test

Na brodu CONSTITUTION plovila je i svadbena ekipa Grace Kelly u Europu, a u Dubrovnik je stizao i brod blizanac INDEPENDENCE

Autor: Ivo Batričević Autori fotografija: I.B. osobna arhiva
Naš sugrađanin Ivo Batričević u novom tekstu feljtona 'O moru i brodovima' piše o parobrodima američke kompanije koji su imali u to vrijeme nakon Drugog svjetskog rata i rezervnu, vojnu namjenu 

Američki parobrod INDEPENDENCE s priložene fotografije prolazio je pored gradskih mira  18. ožujka 1955., a ukupno nas je posjetio pet puta. Građen je za American Export Line iz New Yorka 1951. kao novogradnja broj 1618 u brodogradilištu Bethlehem Steel Company Quincy Massachusetts za trotjedna transatlantska linijska putovanja iz New Yorka prema Europi do Napulja i Genove. Usput je plovio i na rijetkim kružnim putovanjima kada je uspijevao doploviti i do Dubrovnika. 

U to vrijeme, neposredno nakon završetka Drugog svjetskog rata i na pragu tzv. Hladnog rata, brodovi u gradnji su morali poštivati stroge zahtjeve Pentagona da se u kratkom vremenu mogu transformirati u brodove za prijevoz vojnih transporta. Tako je i INDEPENDENCE, zajedno s istovremeno na istim navozima izgrađenim brodom blizancem CONSTITUTION (novogradnja broj 1619), imao rezervnu namjenu da po potrebi prevozi oko 5000 vojnika i njihovu kompletnu opremu. 

I brodska strojarnica im je bila građena u dva odvojena prostora tako da su u slučaju uništenja jednog, brodovi s drugim neovisnim strojem mogli neometano nastaviti vožnju. Ujedno su bili i prvi američki potpuno klimatizirani putnički brodovi.

Dizajn Henryja Dreyfussa

INDEPENDENCE I CONSTITUTION imali su 20200 bruto tona, duljinu 208, širinu 27,18 i gaza 9,20 metara, a četiri parne turbine ukupne snage 40456 kilovata su im omogućavale brzinu od 22 čvora. Na svojih devet putničkih paluba u prvom, kabinskom i turističkom razredu mogli su prihvatiti 1000 putnika koje je opsluživalo 320 članova posade. Brodove je dizajnirao poznati američki industrijski dizajner Henry Dreyfuss u klasičnome stilu transatlantik lajnera. 

Na prvo 53-dnevno kružno putovanje INDEPENDENCE je isplovio 10. veljače 1951. iz New Yorka te je posjetio 22 luke u Španjolskoj, Maroku, Alžiru, Italiji, Grčkoj, Turskoj, Libanonu, Egiptu, Cipru, Izraelu, Monte Carlu, Francuskoj, Gibraltaru i Portugalu  s povratkom u New York 4. travnja. Nakon prvog kružnog putovanja brod je 12. travnja krenuo na svoju prvu linijsku plovidbu kao lajner iz New Yorka prema Genovi-Italija za koju je i izgrađen, a kasnije i prema Napulju.  

Brod blizanac CONSTITUTION je zaplovio na prvo putovanje nekoliko mjeseci kasnije tj. 25. lipnja 1951.

Putovanje sa svadbenim uzvanicima

Na brodu su snimali nekoliko popularnih američkih televizijskih serija, ali po ovom putovanju je ostao najpoznatiji. Kada je uprava America Export Linea saznala da će se holivudska diva Grace Kelly udati za monegaškog princa Reiniera III, te da u Europu iz New Yorka namjerava otputovati zrakoplovom do Nice, ponudila je njenoj majci 50 besplatnih brodskih karata kako bi je nagovorili da promijeni odluku. Nakon što je ona za protuuslugu zatražila 100 karata, brzo su se našli na sredini i dogovorili 75 besplatnih putovanja za svadbenu pratnju. 

