'

INTERVJU Alen Šćuric, zrakoplovni stručnjak: ''Croatia Airlines diskriminira Dubrovnik, ali zahvaljujući Ryanairu i nikad većem broju letova, zima će biti odlična''

Autor: Maro Marušić
Alen Šćuric zrakoplovni je stručnjak i glavni urednik portala Zamaaero, vrlo čitanog regionalnog portala o zrakoplovstvu. Među ostalim, popričali smo s njim o svim zanimljivostima koji se tiču dubrovačkog aerodroma.

Dubrovačka zračna luka se napokon refala nakon Covida?

Zanimljivo da je čitava južna regija, ne samo Dubrovnik, imala jako loše rezultate u post covid razdoblju, primjerice Tivat je bio još gori. S druge strane Split i Zadar su imali odlične rezultate. Ovdje ne spada Tirana koja je imala ogromni rast i uspjela je čak preskočiti Beograd.

Moram vas ovdje prekinuti. Dubrovčani su mišljenja da mnogi Albanci koji rade u Zapadnoj Europi skoro uopće ne putuju avionom, nego se kućama isključivo vraćaju automobilima, često voze jako dugo, pa budu umorni i izazivaju prometne nesreće.

Možda je to tako bilo prije, ali se situacija s Covidom jako promijenila. Tirana je po prometu 2019. godine bila daleko iza Zagreba, ali i iza Splita i Dubrovnika, najobičnija seoska zračna lučica. Zbog čega su za vrijeme Covida i poslije imali streloviti rast? Prvo je došao Wizz Air, pa potom i Ryanair, i kada se natječu dva jaka niskotarifna prijevoznika, cijena avionskih karata je niska i putnici to koriste. Također, Albanija je daleko od zapadnih zemalja, treba 24 sata vožnje do nje, pogotovo tijekom ljetnih mjeseci. U Covidu je trebalo prolaziti jako puno granica, imati potvrde o cijepljenju, sve je to trajalo i trajalo, pa su Albanci iz svih tih razloga počeli masovno letjeti. Tako je Tirana već 2021. došla na brojke od prije pandemije što nije niti jedna zračna luka. Naravno, nisu putovali samo radnici u inozemstvu. Ovome treba pridodati i inflaciju u Europi, pa su mnogi turisti otkrili Albaniju koja je još uvijek jeftina.

Vratimo se na Dubrovnik.

Dubrovnik se do proljeća ove godine nikako nije mogao vratiti na pretpandemijske brojke. Polovica zračnih luka regije se vratila na pretpandemijske brojke, no svih 5 zračnih luka koje su imale više putnika od Dubrovnika (Beograd, Zagreb, Priština, Split i Skopje) su premašili brojke iz 2019. Svi su se pitali što se događa s Dubrovnikom, jer su s četvrtog mjesta regije pali na šesto, prestigli su ga ne samo Priština, nego i Skopje. Uprava se pribrala, te dogovorila Ryanair koji je bio prekretnica.

Jesu li poznati detalji dogovora dubrovačke Zračne luke s Ryanairom? Imaju li benefite, plaćaju li mu se neke subvencije?

Nažalost, ne znamo detalje, jer su poslovna tajna, bez obzira što je Zračna luka Ruđer Bošković u javnom vlasništvu. No Ryanair nigdje ne dolazi ako nije dobio ozbiljne benefite, pa je tako sigurno i u Dubrovniku. Ili su dobili subvencije od aerodroma ili su dobili ekstremno nisku taksu. Primjerice, u Zagrebu uobičajena aerodromska taksa iznosi 19 eura, a Ryanair plaća svega 5.

Zar se primjerice Easy Jet ili neka slična kompanija ne bi trebala buniti na takav povlašteni tretman?

