Luka Ploče: Ovisimo o kvaliteti HŽ Carga! Lučka uprava: Monopolski sistem je neefikasan za razvoj luke!
Donosimo sveobuhvatnu sliku zbivanja u HŽ Cargu Ploče koje je poprilično uzdrmalo naše područje i poslovno okruženje lučkog sustava.
U Pločama je sistematizacija HŽ Carga nešto o čemu se već dulje vrijeme diskutira obzirom da s njom idu i poprilično nepopularne mjere. 57 otkaza za mali Grad kao što su Ploče zasigurno je veliki udarac, pogotovo ako je riječ o otkazima u poslovanju koje bilježi pozitivne ishode i o kojemu ovisi poslovanje velikog koncesionara poput Luke Ploče.
S druge, pak, strane vladajući situaciju pravdaju dugoročnijim napretkom kojim će se neefikasni sustav pretvoriti u efikasni, a iz Lučke uprave navode i da je riječ o cijeni koja se mora platiti u svrhu razbijanja monopola i razvijanja konkurentnog tržišta. Smatraju kako će takav sistem s vremenom zasigurno privući nove investicije koje će potaknuti kapital što bi u konačnici trebalo rezultirati otvaranjem vrata privatnim sektorima, a time i novih radnih mjesta. Dugoročno gledano, prema njihovim stajalištima, ovo je prvi korak u otvaranju većih mogućnosti za rast poslovanja s kojim će profitirati sve strane.
Je li cilj opravdava sredstvo u ovom slučaju?
Iznosimo problematiku kako je sa svog gledišta vide ključni faktori u ovom procesu.
MINISTARSTVO PROMETA
Privatizacija HŽ Carga je trebala biti jedna od prvih uspješnih u resoru Siniše Hajdaš-Dončiča, no sve je palo u vodu nakon propalih dogovora s Rumunjima jer po objašnjenju iz Ministarstva, nisu ispunjavali osnovne uvjete iz ponude i natječaja. Ministar se odlučio na sanaciju, odnosno restrukturiranje tvrtke, jer kako je izjavljivao po medijima, nije ostalo dovoljno vremena da se raspiše novi natječaj obzirom da je HŽ Cargu prijetila propast prije nego bi se natječaj uopće sproveo, tako da je u ovoj odluci vidio jedini način da tvrtku spasi od propasti.
Navedeno restrukturiranje povuklo je velike novce od poreznih obveznika koje je država kao pozajmicu uložila u sanaciju (govori se o 230 milijuna kuna), no ujedno je donijela sa sobom niz nepopularnih mjera kao što su smanjenje plaća za 20% i uručenje otkaza za čak 1100 radnika. I sam ministar tvrdi da treba ojačati HŽ Cargo u smislu poboljšanja kvalitete njegovog poslovanja, obzirom da je ta tvrtka ključna za sve dalmatinske luke. Smatra da upravo navedeno restrukturiranje ide u tom smjeru, no nepopularne mjere su nužne kako bi se došlo do svih ciljeva, a požalio se da je takav način jedina opcija obzirom i na niz dugogodišnjih problema koji se nisu rješavali na vrijeme. 'Moj resor i naslijeđeno stanje tvrtki takvo je da su dovedene na rub održivosti', pravdao se Ministar te dao naslutiti kako nema mjesta pregovaranjima oko, konkretno, ove odluke.
HŽ CARGO PLOČE
Hrvatske željeznice općenito u posljednje vrijeme podnose teške udare na našem području, a u tu priču se uklopio i posljednji vlak iz Ploča za Sarajevo koji se ukinuo nakon stoljetne tradicije. Tim se na već ionako pustom željezničkom kolodvoru ukinula svaka nada i mogućnost da će promjene ići na bolje i da će se više ikada uspjeti oživjeti dio slike iz nekih davnijih vremena kada su Hrvatske željeznice u Pločama bilježile puno svjetlije trenutke u poslovanju. Današnje stanje vratilo ih je gotovo na sami početak.
Nije upitno ni da je tvrtka kćer HŽ Cargo na državnoj razini u velikim problemima o čemu svjedoči i činjenica da su prije nekoliko dana morali i prodati vagone kako bi imali za plaće za svoje radnike. Istovremeno, radnici najavljuju veliki prosvjed za sutra.
No, kada se osvrnemo na naše područje, pločanska jedinica HŽ Carga daje jednu sasvim drugačiju sliku obzirom da bilježi zavidno poslovanje na našem području, pa samim tim novim restrukturiranjem, koji se primjenjuje na državnoj razini, slobodno se može reći da snose najveći teret i plaćaju najskuplju cijenu u cijelom procesu. Naime, trećini radnika HŽ Carga Ploče prijeti otkaz (navodi se otkaz za njih 57 od ukupno 140 radnika) unatoč činjenici da u poslijeratnim godinama upravo ta jedinica na Hrvatskim željeznicama bilježi nakonstantnije poslovanje. Primjera radi, samo prošle godine prevezeno je preko 2 milijuna tone robe za BiH, dok ostale regionalne jedinice u Splitu, Kninu i Šibeniku, po riječima iz pločanskog sindikata ,nisu skupa prevezli toliko.
