KAKO SE DUBROVNIK PRIPREMA ZA EURO? Zbog zaokruživanja došlo do poskupljenja u ugostiteljskim objektima, neki već imaju dvojne cijene
S prvim danom siječnja Hrvatska će ući u eurozonu, a euro će postati službena valuta te će cijene morati biti u njoj iskazane. Kuna će se moći koristiti do sredine tog mjeseca. Proces prilagodbe kreće od 5. rujna, kad će uslijediti obveza iskazivanja dvojnog iskazivanja cijena; u kunama i u eurima.
Kako je navedeno na stranicama Hrvatske narodne banke, dvojno iskazivanje cijena bit će ključna mjera za zaštitu potrošača u postupku uvođenja eura. Obveza dvojnog iskazivanja cijena bit će na snazi u razdoblju od otprilike pet mjeseci prije uvođenja eura do godinu dana nakon uvođenja eura.
Dvojno iskazivanje cijena poduzeća će morati primijeniti na cjenicima i promotivnim materijalima koje objavljuju na internetskim stranicama i u medijima. Blagajne poduzeća također će biti prilagođene za dvojno iskazivanje cijena kako bi na računima cijene pojedinih proizvoda i ukupan iznos računa bili iskazani u objema valutama. Tijekom razdoblja dvojnog iskazivanja cijena na cjenicima se neće smjeti nalaziti suvišne informacije koje bi mogle zbuniti potrošača. Tako će se, primjerice, na etiketama u trgovinama osim cijene u kunama i eurima, smjeti nalaziti još samo fiksni tečaj konverzije (u punom brojčanom iznosu, dakle sa svih šest znamenki) kako bi kupci mogli provjeriti jesu li cijene ispravno preračunate.
DOŠLO JE DO POSKUPLJENJA, ALI NE SAMO ZBOG ZAOKRUŽIVANJA NA EURO
Neki ugostiteljski objekti na području Dubrovnika već su počeli iskazivati dvojne cijene u svojim cjenicima. Obveza uvođenja cijena će se uvesti u posezoni pa je mnogim ugostiteljima vjerojatno bilo jednostavnije o tome razmišljati prije same sezone, kako u srcu iste ne bi trebali mijenjati cjenike.
Kako nam govori predsjednica Ceha ugostitelja udruženja obrtnika Dubrovnik i Obrtničke komore Dubrovačko-neretvanske županije Nikolina Farčić, onima koji imaju digitalne cjenike i QR kodove je nešto jednostavnije, jer oni trebaju promijeniti cijenu u sustavu, dok oni koji nude papirnate cjenike moraju ići u printanja većeg broja cjenika. Pred ugostiteljima je i odluka hoće li cijene 'zaokruživati' prema euru ili prema kunama.
„Oni koji su već počeli iskazivati dvojne cijene uglavnom se drže eura i prema njemu zaokružuju. Ako bi to radili prema kunama, onda bi cijene bile čudne. Primjerice ako kava košta 10 kuna, u novom cjeniku bi to bilo 1,33 euro pa se radije zaokružuje po euru, a ne po kunama. Također, oni koji imaju tiskane cjenike, razmišljat će o tome da te cijene iskazane u eurima i zadrže kako ih ne bi morali ponovno mijenjati i zaokruživati po zadanom tečaju,“ izjavila je Farčić.
Spomenuto zaokruživanje dovelo je i do rasta cijene usluga u ugostiteljskim objektima, no Farčić napominje kako to nije jedini razlog.
„Koliko sam upoznata, došlo je do poskupljenja, ali ne samo zbog zaokruživanja na euro, nego i zbog poskupljenja energenata, a posljedično transporta i svih artikala koji se nabavljaju. Stoga je i po pitanju cijena ostavljena nekakva 'buffer zona' jer ne znamo što nas čeka najesen. I prije početka sezone smo kalkulirali izdatke kako ne bismo početkom sljedeće godine opet mijenjati cjenike,“ izjavila je Farčić.
Govoreći o samom procesu uvođenja dvojnog iskazivanja cijena, predsjednica Ceha ugostitelja tvrdi kako su se detalji komunicirali navrijeme i kako bi svatko trebao biti spreman za nova pravila jer je bilo dovoljno vremena za pripremu. No, kritiku upućuje prema bankama.
„Banke nas pozivaju da se osiguramo za eure, kao da je to nešto što kod njih nećemo imati na raspolaganju. Kada tražimo sitni novac, oni se iščuđavaju kao da tražimo pecivo. Banke su također institucije koje bi prve trebale biti spremne na uvođenje nove valute,“ poručila je Farčić.
'MISLIMO O TROŠKOVIMA KOJI NAS ČEKAJU U BUDUĆNOSTI'
Jedan od dubrovačkih ugostitelja koji je već uveo dvojno isticanje cijena, a koji je htio ostati anoniman, govori o svojim razlozima ranijeg uvođenja.
„Već dugo vremena postoji najava o obvezi uvođenja dvojnih cijena odnosno isticanju postojećih cijena i u eurima te smo znali kako nas to u budućnosti čeka. Stoga smo dvojno iskazivanje uveli već sada, radi troškova koji nas čekaju u budućnosti, a i kako ne bismo morali mijenjati cjenike. Znamo koji je srednji tečaj eura. A i lakše je turistima ovako,“ govori nam ugostitelj.
Predsjednik Udruženja obrtnika Dubrovnik Zlatko Begušić smatra kako se radi o promjenama operativnog karaktera koje bi u Dubrovniku trebale proći bez većih problema jer se cijene odavno komuniciraju i u eurima.
„Zadan je tečaj u smislu konverzacije tako da se sve djelatnosti, pa i ona ugostiteljska, pripremaju za dvojno iskazivanje cijena i prelazak na euro. Neki će već mijenjati cjenike te odlučiti hoće li im referentna valuta biti kuna ili euro. Mišljenja sam kako tu neće biti previše problema. Stvar je operativnog karaktera, već je odavno odlučeno kako želimo u eurozonu, a s obzirom na to kako smo turistička zemlja, već odavno komuniciramo svoje cijene u raznim valutama,“ kaže Begušić podsjećajući na to kako se tu radi ponajviše upravo o eurima.