokacijskih informacija od strane tvrtke IMB nekretnine. Zahtjev je predan, a o njemu će se svakako tek odlučivati.
Vrijedi spomenuti kako se zasad očito ide samo u uređenje kolnog pristupa i okolnog zemljišta kod vile Salvator. Što se tiče projekta rekonstrukcije same vile Salvator i zgrade na parkingu četvrte zgrade ‘Mercedesa’, neslužbeno smo doznali kako su ti postupci u tijeku, ali kako nijedna dozvola još nije izdata. S obzirom na to kako se sada ostvaruje kolni pristup Salvatoru, sasvim sigurno će ona postati stambeno-poslovna zgrada, kako je navedeno u materijalima. No, priča oko zemljišta na parkingu četvrte zgrade 'Mercedesa' će vjerojatno biti nešto složenija. Naime, stanovnici su već izražavali protivljenje što se na skučenom prostoru planira gradnja zgrade, a i to što će stanovnici 30-ak stanova, koliko ih ima u toj zgradi, ostati bez parkinga.