Brod CONSTITUTION je za tu prigodu modificirao plan plovidbe pa je sa svadbenom svitom i nekolicinom sretnika koji su imali privilegiju kupiti putovanje istim brodom 4. travnja 1956. s putničkog terminala New York's Pier br. 84 otputovao prema Monte Carlu. Prtljaga buduće  princeze sastojala se od 80 kufera. Nakon osam dana plovidbe CONSTITUTION je u Monacu svečano dočekalo preko 20 tisuća stanovnika i radoznalih turista, a princ Reinier je svojom jahtom AVANTE II doplovio do usidrenog broda. Tjedan nakon dolaska obavljena su čak dva glamurozna vjenčanja, prvo civilno u prinčevoj palači po važećim zakonima, a potom i crkveno u katedrali. Tako je holivudska glumica Grace Patricia Kelly postala i službeno Princeza od Monaka. Naravno, čitav događaj su pratili i svi svjetski mediji, pa se tako i CONSTITUTION našao na naslovnicama svih najvažnijih svjetskih medija.

Promjena imena i kompanije

Nakon što je zračni promet preuzeo primat u prijevozu prekoatlantskih putnika, brodovi blizanci odlaze na Karibe. Međutim, American Export Line odlučuje 1968. oba broda raspremiti pa oni tako na mrtvom vezu Baltimorea ostaju punih šest godina. Tajvanski tajkun C. Y. Tung (Atlantic Far East Line Inc.) kupuje 1974. nekoliko velikih putničkih brodova, medu njima RMS QUEEN ELIZABETH, INDEPENDENCE koji je preimenovan u OCEANIC INDEPENDENCE. Još jednom mu mijenjaju ime, ali veoma kratko od 1974. do 1975. u SEA LUCK I, a onda mu je ponovo vraćeno prethodno ime, a CONSTITUTION preimenuju u OCEANIC CONSTITUTION. 

Novom vlasniku planovi kružnih putovanja propadaju zbog velike naftne krize i drastičnog skoka cijena nafte na svjetskom tržištu. Nedugo iza toga, dobro osigurani RMS QUEEN ELIZABETH u tajnovitim je okolnostima izgorio u velikom požaru u Hong Kongu. Ostali brodovi su stavljeni u raspremu ili su veoma malo plovili. Neočekivano stare i već otpisane brodove blizance odlučila je 1979. kupiti grupa američkih poduzetnika koji osnivaju American Hawaii Cruises i INDEPENDENCE kompletno rekonstruiraju, te mu je povećan kapacitet na 1088 putnika. Obnovljeni brod je u svoj svojoj veličini ponovno zasjao 21. lipnja 1980. kao jedini kruzer koji cijelu godinu plovi oko Havajskog otočja, prije svega oko otoka Oahu, Maui, Kauai i Big Island. Godine 1982. vraćaju mu prvotno ime u INDEPENDENCE za novog vlasnika American Global Line, a iste godine brod blizanac OCEANIC CONSTITUTION mijenja ime u CONSTITUTION. Brod INDEPENDENCE je rekonstruiran još dvaput, 1994. u Newport News brodogradilištu u Virginiji i 1997. u Portlandu u Oregonu. Portland je bio zadnje mjesto susreta dvaju brodova blizanaca, jer je tu iste godine na planirano dotjerivanje došao i CONSTITUTION. Međutim s njega je poskidano sve što je moglo biti upotrijebljeno za produljenje života INDEPENDENCE-a, a ostatak broda je prodat dalekoistočnim rezalištima. Na svome zadnjem putovanju preko Tihog oceana CONSTITUTION nije imao svoj pogon već je u teglju pomoću remorkera doživio havariju te je potonuo 700 nautičkih milja sjeverno od Honolulua dana 17. studenog 1997.godine. 

