DOLAZIO U DUBROVNIK KAO KRUZER Palm Beach Princess je bio brod kockarnica, a njen je kapetan bio Dubrovčanin

Autor: Ivo Batričević
Ivo Batričević u tekstu iz rubrike 'Priče o moru i brodovima' donosi zanimljivosti oko broda kockarnica Palm Beach Princess čiji je kapetan bio Dubrovčanin Hrvoje Michl. Brod je dolazio u Dubrovnik kao kruzer pod finskom zastavom i imenom Ilmamar. 

Potaknut jednom božićno-novogodišnjom čestitkom od broda kockarnice PALM BEACH PRINCESS na kojoj je u sredini fotografije njegov kapetan Dubrovčanin Hrvoje Michl s posadom, te nekoliko original brodskih kartolina koje posjedujem u kolekciji i s po jednom fotografijom broda u Gružu i Korčuli, odlučio sam pisati o ovom malom trajektu / kruzeru.

Početkom šezdesetih godina prošlog stoljeća finski brodar Finland Steamship Company iz Helsinkija  je u suradnji s još tri domaće kompanije (Bore, Silja i Svea) započeo razvijati koncept brzog i udobnog trajektnog povezivanja obala i otoka sjevernog Baltika. U brodogradilištu Wartsila Helsinki je naručen prvi kompanijski trajekt s ugrađenim dizel glavnim pogonskim strojem, a koji je na šest svojih paluba mogao primiti 1000 putnika i 50 osobnih automobila.        

Premal kapacitet i preinake

 Novogradnja 375, krštena imenom ILMATAR (u prijevodu: "kći vjetra / kraljica / božica"), porinuta je u more 29. listopada 1963. i bio je tada najveći putnički brod kojeg su isporučili finski brodograditelji. Kuma broda je bila Sylvi Kekkonen, supruga tadašnjeg finskog predsjednika Urha Kekkonena. Na prvu komercijalnu plovidbu ILMATAR je zaplovio 22. travnja 1964. na pruzi  Helsinki-Lenjingrad-Ščećin-Gdanjsk-Luebeck. Bio je to brod od 5100 brt-a., dug 108, širok 16,4 metara, kojeg je Wartsila-Sulzer glavni pogonski stroj snage 3300 kilovata pokretao brzinom od 16,5 čvorova.

Već od lipnja 1964., kada je bilo očito da neće biti velikog posla s tadašnjim lukama iza tzv. Željezne zavjese, ILMATAR je prebačen na novu prugu Helsinki - Stockholm. Ovdje se uskoro pokazalo da je brod premalenog kapaciteta pa je već 1973. upućen u hamburško brodogradilište HDW gdje je produžen za 20 metara. Ugrađena su mu još i dva dodatna Nohab glavna pogonska stroja s kojima uz onaj originalni Wartsila - Sulzer stroj dostiže ukupnu snagu od 7535 kilovata. Brod ima tri propele, a do tada je imao samo jednu. Od tada ima 7155 brt-a., dug je 128 metara, plovi brzinom od 19 čvorova te može primiti 1210 putnika i 75 vozila koje je ukrcavao preko bočne rampe. Započinje ploviti između luka Helsinki i Travemuende, ali povremeno ponovo i prema Lenjingradu.

Ipak, pokazalo se da su noviji i moderniji trajekti na baltičkim prugama postali daleko popularniji pa za već ostarjeli ILMATAR više nije bilo korisnog trajektnog posla. Zato od 1976. započinje svoja prva kružna putovanja.

Posjet Dubrovniku

Već ranije se  matična kompanija udružila s brodarima Svea i Bore u Silja Line, koja je od 1978. preuzela voditi ILMATAR. U novoj ulozi plovi na kružnim putovanjima Baltikom i norveškim fjordovima, ali povremeno dolazi i u Sredozemlje. U nas je ostalo zabilježeno da je prvi i jedini put posjetio Dubrovnik 13. listopada 1978. Tog je dana u gruškoj luci bilo doista prometno, jer su uz ILMATAR tu još bili privezani SLAVIJA I, APHRODITE, LA PERLA, VICTORIA ESPRESSO CORINTO dok su se ispred Dakse usidrili NAVARINO i REGINA.

Kako je Dubrovački vjesnik" u svome izdanju od 27. listopada naveo: „ u aranžmanu Atlasa, 1750 putnika s tih brodova je s 45 autobusa bilo na panorami i razgledalo kulturno povijesne znamenitosti, dok su pripadnici dubrovačke Stanice prometne policije regulirali promet u skladu s potrebama u datoj situaciji".  Samo za usporedbu,  u današnje doba, a do prije Korone je znalo u jednom danu doći 12 tisuća turista s kruzera, a jednom je bio maksimum 18 400.            

Dubrovčani na brodu                                                                                                

 Međutim, novo vrijeme nije bilo naklonjeno isluženom brodu, pa je ILMATAR nakon svega dvije sezone još jednom raspremljen i prodan za 6,5 milijuna USD norveškom brodaru Vesteralens. Ponovo pod norveškom zastavom preuređen za 470 putnika i više nema garažu za aute, nastavlja s kružnim putovanjima. Ponovo je 1982. raspremljen u francuskoj luci Toulon gdje na mrtvom vezu ostaje pune dvije godine. Novi kupac je konačno pronađen u ožujku 1984. u panamskom Palm Beach Cruise-u koji ga je pod imenom VIKING PRINCESS i panamskom zastavom uposlio na kružnim putovanjima iz San Diega prema Meksiku, a potom iz West Palm Beacha prema Karibima.

 Pokazalo se to dobro pogođenim poslom jer se VIKING PRINCESS na ovim krstarenjima uspješno održao sve do 1995. Kako je Palm Beach Cruises te godine otišao u stečaj, brod je ponovo prisilno vezan uz kraj. Tako neuposlen leži sljedeće dvije godine, sve dok ga 1997. nije kupio Deerbroke Invest. Od tada, potpuno preuređen u brod-casino za smještaj 470 putnika i pod imenom PALM BEACH PRINCESS poduzima plovidbe iz luke West Palm Beach-Florida (USA) za brojne skupine dokonih putnika željnih igara na sreću. Tu je naš kapetan Hrvoje Michl zapovijedao brodom, a bilo je i još naših pomoraca te je i brodski doktor bio naš doktor-anesteziolog iz Opće bolnice Dubrovnik, dr. Mladen Kuzmić.

Ovakvi brodovi kasino - kockarnice su bili poznati po Americi, a i po Dalekom istoku gdje bi više puta dnevno isplovljavali na izlete, a trebali su radi kocke isploviti na više od 12 nautičkih milja te bi se u međunarodnim vodama bezbrižno zabavljali s igrama na sreću.  Na koncu ipak svemu dođe kraj, pa je tako i nekadašnji ILMATAR u studenom 2011. prodan kompaniji Imperial Ships LLC sa sjedištem u La Pazu - Boliviji, koja je ubrzo objavila da je brod prodan u rezalište.  Konačno u veljači 2015. je započelo rezanje u Santo Domingu u Dominikanskoj Republici, a krajem godine više nije ostalo nikakvog traga o njegovom postojanju.

Popularni Članci