KAKVA ĆE BITI SEZONA U DUBROVNIKU Ove godine neće padati rekordi, ali sve izgledniji je povratak sezone iz 2017.
Djelatnici u turizmu su u vremenu 'starog normalnog' s nestrpljenjem iščekivali Uskrs koji je u Europi, osim kao najveći kršćanski blagdan, poznat i kao prvi turistički test. Primjenjivala se ona kako se 'po jutru dan poznaje', dakle po predsezoni se ocjenjivala nadolazeća sezona, a ozbiljnija predsezona je obično počinjala s Uskrsom. No, s pojavom pandemije koronavirusa, stvari su se bitno promijenile.
Najave za ovu sezonu početkom su godine bile sjajne. Kako su nam tada govorili vlasnici agencija, čak su bile bolje nego na početku rekordne 2019. godine. Bilo je jasno kako su nakon dugog vremena strogih ograničenja putnici bili željni odmora i putovanja. A onda se dogodio napad Rusije na Ukrajinu, nakon čega su rezervacije stale ili se usporile, da bi se to ponovno pokrenulo.
MOGLI BISMO OSTVARITI MILIJUN DOLAZAKA
„Kad govorimo o usporedbama s 2019. godinom, možemo kazati kako su ulazi za uskrsno vrijeme ove godine negdje na 50 posto u odnosu na isto vrijeme te turistički rekordne godine. To bi značilo kako ćemo u ovaj predsezonski dio ući nešto sporije, i to se ne odnosi samo na ovo uskrsno vrijeme, nego će se najvjerojatnije preslikati na travanj, svibanj i početak lipnja, s obzirom na ovu situaciju koja se događa u Europi,“ izjavio je vlasnik i osnivač agencije 'Direct Booker' Nino Dubretić.
No, ohrabruje dinamika rezervacija za srpanj, kolovoz, pa čak i rujan. Kako kaže Dubretić, najave za visoku sezonu generalno izgledaju jako dobro, a podsjeća kako se upravo tada ostvaruje najveći prihod u branši iznajmljivanja.
„Turistička situacija vezana uz to razdoblje je izvrsna. Generalno možemo kazati kako idemo u smjeru 2017. godine i tih turističkih brojki, dakle nekih 70, 80 posto od rekordne 2019. godine, što smatramo jako dobrim, s obzirom na to s čime se sve suočavamo. To su dvije 'više sile'; rat u Ukrajini i pandemija,“ kaže Dubretić.
Podsjetimo, Dubrovnik je u 2017. godini, za koju Dubretić vjeruje kako će se ove godine ponoviti, ostvario 1,18 milijuna turističkih dolazaka te 4,21 milijuna noćenja. Prema tadašnjim podacima dubrovačke Turističke zajednice, od 1,18 milijuna dolazaka 1,12 bili su strani državljani, 56 tisuća je domaćih turista, a 36 tisuća dolazaka zabilježeno je u nautičkom turizmu.
OVISIT ĆEMO O POLITICI VIŠE NEGO O VLASTITOJ SPOSOBNOSTI
Kako će se sezona dalje odvijati, teško je prognozirati, zbog čega turistički djelatnici i analitičari tom pitanju još uvijek vrlo oprezno pristupaju. Istina je kako je iz 'prvog turističkog testa' moguće izvući neke zaključke, no oni su prilično ranjivi i podložni promjenama, kako zbog pandemije koja još uvijek traje, tako i zbog ratnih zbivanja u Ukrajini.
„Postoji određena neizvjesnost oko sigurnosti, a sigurnost je ipak glavni temelj turističkih kretanja. Prošle godine smo jako dobro otvorili rusko, ukrajinsko, američko i poljsko tržište, no očekujemo kako će ono ove godine podbaciti. Nadamo se kako situacija neće eskalirati i izvan granica Ukrajine i kako će pristizati gosti iz Amerike,“ izjavila je predsjednica Županijske komore Dubrovnik Nikolina Trojić koja naglašava kako je zapravo najvažnije kako će na situaciju između Rusije i Ukrajine reagirati zapadno-europska tržišta; hoće li biti protekcionistički nastrojena te uvoditi preporuke o odgađanju putovanja.
