POTRESAN OSVRT O SMRTI NA CESTAMA Na dubrovačkim prometnicama poginulo je cijelo jedno selo

Autor: Olja Ljubišić Autori fotografija: Goran Mratinović
Jadranska magistrala nedavno se našla na listi najopasnijih prometnica na svijetu, po izboru Business Insidera. 

'Poznata je po uskim cestama s dva traka kojima nedostaje sigurnosnih barijera, ali i zato što je puna slijepih kutova i oštrih zavoja uz litice,' objavio je tada Business Insider. Tim povodom novinarka Dubrovnik Dailyja Olja Ljubišić, kao osoba koja svakog dana putuje iz Konavala u Grad i natrag, napisala je osobni osvrt po pitanju sigurnosti u prometu, ali i predložila rješenje.

Izlazak iz Grada prema jugu nagovještava težak teren. Oštri zavoji okićeni tugom kipova Isusove majke, električnih lampiona i cvijeća upozoravaju na nesretnu sudbinu osoba čija se imena spominju na misama zadušnicama. Magistrala smrti. Groblje bez stajanja.

 

Naviklima na osvijetljenu cestu, noću je teško. Rasvjete nema. Čak ni do aerodroma. Dvadeset pet kilometara mraka dovodi i odvodi turiste u Dubrovnik 21. stoljeća. Rasvjete nema. Državne ceste. Županijske ceste. Općinske ceste. Susjedove ceste. Sasvim je svejedno. Rasvjete nema. Svjetleće oznake uz cestu su sitne, daleke jedna od druge. Do sredine mozga bljesnu duga svjetla iz suprotne trake. Nasilnici koji pretiču. Priča se kako znaju cestu napamet. Turisti koji se oslanjaju na GPS. Putnici koji traže putokaz zavijen u oleandar. Šleperi. Mladi vozači koji se još nikad nisu domogli autoputa. Roditelji s djecom u Pasatu. Oni što tipkaju. Zajedno. Zavoj iza zavoja. Usjek iza usjeka.

 

Između vapnenačkih klifova Jadrana i izuma prošlog stoljeća stoji jednostruka odbojna siva čelična ograda. Ili njezina jeftinija verzija pocinčanog željeza. Udubljena, izbijena, okrznuta, niska, nedovoljna, nepregledana, nepopravljena, zabrinjavajuća ograda.

 

Policijska statistika je jasna: 'Tijekom posljednjih deset godina na prometnicama koje su u nadzoru Policijske uprave dubrovačko-neretvanske dogodilo se 10 747 prometnih nesreća u kojima su 163 osobe smrtno stradale, 1 441 osoba je teže, a 4 725 osoba je lakše ozlijeđeno.'

 

Duše. Statistika. Osobe. Statistika. Nekome najdraži. Statistika. Voljeni. Statistika. Sto šezdeset i tri. Cijelo selo. Dunave ili Donji Brgat ili Topolo ili Mali Ston. Sto šezdeset i tri ožalošćene obitelji. U najvažnijem trenucima života, oni neće biti tu. Gubitak je jasno sastavni dio života i treba se naučiti živjeti s tim.

 

Nadalje, Policijska uprava navodi kako je smanjenje broja prometnih nesreća i stradavanja u njima prioritet. 'Uloženi napori doveli su do smanjenje broja prometnih nesreća kojih je u 2016. godine bilo za 3,4 posto manje nego godinu prije. Također je došlo do smanjenja broja smrtno stradalih osoba za 50 posto, odnosno s 14 u 2015. godini na sedam u 2016. godini, što je najmanji broj smrtno stradalih osoba u prometu u posljednjih 20 godina. Osim toga, smanjen je i broj ozlijeđenih osoba i to za 1,7 posto,' naveli su iz PU DNŽ.

 

Njih sedam u 2016. godini. Pedeset posto. Napredak je ostvaren, zašto se češće ne prošeta tom informacijom? Policija je tu da čuva građane. Pedeset posto osoba je spašeno. Podatak daje nadu. Građani uče, ali se i trude.

 

Trude se izbjeći kaznu za prebrzu vožnju. Trude se popiti taman dovoljno da bude oprostivo plavoj košulji. Trude se saznati na Radarskoj kontroli gdje mogu potegnuti, a gdje usporiti. Trude se ne vezati jer 'sahranjeni su i oni što su bili zavezani'. Trude se. 

 

I dok se slažu prioriteti, imitira Lauda, prkosi novitetima, oni na istoku smišljaju, testiraju, isprobavaju i prodaju. Na društvenim mrežama iskaču žute rotirajuće ograde. Videa simulacija udaraca automobila u najnoviji krik južnokoreanski inženjeringa koji spašava živote skupljaju lajkove. 'Roller System' mu je ime.

 

Kjan, PR-ovac iz firme Eti, javlja kako upravo njihov sustav zaštitnih ograda ima mogućnost bolje apsorpcije udarca od drugih zaustavnih ograda jer rotirajuća ograda u trenutku udarca pretvara impulse energije u rotirajuću energiju. Laički rečeno, kada auto udari u zaštitnu ogradu s Roller System, nastavi voziti u smjeru u kojem je i trebao. Ne proleti u provaliju. Ima nade.

 

Metar rotirajuće ograde košta 298 američkih dolara. A da se postave na najopasnija mjesta najljepše nam ceste svijeta za onih drugih pedeset posto?

 

Popularni Članci