Misterij zvan Postira: Hoće li na remont ili u rezalište? Ne bi iznenadilo ni da nastavi još godinama ploviti!
Još prije tridesetak godina pričalo se da ona više nije za plovidbu. Upozoravali su kapetani kako je brod dotrajao, da je vrijeme da postane muzejski eksponat, ali Postira i dalje plovi, a neke svoje kritičare je čak i nadživjela.
Ipak svemu dođe kraj pa čini se kako je konačno otkucalo legendi Jadrolinijine flote koja povezuje Dubrovnik i Elafite. Nakon što je stigla Premuda kao zamjena, sve su glasnija šuškanja kako Postira više neće ploviti. Čak se spominje i rezalište što je mnoge zgozilo, jer smatraju kako ovaj predivni klasični putnički brod treba biti smješten negdje dostojanstveno, primjerice u muzej ili na neku lijepu šetnicu. Tamo će mu se svi diviti, a brojni koje je prevozio pričat će dogodovštine s putovanja.
“Postira posjeduje važeće svjedodžbe do srpnja ove godine, a s obzirom na stanje broda, intenzivno se razmatraju budući koraci vezani uz ovaj legendarni brod”. Tako su nam odgovorili Iz Jadrolinije na upit je li u 2025. godini došao trenutak da Postira završi karijeru koja traje više od 60 godina. Zasad je jedino sigurno da se privremeno povlači iz prometa zbog izvođenja godišnjih radova na održavanju broda.
Idealna za ovu liniju
Hoće li se nakon godišnjeg remonta vratiti? Mnogi kažu kako ih ne bi iznenadilo da se obnovljena vrati i nastavi održavati svoju liniju na jugu. Uslijed nedostatka adekvatne zamjene, Postira bi poslužila svrsi. Godinama slušamo najave da će brod otići u mirovinu i da je vrijeme za modernu zamjenu. No, svaki put kada se čini da je blizu kraj, Postira se vraća – obnovljena, zakrpana i spremna za još jednu sezonu.
Razgovarali smo sa zapovjednikom broda Matom Kašikićem iz Orašca o sudbini Postire.
“Brod je idealan za ovu liniju, ali je star. Došlo je vrijeme da se zamijeni novim i modernijim. Mora doći vrijeme kada će prestati ploviti, ali kad će to biti ne znamo ni mi kao posada. Samo se nadamo da će imati dostojnu zamjenu. Ja sam došao za zapovjednika u studenom prošle godine, u početku mi je bilo neobično, u njemu je nekako sve skučeno i malo. Treba priznati kako je brod bio super, u svoje najbolje doba, ali vidi se kako ga je ‘pojelo’ vrijeme i teško da može izdražati ovaj ritam. Sve mu je teže ploviti, motor trpi jače naprezanje i to nije kao prije”, govori zapovjednik Mato koji je ranije plovio na brodovima Atlantske plovidbe i ‘Nijemcu’, a od 2013. godine je u Jadroliniji.
Časnik palube Miroslav Kunić s Mljeta na Postiri je nešto više od 15 godina i sjeća se lijepih i grubih trenutaka. Najljepša od svega mu je, govori on, veza između otočana i posade.
„K'o familija smo! Mi njima nešto učinimo, oni nama, ljudima donesemo lijekove, kruh i sve što treba, a oni nas paze i počaste. Postira je dobra, ali stara… Iako je motor dobar, godine čine svoje. Nadamo se kako će doći novi brod koji će biti bolji i komforniji. Ne znamo ništa o budućnosti ovog broda, on može još voziti, ali treba misliti na sigurnost“, govori časnik Kunić.
Više od broda
Otočani doista s brodom imaju posebnu vezu, on za njih nije samo prijevozno sredstvo nego svakodnevica i svjedok brojnih generacija. Desetljećima povezuje grad i otoke, bez obzira na vremenske (ne)prilike. Star, ali pouzdan, spor, ali uporan. Postira je odavno prerasla svoju prvotnu ulogu i postala institucija. Nema luksuznih salona ni brzih motora, ali ima ono što je otočanima najvažnije - vjernost, toplinu i dušu. I dok mnogi otočani s nostalgijom gledaju na njen mogući kraj, svjesni su da vrijeme neumoljivo prolazi i da su promjene neminovne. „Danas se u svijetu grade space shuttleovi pa kako se ne može napraviti i jedan dobar brod za naše područje?“, dobacuje jedan otočanin.
Hoće li Postira zaista otići u povijest ili će još jednom prkositi očekivanjima, ostaje pitanje na koje možda nitko nema siguran odgovor. No, jedno je sigurno - bez obzira na to hoće li i dalje ploviti ili će završiti na dostojnom mjestu kao dio pomorske baštine, Postira će uvijek ostati više od broda. Bit će simbol uspomena, povezanosti i jedne ere koja polako odlazi, ali nikada neće biti zaboravljena. Kao što je ona zamijenila stare parobrode, došlo je vrijeme za još jednu smjenu generacija u Jadroliniji.
Ovaj putnički motorni brod izgrađen za male obalne plovidbe 1963. godine u brodogradilištu „Crvena zvezda“ u Puli kao novogradnja 37 pod imenom Postira. Jadroliniji je predana 15. lipnja 1963. godine, stigla je u velikom valu obnove flote šezdesetih godina. Naime, zbog tadašnje promjene u tehnologiji, kao i zahtjeva turističke ponude, Jadrolinija je rashodovala čak 38 brodova u šest godina. To su bili uglavnom parni brodovi, a umjesto njih su stizali prvi trajekti i moderniji putnički brodovi. U tom je valu modernizacije izgrađena cijela serija klasičnih putničkih brodova za lokalnu plovidbu - Perast i Porozina u Malom Lošinju te Punat i Postira u Puli. Bili su poznati pod nadimkom 4P. Od navedenih, do danas u floti Jadrolinije plovi Postira.
„Svjesni njegove povijesne važnosti za otočane te dubokog traga koji je ostavio u floti Jadrolinije, posebna pažnja bit će posvećena budućim postupanjima vezanim za ovaj brod“, poručili su iz Jadrolinije. Što god to značilo.