Mario Cigić, povjerenik sindikata strojovođa u Pločama, pri tom je naveo osnovni problem koji im donosi tu, kako kaže, 'veliku nepravdu'. 'Nije se uzelo u obzir koliko prometa se napravi u HŽ Cargu Ploče, obzirom na duljinu pruge', rekao je aludirajući na činjenicu kako broj planiranih otkaza u Pločama nije srazmjeran činjenici koliko se prometa ostvari, pa samim tim i koliko je radnika uistinu potrebno u toj jedinici.
LUKA PLOČE D.D.
Luka Ploče d.d. kao najveći koncesionar u lučkom sustavu, odaslala je također poruku nepodržavanja ovakvog restrukturiranja na pločanskom području, obzirom da im je HŽ Cargo od izuzetnog značaja za poslovanje. Smatraju da će i oni itekako snositi posljedice ovakvih reorganizacija te su upozorili na moguće štete koje se mogu pojaviti u uspješnom poslovanju izrazito bitnog poslovnog faktora u lučkom sustavu.
Njihov glas upozorenja došao je i do sabornice što je potaknulo izuzetno žustru raspravu oko toga kako se može uopće ugroziti poslovanje jednog od najboljih primjera javno-privatnog partnerstva na našim prostorima. Naime, HŽ Cargo obavlja sve operacije ukrcaja i prekrcaja vagona što stvara veliku ovisnost o kvaliteti njihovog poslovanja, a obzirom da izravno ovise o uslugama koje pružaju, dovode se u pitanje i enormne investicije.
Smatraju da će nedvojbeno osjetiti narušavanje funkcionalnosti HŽ Carga u Pločama koja će proizići iz manjka radne snage te također podupiru tvrdnju kako se u Pločama svako radno mjesto opravdava prometom od kojeg, uostalom, Luka Ploče d.d. uvelike ovisi. Najbolja potvrda njihove ovisnosti o HŽ Cargu leži u nedavnom događaju. Naime, kako su prenosili mediji, kvar jedne dotrajale lokomotive, stare 30 godina, dovelo je do blokiranja milujunskih poslova u BiH, a tvrtke u BiH ključne su za poslovanje Luke Ploče d.d.
Prema riječima povjerenika sindikata u Pločama, upravo je ta situacija bila najbolji pokazatelj zanemarivanja prometnog pravca prema dolini Neretve, a uz takvu problematiku nizanje otkaza nikako nije rješenje za HŽ Cargo.
LUČKA UPRAVA
Lučka uprava Ploče suočena je s velikim preprekama kod stvaranja uvjeta za realizaciju svoje uloge, obzirom da su im nadležnosti u praksi uvelike ograničene davnim i povlaštenim ugovorima i statusima, kako koncesionara Luka Ploče d.d., tako i HŽ Carga kao jedinom željezničkom operateru. Navedena pozadina, omogućila je povlastice koje ograničavaju mogućnosti upravljanja privatnim sektorom te stvaraju monopolističke uvjete u lučkom poslovanju. Ujedno onemogućava tržišni automatizam da rezultira kvalitetnijom i jeftinijom, odnosno, konkurentnijom uslugom. Tako barem navodi ravnateljica Lučke uprave, Deša Rathman.
'Razumljiva mi je gorčina koja vlada u redovima radnika HŽ Carga, no HŽ Cargo ne može biti sam sebi svrha, već mora poslovati u funkciji svog temeljnog procesa, odnosno transportne usluge, a time i otvaranja tržišta prema vani. Jednako tako se mora shvatiti da je luka javno dobro kojim se upravlja u funkciji javne, a ne privatne ili osobne koristi', rekla je Rathman uz naglasak da ono što je neodrživo na tržištu, nikako ne ide na ruku radnicima obzirom da je samo pitanje vremena do kada bi isti radnici uopće radili.
Na pitanje kako će se sve odraziti na uspješno poslovanje luke, u Lučkoj upravi tvrde da luka trenutno bilježi blagi rast u odnosu na prethodnu godinu, ali je stanje objektivno izrazito loše u odnosu na potencijalne mogućnosti. Ujedno daju do znanja kako će zasigurno svi koncesionari, uključujući i koncesionara Luka Ploče d.d. , dugoročno imati korist ukoliko se poveća konkurentnost usluga u poslovanju koje bi trebalo pojeftiniti usluge od vitalnog značenja za isto. Cijena te dugoročne stabilizacije su ovi kratkoročni problemi i nepopularne mjere koji proizlaze iz restrukturiranja HŽ Carga. 'Koncesionarima bi ovo primarno trebalo biti u interesu. Više me brine način i dinamika ispunjavanja sadašnjih obveza najvećeg koncesionara u zajedničkim investicijama', zaključuje Rathman.
>> KATASTROFALNI REZULTATI, KAKO DALJE? I u Pločama previše njih na 'grbači' države
Bilo kako bilo, činjenica ostaje da je 57 ljudi više na burzi iz samo jednog poslovnog kruga uistinu velika brojka za naš Grad. Istovremeno, odavno je usvojena osnovna ekonomska lekcija da monopolizirano tržište ne pridonosi razvoju tržišta, a širenje privatnog sektora bi svakako dobrodošlo obzirom na rezultate istraživanja omjera radnika u državnom i javnom sektoru u odnosu na onaj privatni, gdje Ploče imaju poprilično loš rezultat.
Je li cilj opravdava sredstvo? Hoće li ovakva visoka cijena uistinu donijeti dugoročno poboljšanje? To tek ostaje za vidjeti.
Ljubica Foškulo