Švedski kruzer STELLA POLARIS prvi je došao u Gruž nakon Drugog svjetskog rata, a danas leži na dnu mora u Japanu

Autor: Ivo Batričević Autori fotografija: Osobna arhiva
STELLA POLARIS  zaplovila je pod španjolskom zastavom u veljači 1927.

Kada su se sredinom dvadesetih godina prošlog stoljeća, nakon završetka Prvog svjetskog rata, konačno stabilizirale ekonomske prilike u svijetu, brodogradnja je doživjela svoj veliki uzlet. Norveški je brodar Bergen Line u kolovozu 1925. naručio u švedskom brodogradilištu Gotaverken iz Goeteborga putnički brod za kružna putovanja koji je sljedeće godine prigodom porinuća u hladne vode ušća rijeke Gota Alv dobio ime polarne zvijezde STELLA POLARIS (Sjevernjača - latinski Stella Polaris). 

Vrijedni švedski brodograditelji su završili brod prije roka, pa je umjesto ugovorenog 1. travnja STELLA POLARIS  zaplovila već 20. veljače 1927. U Dubrovnik je, u pratnji luksuzne jahte PRINCE OLAV, prvi put uplovila 25. ožujka 1928. sa 132 putnika i 138 članova posade. 

Nalik luksuznoj jahti

Brod je vanjskim izgledom bio sličniji većoj luksuznoj jahti, a unutrašnje je uređenje bilo dostojno bogate, uglavnom američke i europske društvene kreme. Ne treba posebno ni naglašavati da je bio namijenjen isključivo luksuznim kružnim putovanjima, ljeti Baltikom i norveškim fjordovima do Sjevernog pola i Spitsbergena, u jesen i proljeće Sredozemljem (često i u Dubrovnik) i Kanarskim otocima, a zimi na putu oko svijeta. 

STELLA POLARIS je imala 5200 bruto tona, bila je duga 127, široka 15,5 metara, a dva diesel motora Burmeister & Wain ukupne snage 5300 KS su joj preko dvije propele omogućavala brzinu od 15,5 čvorova. U svojim je prostranim kabinama mogla prihvatiti do 200 putnika, ali se na krstarenjima uglavnom koristila kombinacija 150 putnika i isto toliko članova posade. 

Početak Drugog svjetskog rata STELLA POLARIS je dočekala u Oslu, gdje ostaje raspremljena do 9. travnja 1940. kada nacistička Njemačka započinje okupaciju Norveške. Da bi se zaštitio brod, Bergen Line ga šalje u Osterfjord. Kako su Nijemci vrlo brzo okupirali cijelu zemlju, tako je i STELLA POLARIS došla u njihove ruke i odmah u vodama oko Narvika pretvorena u rekreacijski i opskrbni brod njemačkih podmorničara. Nakon rata još neko vrijeme prevozi ruske ratne zarobljenike do Murmanska, ali je već u studenom 1945. vraćena matičnoj norveškoj kompaniji Bergen Line. Oronula ljepotica se ponovo našla na preuređenju u Goeteborgu gdje je na mjestu rođenja još jednom zablistala u svom punom sjaju. Od kolovoza 1946. ovaj se lijepi i skladni brod opet vratio svojim starim pomorskim putevima.         

Novi vlasnik i švedska zastava

Bergen Line je 1951. prodaje švedskom Clipper Lineu koji je još jednom uljepšava, proširuju kabine za prihvat 185 putnika s kategorijom od pet zvjezdica. Novi vlasnik ju je još jednom poslao na kružno putovanje oko svijeta, a nakon toga plovi po Karibima i iz Amerike prema Europi, i to prema Mediteranu, pa je tako češće počela dolaziti i u Dubrovnik. 

Nemam točan datum kad je STELLA POLARIS došla kao prvi kruzer nakon Drugog svjetskog rata u luku Gruž iza 1953. godine, ali prilažem fotografiju gdje uplovljava u luku Gruž, iako je prvi nakon rata bio Norveški kruzer  OSLOFJORD, ali on je usidrio pored Lokruma 11. ožujka 1953.     

