Nagrađivani profesori: Dok se školstvo temelji na entuzijazmu pojedinaca, nekima bi bilo bolje da se prekvalificiraju
Dok sindikati u obrazovanju traže veće plaće, bivša ministrica znanosti, obrazovanja i sporta prof.dr.sc. Blaženka Divjak i nagrađivani profesor geografije Dejan Nemčić u Špici s Macanom daju dijagnozu obrazovnog sustava.Što sve ne funkcionira i kako to popraviti? Je li istina da je lakše upisati fakultet nego dijete u vrtić? Kako doskočiti rastućim mentalnim problemima kod mladih? Naposljetku, zaslužuju li svi učitelji i profesori tražene povišice?
Da hrvatski obrazovni sustav nije savršen, jasno je svima. Međutim, kako kaže gošća Špice s Macanom, redovita profesorica matematike na Fakultetu organizacije i informatike Blaženka Divjak, nije sve ni toliko loše. Istina je da naši učenici pokazuju ispodprosječne rezultate, ali samo na PISA testiranjima koje se provodi među zemljama OECD-a koje imaju najbolje obrazovanje na svijetu. Čak ni tu Hrvatska ne zaostaje previše za najboljima.
“Slažem se da je 75 posto učitelja fantastično. Imamo onih i učitelja i profesora na fakultetima za koje bi bilo dobro da se prekvalificiraju u nešto drugo, ali ti su ipak u manjini. Gradnja sustava nije da uvijek računate na entuzijazam”, poručila je bivša ministrica obrazovanja iz kvote HNS-a.
Profesor geografije Dejan Nemčić, nagrađen titulom najboljeg učitelja na svijetu upravo u tome vidi najveći problem. “Školstvo ovisi o entuzijazmu pojedinaca”, komentirao je. Kazao je i kako se pokazalo da učenici redovito osvajaju zlata na svjetskim natjecanjima, ali bi nadarenima trebalo omogućiti da neometano rade na sebi i svome znanju pa možda više ne bi bila riječ o iznimkama.
Voditelj podcasta Krešimir Macan istaknuo je da se nalazimo u situaciji u kojoj fakultet ne završavaju samo najbolji, već svaka četvrta osoba u Hrvatskoj ima diplomu, a na tržištu rada nema tolike potražnje za visokoobrazovanim kadrom. “Svako selo je mislilo da mora imati svoje sveučilište i veleučilište pa se toga jako namnožilo. U međuvremenu je zbog demografskih razloga pao broj učenika koji ulaze u visoko obrazovanje i naravno da nije isto kad je završavalo fakultet 10 posto najboljih i sada”, pojasnila je Divjak.
Veliki problem koji je u posljednje vrijeme bio česta tema u medijima je i mentalno zdravlje mladih. Podsjećajući na primjer učenika zbog kojeg su roditelji jedne škole blokirali nastavu, Divjak je istaknula da je i taj dječak žrtva. Iz vlastitog iskustva govoreći, Nemčić se slaže da će uvijek biti učenika koji će raditi probleme, ali bi zato škole trebale imati psihologe, a ne da se roditelji bave time. “WhatsApp grupe roditelja su najveće zlo našeg sustava”, u šali je dodao.
***
Blaženka Divjak je hrvatska znanstvenica i političarka koja je obnašala dužnost ministrice znanosti i obrazovanja od 2017. do 2020. u Vladi Andreja Plenkovića. Tijekom svog mandata pokrenula je reformu obrazovanja pod nazivom “Škola za život”, usmjerenu na modernizaciju kurikuluma i uvođenje digitalnih tehnologija u škole. Kao profesorica matematike na Sveučilištu u Zagrebu, autorica je brojnih znanstvenih radova i aktivno se zalaže za unapređenje obrazovnog sustava i promociju STEM područja.
Dejan Nemčić je poznati hrvatski profesor geografije, putopisac i humanitarac, koji je prepoznat kao jedan od najboljih edukatora u Hrvatskoj i šire. Kao profesor, inovirao je nastavu koristeći tehnologiju za virtualna putovanja, omogućujući učenicima da kroz online prijenose uživo istražuju svijet. Njegov humanitarni rad uključuje projekte pomoći školama u Africi, gdje redovito dostavlja školske materijale i organizira edukativne aktivnosti za djecu.
Kliknite da bi gledali najnoviju epizodu podcasta Špica s Macanom.