„Naravno kako u prvom redu čekamo goste iz zapadno-europskih zemalja koji čine glavninu našeg prometa, u prvom redu Britance, ali i Francuze, Nijemce i Španjolce. Ako ne budu postojale neke sugestije od strane tih zemalja da njihovi državljani ostanu doma, vjerojatno ćemo imati dobre bukinge i dolaske s tih tržišta, no rekla bih kako i ove godine ovisimo o politici više nego o vlastitoj sposobnosti.No, za vjerovati je kako će se u srcu sezone ostvariti odlični rezultati, dok sada možemo kazati kako je prvi mjesec predsezone pomalo izostao. Nadamo se kako će se na tome zadržati,“ kaže Trojić.
VAŽNO JE VODITI RAČUNA O VRIJEDNOSTI ZA NOVAC
Otegotni faktor nisu samo eventualne ograničavajuće preporuke od strane zapadno-europskih tržišta čiji gosti rado posjećuju Dubrovnik, nego i činjenica kako su zbog krize i inflacije uslijed korona-krize, mnogi od njih iscrpljeni i financijski.
„To je vrlo ozbiljan problem jer imputi poput troškova energenata su iznimno poskupjeli, a nedostatak radne snage ponovno radi pritisak na cijenu rada. Hotelijerima i turističkim djelatnicima uopće troškovna je strana daleko veća nego zadnjih pet, šest godina, a prihodovna je opterećena konkurentskom pozicijom. Otvaraju se Španjolska, Italija, Grčka, djelomično i Turska. Naglasak bi trebalo staviti na to da vodimo računa, više nego ikada, o vrijednosti za novac, jer se cjenovno s većinom naših konkurenata ne možemo natjecati, ali možemo kvalitetom. To je igralište na kojem se trebamo natjecati,“ istaknula je Trojić.
'SEZONA 2021. SE NIJE DOGODILA, ONA JE REZULTAT TRUDA'
Bez obzira na to što je generalno malo toga u našim rukama, a puno više ovisi o mjerama zbog pandemije i političkoj odnosno ekonomskoj situaciji u Europi, u novonastalim okolnostima je potrebno osmisliti okvire kako bi se iz nezavidne situacije koja još uvijek traje izvukao njen maksimum. Gradonačelnik Mato Franković stoga naglašava kako Grad Dubrovnik i partneri, prvenstveno Turistička zajednica grada Dubrovnika i Zračna luka Dubrovnik te Lučka uprava kontinuirano rade na promociji destinacije kroz marketinške aktivnosti usmjerene prema našim tradicionalnim emitivnim tržištima.
„Od početka krize uzrokovane pandemijom koronavirusa na održiv način upravljamo destinacijom i svim procesima i to je razlog zbog kojeg je i sezona 2021. bila uspješna. Nije se ona slučajno dogodila nego je rezultat usmjerenih napora brojnih dionika. Sezona 2022. donosi neke nove izazove. Nitko od nas ne može utjecati na intenzitet i tijek ratnih događanja u Ukrajini, no poduzeli smo potrebne predradnje, sve što je u našoj moći, da bi nadolazeća sezona bila uspješna. Ovi proljetni prizori ulica našeg grada ispunjenog posjetiteljima kojima posljednjih dana svjedočimo, svakako ohrabruju. Nezahvalno je u ovim uvjetima bilo što predviđati, ali vjerujem da bismo, ukoliko ne dođe do eskalacije rata u Ukrajini, mogli ostvariti brojke iz 2017. godine, odnosno 80 posto rezultata 2019. godine. Uglavnom, Dubrovnik će i u 2022. nastaviti graditi svoj put destinacije održivosti i izvrsnosti za svakog našeg gosta,“ izjavio je Franković za Dubrovački dnevnik. Sada vrijedi uploviti s optimizmom u novu sezonu koja, po svemu sudeći, neće izostati, a vjerojatno je konkretniji nastavak niza svih onih uspješnih turističkih godina kojeg je pandemija nakratko bila prekinula.