KONGRESNA SEZONA U PUNOM JEKU Jesen u znaku punih hotela i gostiju ''dubljeg džepa''
Saznali smo koliko je bitan poslovni turizam za Dubrovnik izvan ljetne sezone i kakva je ovogodišnja kongresna sezona
Poslovni turizam, odnosno MICE (meetings, incentives, conferences and exhibitions), je izuzetno važan segment produljenja sezone koji se pretežno odvija u pred i posezoni, ali i tijekom zimskih mjeseci. O ovogodišnjim najavama vezanima uz kongresni turizam, kao i o aktivnostima koje provode pitali smo Romanu Vlašić, voditeljicu Ureda za kongresni turizam i razvoj stranih tržišta Turističke zajednice grada Dubrovnika.
Kako je istaknula, uz sve prednosti određene destinacije, ipak je osnovni preduvjet za odabir destinacija upravo dostupnost. Zbog toga je ključna prednost za odvijanje ovakvog turizma povezanost s direktnim letovima s najvažnijim zračnim lukama u Europi i svijetu. Dubrovnik je u ljetnom redu letenja, koji traje od kraja ožujka do kraja listopada, povezan s preko 60 destinacija direktnim letovima, a iz TZ-a posebno ističu nastavak povezanosti sa SAD-om iz New Yorka za Dubrovnik direktnim letovima United Airlinesa.
„MICE događanja, koja uključuju kongrese asocijacija, konferencije, korporativne sastanke, insentiv putovanja kao i razne druge evente, u pravilu se planiraju po nekoliko godina unaprijed, posebno kongresi koji prate svoje rotacije. Korporativna događanja se uglavnom planiraju godinu-dvije unaprijed, ovisno o vrsti događanja. Iako je sam proces od kandidature do odabira destinacije vrlo zahtjevan i dugotrajan, konačna potvrda predstavlja određenu sigurnost za hotele, agencije i ostale uključene partnere, za buduća planiranja“, pojašnjava Vlašić.
Ono što naglašava kao izrazito važno jest da su kongresna i korporativna događanja visokoplatežna, angažiraju široki spektar ponude u destinaciji, od kvalitetnih hotela i kongresnih kapaciteta kojima raspolažu, jedinstvenih povijesnih prostora, specijaliziranih agencija PCO/DMC-eva, vodiča, restorana, zabavnog sadržaja, glazbenika, tehnike do popratnih djelatnosti koje su direktno ili indirektno uključene.
TRI JAKA MJESECA
Vlašić potvrđuje kako je ovogodišnja kongresna sezona u Dubrovniku jaka i u punom je jeku kroz rujan i listopad, a proteže se čak i u studeni, a u tom periodu održava se veliki broj značajnih kongresa i konferencija.
''Izdvojili bismo znanstvenu konferenciju SOFT (32nd Symposium on Fusion Technology) u organizaciji instituta Ruđer Bošković s preko 600 sudionika. U tijeku je 5. kongres Mediteranskog društva za bubreg i simpozij Hrvatske udruge nefroloških medicinskih sestara i tehničara. U Dubrovniku će se u listopadu održati i konferencija AMAN (Mediteransko udruženje novinskih agencija) u organizaciji HINA-e. Posebno izdvajamo i poslovni skup profesionalaca u kongresnoj industriji M&I Forum uz 250 sudionika, koji će, osim radnog dijela s unaprijed ugovorenim sastancima, imati priliku upoznati se s kongresnom i insentiv ponudom Dubrovnika“, dodaje Vlašić.
Osim kongresa, u Dubrovniku se održavaju i korporativna događanja i konferencije, kao i incentivi, u pripremi je veliki korporativni event poznatog međunarodnog brenda, pa iz Južne Koreje ukupno 700 sudionika dolazi od početka studenog charter letovima u tri grupe „back to back“ – otkrivaju iz TZ-a.
„Na ovom incentive putovanju radimo od 2019., a realizacija je bila planirana u 2020., pa odgođena zbog pandemije“, govori Vlašić.
UPITA IMA I ZA 2025. GODINU
Iz Turističke zajednice grada Dubrovnika stižu i pozitivne vijesti kako se uz potvrđene kongrese koji su u realizaciji već radi i na novim upitima za 2023., 2024., 2025. godinu pa i dalje. U tijeku su i mnoga inspekcijska putovanja, u svrhu upoznavanja destinacije za budući event ili za
dogovaranje detalja za već potvrđene skupove, pa tako stižu i najave za veljaču 2023. kada bi se trebao održati Međunarodni samit o obnovljivim izvornima energije (INSORE 2023) i 58. hrvatski i 18. međunarodni simpozij agronoma, s ukupno 400 sudionika.