Po programu 68-dnevnog kružnog putovanja s polaskom iz New Orleansa 31. ožujka 1962. plovi itinererom: San Juan, Funchal, Tanger, Gibraltar, Tunis, Aleksandrija, Beirut, Haifa, Rodos, Iraklion, Santorini, Istanbul, Jalta, Soči, Sukhumi, Mt. Athos, Itea, Krf, Dubrovnik, Siracusa, Palermo, Napulj, Elba, Monte Carlo, Malaga, Lisabon sa završetkom u engleskom Southamptonu.          

Ponovo iz New Orleansa 31. ožujka 1963. polazi na 68-dnevno kružno putovanje po cijeni od 2680 USD po osobi kada posjećuje: San Juan, Funchal, Casablancu, Gibraltar, Tunis, Sousse, Aleksandriju, Bejrut, Haifu, Rodos, Istanbul, Yaltu, Odessu, Constancu, Pirej, Krf, Dubrovnik, Sorento, Napulj, Livorno, Monte Carlo, Barcelonu, Palma de Mallorcu, Lisabon i Southampton. 

Dana 5. travnja 1966. STELLA POLARIS poduzima 66-dnevno kružno putovanje s polaskom iz New Orleansa tičući luke: San Juan, Funchal, Casablanca, Gibraltar, Malta, Aleksandrija, Beirut, Rodos, Santorini, Istanbul, Yalta, Odessa, Pirej, Itea, Krf, Dubrovnik, Split, Venecija, Siracusa, Palermo, Napulj, Livorno, Monte Carlo, Barcelona, Palma de Mallorca, Lisabon te na koncu Southamton. Cijena ovoga putovanja je bila 2050 USD.   

STELLA POLARIS je nekoliko puta temeljito preuređena, zadnji put 1968. za smještaj samo 70 putnika i 100 članova posade. Kako stari brod, unatoč velikim ulaganjima u njegovu obnovu nije više mogao zadovoljavati stroge plovidbene propise, 12. ožujka 1969. godine stavljen je u raspremu u švedskoj luci Malmo te je ponuđen na prodaju putem javne dražbe.

SCANDINAVIA pod japanskom zastavom 

Dana 23. listopada 1969. objavljeno je da je STELLA POLARIS prodana za 850.000 američkih dolara tvrtki International House Co. Ltd. iz Tokija, s namjenom da ga uposli kao plutajući hotel i restoran u Japanu. Njezini novi vlasnici odveli su je u Lisabon. Napustila je Lisabon 28. listopada pod japanskom zastavom, posljednji put preplovila je Atlantik i prošla kroz Panamski kanal prije nego što je 13. prosinca 1969. stigla u Yokosuku u Japanu. To je bio posljednji put da je STELLA POLARIS plovila svojim vlastitom pogonom, budući da su je novi vlasnici preuredili kao brod za hotel i restoran.                                

Nakon završetka remonta i završnih ušminkavanja, njezino kormilo, propeleri i glave cilindra strojeva su uklonjeni, a razlog je taj da bi se mogla oporezovati kao zgrada, a ne kao brod.

Odvučena je, a zatim usidrena uz obalu pored grada Kisho, (Numabu City) na poluotoku Izu, oko 130 km jugozapadno od Tokija, gdje je kao brod restoran pod novim imenom SCANDINAVIA ostala sve do 2004. godine. 

Tada je 2006. ponovo iz sentimentalnih razloga kupuju Šveđani (Petro Fast Ab) s namjerom da je urede kao luksuzni stacionirani brod hotel u luci Stockholm u Švedskoj.   

Brod je u teglju pod imenom SCANDINAVIA zaplovio prema kineskom Šangaju gdje su mu namjeravali obaviti temeljitu obnovu, ali nije daleko dospio. Na 3 kilometra od obala japanske provincije Wakayama, 450 kilometara jugozapadno od Tokija, zbog naglog prodora mora, tegljači su morali istrošenu SCANDINAVIJU prepustiti njenoj nesretnoj sudbini. Potonula je 2. rujna 2006. te se i danas nalazi kao podrtina na 72 metara dubine. Tako je lijepa i elegantna STELLA POLARIS uz svoju bogatu povijest zauvijek nestala nakon 79 godina starosti.  

Popularni Članci