Istražili smo koliko su stari autobusi po Hrvatskoj, Libertas se ima čime pohvaliti

Autor: Petra Srebrović Autori fotografija: Petra Srebrović

Dok je u Dubrovniku potpisan ugovor za nabavu prvih velikih električnih autobusa u povijesti grada, podaci prikupljeni od hrvatskih javnih prijevoznika pokazuju kako se starost voznog parka u zemlji značajno razlikuje od grada do grada. Od modernih i mladih flota do onih koje i dalje čine stariji autobusi, stanje javnog prijevoza otkriva šaroliku sliku, a Dubrovnik se pozicionira među najbolje 

Na deset adresa hrvatskih gradskih prijevoznika uputili smo upit s pitanjem o prosječnoj starosti voznog parka. Iako nismo od svih dobili odgovore, prema pristiglim podacima, starost voznih parkova varira gotovo deset godina između najstarijih i najmlađih sustava javnog prijevoza u Hrvatskoj. 

Slavonski Brod upravlja autobusima prosječne starosti 13,2 godine, što ih svrstava među starije vozne parkove. U Koprivnici pak prometuju dva električna minibusa BusKo, oba iz 2015. godine, pa je njihova prosječna starost oko 10 godina. 

Zadar raspolaže s 88 autobusa prosječne starosti 9,4 godine, dok se Pulapromet s prosjekom od 4,78 godina ubraja među najmlađe javne prijevoznike u zemlji. 

Što se tiče zagrebačkog ZET-a, prosječna starost tramvajskih vozila na kraju prvog polugodišta 2025. godine iznosila je 28,67 godina. Prosječna starost autobusa u istom vremenu iznosi 10,3 godina.  

Za Dubrovčane je pak najvažniji Libertas koji je dostavio detaljne podatke. Prosječna starost svih gradskih autobusa iznosi 8 godina, a prigradskih 8,4 godine. No kada se gleda samo aktivna flota na dan 4. prosinca 2025., prosjek pada na 5,1 godinu za gradske i 6,8 godina za prigradske autobuse, što ga svrstava u sam vrh Hrvatske po moderniziranosti voznog parka. 

Libertas kupuje 12 novih električnih autobusa 

Na tu činjenicu nadovezuje se i najnoviji projekt modernizacije. Libertas nabavlja 12 novih električnih niskopodnih autobusa, a ugovor vrijedan 9,57 milijuna eura s PDV-om potpisan je između direktora Libertasa Pera Milkovića i predstavnika Auto Hrvatske Marka Tihave, uz prisustvo gradonačelnika Mata Frankovića. Sredstva dolaze iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti. 

Riječ je o deset gradskih i dva gradsko-prigradska autobusa, a cilj je smanjenje emisija CO₂ te povećanje kvalitete i dostupnosti javnog prijevoza u Dubrovniku i prigradskim naseljima. 

Gradonačelnik Franković istaknuo je kako su od 2018. godine do danas nabavljena 72 nova autobusa, od čega je 29 financirano europskim sredstvima, 32 leasingom, a 11 vlastitim sredstvima. U tijeku je i nabava dodatna dva električna autobusa kroz ITU mehanizam, pa će se broj novih vozila popeti na 86. 

„Siguran sam da ćemo s ovim imati, ako ne najmlađi, onda jedan od najmlađih voznih parkova u Hrvatskoj“, poručio je Franković, što podaci koje smo prikupili i potvrđuju. 

Autobusi stižu u kolovozu 2026. 

Direktor Milković najavio je kako će novi električni autobusi stići u kolovozu iduće godine, nakon čega će se definirati linije na kojima će biti raspoređeni. Pojedini stariji autobusi, među kojima i vozila iz 2004. godine, bit će povučeni iz prometa. 

Električni autobusi imat će domet od 300 kilometara, što će iziskivati prilagodbu linija i punionica, pa će se prvenstveno koristiti u gradskom području. 

Problemi s radnom snagom i rasterećenjem vozača 

Kao i ostali prijevoznici u zemlji, Libertas se suočava s nedostatkom kvalificiranih vozača. Zbog toga se priprema zapošljavanje oko 30 stranih radnika, uz prethodno osiguranje smještajnih kapaciteta u suradnji s Lukom Dubrovnik. Grad najavljuje i financijsku potporu u nabavi kartomata kako bi se smanjilo administrativno opterećenje vozača, koji uz vožnju često obavljaju i naplatu te informiranje putnika. 

Podaci prikupljeni od hrvatskih gradskih prijevoznika potvrđuju da se prosječna starost autobusa u zemlji znatno razlikuje, no jasno je da se trend modernizacije ubrzava. Dubrovnik se pritom ističe kao jedan od gradova s najmlađom i najbrže rastućom flotom, a dolaskom novih električnih autobusa Libertas bi u idućoj godini mogao postati vodeći primjer modernog i ekološki održivog javnog prijevoza u Hrvatskoj. 

Popularni Članci