Ipak, u pandemijskom i postpandemijskom razdoblju kongresna industrija prolazi kroz brojne promjene i prilagođavanja, od virtualnih i hibridnih modela do povratka „face to face“ sastanaka – pojašnjava Vlašić te dodaje kako se globalno gledajući, trendovi i prioriteti u meetings industriji mijenjaju. Zbog nesigurnosti dugoročnog planiranja se skraćuju rokovi i kao prioritet traži veća fleksibilnost hotela i ostalih dobavljača te podjela rizika u poslovanju.
„Dodatno poskupljenja zračnog prijevoza, ali i hotela i usluga te nedostatak radne snage u svim segmentima, značajno podižu cijenu organizacije događanja po delegatu“, govori Vlašić.
AKTIVNA PROMOCIJA
Zanimalo nas je što Turistička zajednica grada Dubrovnika radi kako bi promovirala Dubrovnik kao destinaciju za kongrese.
„Kongresni ured TZ grada Dubrovnika vrlo aktivno promovira Dubrovnik kao destinaciju za kongrese, insentive i evente. Osim sudjelovanja na specijaliziranim sajmovima za kongresnu industriju, sve su zastupljenije i poslovne radionice posebno organizirane za određena tržišta, ali i nerijetko prema vrstama organizatora, odnosno agencija, korporacija ili asocijacija“, kaže Vlašić te dodaje kako su važne značajke MICE sajmova i poslovnih radionica unaprijed dogovoreni sastanci što izvrsno usmjerava interes i idealno spaja ponudu i potražnju. Studijska i inspekcijska putovanja su kvalitetan način predstavljanja i doživljaja same destinacije za probrane organizatore poslovnih događanja. Tako su iz Turističke zajednice ove godine organizirali post Meetex fam trip na kojemu su predstavili MICE ponudu Dubrovnika i okolice. Također su organizirali inspekcijska putovanja za kongrese ili korporativne skupove koji su i potvrđeni za 2023. i 2024. godinu.
ZAŠTO DUBROVNIK?
Vlašić je iznijela i svoj stav o tome što to Dubrovnik izdvaja u odnosu na druge gradove i zbog čega bi korporacije birale, a očito je i biraju, Dubrovnik kao destinaciju za svoje poslovne evente.
„Ukratko, jedinstvena i bogata povijesna i kulturna baština, visokokvalitetni hotelski i kongresni kapaciteti, profesionalci u meetings industriji, međunarodna zračna luka, fascinantni prirodni krajolici, blaga mediteranska klima i velik izbor incentive aktivnosti i zabave, elementi su koji Dubrovnik čine idealnom destinacijom za kongres, konferenciju, poslovno događanje ili incentive“, odgovara uz zaključak kako je dugogodišnja tradicija i izvrsnost u turizmu ono po čemu je Dubrovnik prepoznat i iznimno cijenjen kao kvalitetna destinacija na međunarodnim turističkim tržištima.
„Dubrovnik ima jedinstvene povijesne prostore za organizaciju kongresa i događanja, kao što su Revelin, Lovrjenac, Sponza, Knežev dvor, Kazalište Marina Držića i ostale, uz Lazarete koji su se pokazali kao odličan povijesni prostor za organizaciju različitih evenata''.
ODLIČNE OCJENE, BROJNE NAGRADE...
Kontinuirani rad na razvoju kongresne i incentive ponude u Dubrovniku očituje se i kroz ocjene destinacije, nagrade i priznanja tijekom posljednjih desetak godina.
„Dubrovnik je i ove godine osvojio nagradu Meetings Star Award kao najbolja kongresna destinacija u M kategoriji – za do 1.200 sudionika, na području srednje i jugoistočne Europe. Ove nagrade dodjeljuju se posljednjih 12 godina u organizaciji specijaliziranog časopisa Kongres Magazine i regionalne kongresne burze Conventa“, kaže Vlašić i pojašnjava kako se Meetings Star Award nagrade dodjeljuju na temelju rezultata opsežnog istraživanja i ocjenjivanja kongresnih destinacija od strane tzv. tajnih gostiju. Ocjenjivanje se ne temelji samo na broju održanih kongresnih događanja u destinaciji, već na cjelovitoj analizi koja uključuje čak 75 kriterija ocjenjivanja.
O ovogodišnjoj kongresnoj sezoni upitali smo i brojne hotele na dubrovačkom području, no nismo od svih dobili odgovore, a oni od kojih jesmo poručuju kako se i ovaj segment oporavlja od negativnih utjecaja pandemije i kako je dobra sezona poslovnog turizma u punom jeku.
PREPOZNATA KVALITETA
Iz Valamara nam govore kako i ove godine ostvaruju dobre rezultate MICE poslovanja koji su, kako kažu, ''rezultat kontinuiranog ulaganja u kvalitetu i visoke standarde organizacije poslovnih događanja po kojime je Valamar poznat u Hrvatskoj i šire''.
