/* */

Dubrovačke filmaše ne brinu previše Trumpove najave: Neki drugi trendovi veća su prepreka od carina

Autor: Aida Čakić Autori fotografija: Osobna arhiva

Najava Donalda Trumpa o uvođenju 100-postotnih carina na filmove snimane izvan SAD-a izazvala je šok u Hollywoodu i zabrinutost diljem svijeta. Ako se mjere provedu, mogle bi značajno poskupjeti strane lokacije za američke produkcije, uključujući i popularne filmske destinacije poput Dubrovnika.

Dubrovnik, koji je globalnu slavu stekao kao lokacija snimanja serije Game of Thrones, redovito privlači velike strane produkcije – od povijesnih spektakala do holivudskih blockbustera. Filmski turizam Hrvatskoj donosi velike prihode, a carine bi mogle preusmjeriti snimanja natrag na američko tlo ili u zemlje koje nisu podložne novim porezima.

Filmska industrija već izražava zabrinutost zbog mogućih financijskih i logističkih komplikacija, a stručnjaci upozoravaju kako bi novi model mogao ograničiti kreativne slobode i devastirati međunarodne suradnje. Za gradove poput Dubrovnika, koji su ulagali u razvoj filmske infrastrukture i turizma, to bi mogao biti ozbiljan udarac. Hoće li se ova politika doista provesti i kako će izgledati njezina primjena u praksi, još nije poznato.

O ovom problemi, ali i trendovima u svijetu snimanja filmova razgovarali smo s producentom iz Dubrovnika Tomijem Tepšićem i menadžerom za lokacije Deanom Tošovićem.

„Carine koje je Trump najavio svakako nisu dobra vijest za filmsku industriju. Nakon velikog štrajka koji je prije nekoliko godina blokirao gotovo cijelu svjetsku produkciju, jer se većina velikih filmova ipak financira iz Amerike, sada se industrija tek počela oporavljati. Većina američkih filmova ne snima se u potpunosti u SAD-u, nego se brojni segmenti realiziraju u Europi, pa bi takve carine dodatno zakomplicirale proces“, kazao je producent Tomi Tepšić.

ŠTRAJK SE OSJETIO

Dodao je kako su filmski djelatnici iz Dubrovnika osjetili posljedice štrajka, baš kao i brojne druge lokacije diljem svijeta.

„Produkcije su se tek počele ‘resetirati’, a snimanja ponovno pokretati. Trumpove tarife dolaze u trenutku kad se industrija pokušava stabilizirati. Razumijem da mu je namjera bila vratiti snimanja u Ameriku, ali važno je naglasiti da glavni izvori financiranja nisu samo holivudski studiji – tu su i banke, često s europskim filijalama, kao i streaming servisi koji imaju urede u većim europskim državama. Novac se raspoređuje, a film se može producirati i izvan SAD-a“, pojasio je Tepšić.

Kod nas u Hrvatskoj, dodaje on, zbog carinskih najava zasad nema direktnih posljedice jer je još uvijek prisutan efekt štrajka. Tepšić naglašava kako se američka strana bori s izazovima, a u Europi se ipak nešto snimalo – zahvaljujući EU fondovima, bankarskim i filmskim potporama te tzv. cash rebate modelu povrata dijela ulaganja, koji u Hrvatskoj dobro funkcionira. Zahvaljujući Ministarstvu kulture i Audiovizualnom centru

Unatoč svemu, ističe Tepšić, osjećamo da se tržište budi.

„U Dubrovniku su nedavno snimana dva reality programa, u Splitu serija, a u cijeloj Hrvatskoj i jedan veliki indijski film. Ipak, carine stvaraju nesigurnost jer bi mogle utjecati i na distribuciju – film koji je proizveden u Europi, a prodaje se u Americi, mogao bi biti opterećen carinama, no to se vjerojatno ne odnosi na autorska prava, što cijelu situaciju čini vrlo kompleksnom“, kazao je.