Agonija koja je završila u rezalištu 

INDEPENDENCE je promijenio još nekoliko vlasnika i operatora te je još jednom prodan na javnoj dražbi u veljači 2003. brodarskoj kompaniji Norwegian Cruise line za 4 milijuna US dolara koja mu je 2006. promijenila ime u OCEANIC. Godine 2008. njegov operator American Hawaii Cruises otišao je u stečaj, a brod je raspremljen. Dana 8. veljače 2008. OCEANIC je napustio vez u luci San Francisca te se u teglju zaputio na daleki put prema Indiji.

 Sredinom listopada 2009. brod se usidrio na oko 40 nautičkih milja od obale Alanga, čekajući odobrenje indijskih vlasti za nasukavanje na tamošnje plaže rezališta. Zbog administrativnih problema mijenjaju mu ime u PLATINUM II. Međutim pobunili su se indijski aktivisti zaštite okoliša zbog velike količine opasnih materija (posebno azbesta), pa je rezalište brodova pribjeglo taktici pravdanja nasukavanja broda zbog opasnosti od potonuća, što bi u Alangu još više ugrozilo zaštitu ionako previše zagađenog okoliša. PLATINUM II je nasukan na 4-5 nautičkih milja od obale Gopnatha, nekih 30 milja jugozapadno od Alanga te se tom prigodom trup broda neočekivano prepolovio. Na istome mjestu nakon puno problema i odgađanja, ipak 2010. započelo je rezanje broda, a zadnji ostatci broda zauvijek su nestali u siječnju 2011. godine.

Posjete Dubrovniku 

 Zbog velikog gaza  INDEPENDENCE je uvijek sidrio pred otokom Daksa. Prvi je put INDEPENDENCE posjetio Dubrovnik 1954. na proputovanju iz Kotora za Veneciju. Drugi put je doplovio s 590 putnika te se usidrio pred Daksom 18. ožujka 1955. Treći put je ostalo zabilježeno da je s 57 dana dugog  kružnog putovanja 1957. pored Dubrovnika posjetio Casablancu, Beirut, Haifu i Istanbul. Četvrti dolazak s polaskom 14. ožujka 1963. poduzima iz New Yorka 44-dnevno kružno putovanje tičući luke: Casablanca, Palma de Mallorca, Messina, Aleksandria, Beirut, Haifa, Pirej, Venecija, Dubrovnik, Napulj, Livorno, Cannes, Barcelona, Lisabon i Funchal. Zabilježen je i peti dolazak 7. ožujka 1964. kad je krenuo na 52-dnevno kružno putovanje  nazvano "Grand Springtime Cruise", po cijeni od 1350 američkih dolara po osobi s itinererom: New York, Funchal, Casablanca, Tanger, Gibraltar, Alicante, Palma, Alžir, Messina, Aleksandria, Port Said, Beirut, Haifa, Rodos, Istanbul, Izmir, Pirej, Mikonos, Delos, Tinos, Itea, Dubrovnik, Venecija, Krf, Napulj, Genova, Cannes, Marseilles, Barcelona, Lisabon, New York. 

CONSTITUTION je Dubrovnik posjetio dvaput. Na 59 dana dugo putovanje uputio se 13. rujna 1956. iz New Yorka po cijeni od 1575 USD po osobi s itinererom Tenerife, Funchal, Casablanca, Gibraltar, Alžir, Napul, La Valletta, Aleksandrija, Beirut, Haifa, Istanbul, Pirej, Dubrovnik, Venecija, Messina, Napulj, Genova, Cannes, Barcelona, Cadiz, Lisabon, New York. 

CONSTITUTION je po cijeni od 1495 USD poduzeo 51 dan dugo kružno putovanje s polaskom 21. veljače 1961. iz New Yorka tičući luke Tenerife, Madeira, Casablanca, Gibraltar, Palermo, La Valletta, Aleksandria, Beirut, Haifa, Istanbul, Pirej, Kotor, Dubrovnik, Split, Venecija, Messina, Napulj, Genova, Leghorn (Livorno), Cannes, Barcelona, Palma, Lisabon i New York.

Popularni Članci