„Dubrovnik je kao destinacija već dugi niz godina jedna od vodećih u kongresnom turizmu te nas jako veseli oporavak naše industrije koji se dogodio ove godine“, govori Nike Labaš iz Valamara i ističe kako su i ovu industriju obilježili već poznati i očekivani trendovi poput izrazitih 'last minute' upita i realizacija događanja te porast u korporativnom segmentu.
„S velikim zadovoljstvom možemo reći da smo u našim dubrovačkim hotelima u jesenskom dijelu sezone, koji je općenito puno bogatiji događanjima nego proljetni, ugostili brojna regionalna i međunarodna događanja“, odgovaraju iz Valamara te posebno izdvajaju Simpozij o fuzijskoj tehnologiji koji je okupio 650 sudionika.
„Tijekom listopada nas očekuje još nekoliko većih korporativnih događanja te kongresa u organizaciji udruženja poput European Knowledge Foruma s 250 sudionika i 13th International BMP Conference na kojoj se očekuje dvjestotinjak sudionika“, zaključuju iz Valamara.
'DUBROVNIK, A CITY FOR ALL SEASONS'
Royal Hotels & Resort ističu kako su na prvom mjestu u Dubrovniku po broju multifunkcionalnih konferencijskih dvorana.
„Lokacija, unikatno mediteransko okružje, prostrane dvorane za sastanke, vrhunska tehnološka opremljenost, sjajna gastronomija i profesionalno osoblje samo su neke od prednosti Resorta“, kažu, a smatraju i kako im veliku prednost donose panorame s pogledom na more.
„Kongresi su vrlo bitan segment poslovanja te je organizacija istih i ove godine prisutna u našim hotelima. Postotak je neusporediv s pandemijskim brojkama jer one jednostavno nisu ogledne, dok u usporedbi s pretpandemijskim brojkama bilježimo rast u MICE segmentu i zadovoljni smo ostvarenim rezultatima“, odgovara Jelena Čolak, voditeljica marketinga hotelske grupacije Royal.
„Što se tiče ulaganja u kongresni segment, smatramo kako hoteli svojom promocijom i ulaganjem u obliku prisustava na raznim eventima i raznim marketinškim oblicima ulažu u ovaj segment. Vezano uz Dubrovnik, svakako bi nam svima dobro došla svaka dodatna promocija MICE segmenta i s njihove strane, uz slogan – Dubrovnik, a city for all seasons“, predlažu i konkretne ideje iz hotela Royal Resorts.
OD KONGRESA PROFITIRAJU SVI
Hotelu Lapad kongresi nisu osnovna djelatnost, već su jedan manji segment njihovog poslovanja.
„Raspolažemo polivalentnom dvoranom u prostoru Male Venecije s maksimalnim kapacitetom do 150 sudionika i taj sadržaj nam je posebno bitan u pred i posezoni. Ove godine je predsezona bila izgubljena za ovaj segment, dok smo imali nešto događanja u ovom jesenskom dijelu sezone, iako je to neusporedivo manje u odnosu na 2019. godinu. Događanja su manja po broju sudionika, a sudionici su iz Hrvatske ili europskih zemalja, nije bilo sudionika iz dalekih zemalja“, kažu iz Hotela Lapad.
Veliki kongresi, koji se najčešće odvijaju u periodu izvansezone, u gradu su bitni za svih i utječu jako na poslovanja i onih hotela u kojima se kongresi ne događaju – ističe nam Vivian Kuculo, izvršna direktorica Hotela Lapad.
„Stvara se povećana potražnja za sobama u tim periodima što dovodi do lančanog povećanja ostvarenih prosječnih cijena i prihoda. Ako su kongresni hoteli puni radi kongresa, dolazi do prelijevanja ostalog biznisa na druge hotele i zato je bitno ulaganje u promociju ovog oblika turizma koji generira visoke prihode“, pojašnjava Kuculo.
TURIZAM SE VRATIO NA PRETPANDEMIJSKO VRIJEME
Iz Hotela Lero govore kako oni nisu kongresni hotel u pravom smislu te riječi, međutim i u tom segmentu imaju jako lijepu produkciju.
„S naše dvije konferencijske dvorane te idealnom lokacijom, zanimljivi smo za kongrese te evente do cca 150 ljudi. Imamo za listopad dogovorena četiri kongresa te u studenom tri manja kongresa po dva dana. Tu se radi od otprilike 600 do 700 noćenja“, izlažu konkretne brojke iz Hotela Lero.
„Svi turistički segmenti su se vratili na pretpandemijsko vrijeme pa se nadamo da nikakvih šokova na tržištu više neće biti. Smatram da je Dubrovnik jako dobro prepoznat i kao takav zastupljen na tržištu kongresnog turizma, a svako daljnje i dodatno ulaganje u promociju je dobrodošlo“, zaključuje Ivan Galov, direktor prodaje i marketinga Hotela Lero.
Iz tiskanog izdanja Dubrovačkog dnevnika