SVE POSKUPLJUJE

Dodao je kako je zanimljivo i kako se trendovi snimanja neprestano mijenjaju pa tako neke lokacije su popularne nekoliko godina, pa padnu u zaborav, a onda se opet vrate.

„Istra je zadnjih godina vrlo tražena, a sada se ponovno osjeća veliki interes za Dubrovnik. Međutim, jedan od glavnih problema s kojima se suočavamo je smještaj. Hoteli su preskupi i to ozbiljno utječe na budžet produkcija. Neki hoteli nam izlaze u susret, ali ako cijene nastave rasti, Hrvatska bi mogla postati neisplativa destinacija za snimanja. Sve poskupljuje honorari, oprema, logistika... Taj ekonomski aspekt dodatno otežava situaciju za sve koji se profesionalno bave filmom“, zaključio je za Dubrovački dnevnik producent iz Dubrovnika Tomi Tepšić.

Lokacijski menadžer Dean Tošović oprezan je po pitanju najavljenih carina, ali ne i previše zabrinu.

„Vidjet ćemo hoće li se ove carine doista uvesti, no i ako se to dogodi, ne vjerujem da će značajno utjecati na količinu snimanja u Europi i ostatku svijeta. Iskreno, skupo je 'napraviti' Dubrovnik – još je uvijek jeftinije platiti carinu nego graditi kulise koje bi ga vjerno dočarale u Americi. To je moje mišljenje, iako naravno nije nužno univerzalno točno“, kazuje Tošović.

Dodaje kako su svi trenutačno zabrinuti zbog ukupnih političkih i ekonomskih kretanja, posebno kad se radi o odlukama koje dolaze iz SAD-a.

„Djelomično razumijem Trumpovu namjeru da štiti američke interese, ali pitanje je hoće li carine doista obeshrabriti snimanja u Europi, posebno u Dubrovniku, koji je kao lokacija gotovo nezamjenjiv. U Dubrovniku su se snimale neke od najvećih produkcija, i to ne samo američkih“, podsjetimo je Tošović.

No, naglašava kako dubrovačke filmaše trenutačno više brinu lokalni izazovi nego same carine.

IMAMO BROJNE PREDNOSTI

„Grad postaje infrastrukturno prenapregnut, pogotovo u sezoni, i zbog toga mislim da je vrijeme da počnemo širiti opseg snimanja na cijelu županiju, a ne ograničavati se samo na povijesnu jezgru. Imamo fantastične lokacije poput Cavtata, Sokol kule, Stona... pa bi i te krajeve trebalo aktivnije nuditi kao filmske destinacije“, smatra Tošović.

Još jedan od izazova s kojima se susreće Dubrovnik po pitanju snimanja filmova je nepostojanje filmskog ureda.

„Brojne druge destinacije imaju vrlo profesionalno organizirane urede koji strancima jasno i atraktivno predstavljaju svoju ponudu. Ali ne treba zaboraviti kako mi imamo brojne prednosti poput bogate povijest, autentične lokacije, odlične domaće ekipe, no zaostajemo u načinu kako to sve prezentiramo potencijalnim produkcijama“, mišljenje je Deana Tošovića.

On savjetuje kako bi bilo korisno razviti baze lokacija i nuditi ih već u fazi planiranja, a ne tek kada snimanje već krene.

„Srećom, kad produkcija dođe u Dubrovnik, Grad nam stvarno izlazi u susret i sve funkcionira odlično. No upravo u toj početnoj fazi, kad se odlučuje gdje će se snimati, imamo još mnogo prostora za napredak. Nakon duže pauze, sad ponovno imamo pet snimanja u kratkom vremenu, a najave su odlične. Snima se sve više, a mi možemo ponuditi puno toga, a  ne samo povijesne teme. Grad i Županija, kao i turističke zajednice, pružaju podršku snimanjima i to nam puno znači“, zaključio je za Dubrovački dnevnik menadžer lokacija Dean Tošović.

Popularni Članci