Što se tiče Zagreba, tamo je Ryanair to napravio prilično glatko. Aerodrom je u covidu raspisao natječaj za otvaranje novih linija po aerodromskoj taksi od 5 eura, ali nitko se nije javio osim Ryanaira, pa čak ni Croatia Airlines. Tako da se u slučaju Zagreba nitko ne može buniti. U Nišu i Banja Luci Ryanair plaća takse još niže, samo 1 euro. Naravno, Nišu i Banja Luci je to neisplativo, pa država daje subvencije kako bi se pokrili troškovi. Inače, Ryanair na nekim aerodromima uspije legalno isfurati popust temeljen velikog broja putnika. Što se tiče Dubrovnika, tu nitko ne zna detalje ugovore koji je tajan, ali svakako su oni iskamčili dobre uvjete, inače se ne bi upuštali u čitavu priču. Zračna luka Dubrovnik svakako od putnika Ryanaira zaradi na drugim uslugama, trgovini, ugostiteljskim objektima, rent a caru i slično.

Dobra je stvar što će Ryanair iz Dubrovnika imati i tri zimske linije.

Još bolja je što Ryanair i tijekom zime ima odličnu popunjenost letova, čak 90 posto. Ne samo da će oni letjeti, nego i LOT, Turkish, Iberia, Croatia s Frankfurtom, Vueling, što hoće reći da Dubrovnik tijekom zime nikad nije imao više letova. Tu treba dati ogroman respekt Upravi.

I sad ide ključno pitanje. Što je bilo prije? Kokoš ili jaje? Trebaju li za zimski turizam prvo zimske linije ili turistički sadržaji?

Bit će dovoljno putnika na tim linijama ako će biti dovoljno pameti s druge strane, prije svega mislim na autobusne prijevoznike, taksiste, restorane i hotelijere. Ako oni shvate da će raditi s pozitivnom nulom, ali će raditi, tada će Dubrovnik imati turizam. U to će vrijeme doći gosti koji ne vole vrućinu, backpackeri koji nemaju novaca za ljetne cijene, city breakeri, umirovljenici i slično. Domaći će također letjeti tim linijama, jer će se željeti odmoriti nakon naporne sezone. Ryanair će sigurno imati napunjene avione, a za ove ostale ćemo vidjeti. Moraju sadržaji biti otvoreni inače te linije nemaju smisla. Problem je što dio hotelijera i ugostitelja ne želi raditi, nego odmarati tijekom zime. Ova godina je ključna. Sada postoje linije i ako ne bude sadržaja, sljedećih 10 do 15 godina više neće biti aviona zimi i svi mogu zaboraviti na cjelogodišnji turizam. Dubrovniku bi bilo vrlo važno produžiti sezonu na zimske mjesece, jer ljeti više nema prostora za rast, a da se radi čitavu godinu, ne bi toliki pritisak bio u ljetnim mjesecima. Pronašao bi se bolji balans.

Biste li vi došli u Dubrovnik zimi?

Bio sam prošle godine u Župi dubrovačkoj u jednom lijepom malom hotelu. Oni su bili jedni od rijetkih koji su radili zimi, nisu bili puni, ali ni prazni. Jedne zime sam bio i u Hotelu Excelsior, iskustvo mi je bilo katastrofalno. Bazen je bio hladan, jacuzzi je radio povremeno, sauna nije radila, a u restoranu su me posluživali srednjoškolci na praksi. Čak mi je i u sobi bilo hladno. Ja sam tipičan turist koji voli otići na kratki city break. Uzmem avion, odem u hotel i ne moram izaći iz njega ako mi je tamo dobro, tako da mi je posjet Dubrovniku zimi stvarno super. Ali, hoteli moraju imati vrhunsku uslugu i sve sadržaje, a ovo što mi se dogodilo u Excelsioru je stvarno bio užas, jedno od najgorih turističkih iskustava u životu. Da zaključimo, svaka čast Upravi Zračne luke Ruđer Bošković na zimskim linijama, ali ne mogu oni ništa dalje napraviti, odnosno hoće li one još jače zaživjeti ili se brzo ugasiti. Toga moraju biti svjesni svi turistički subjekti u Dubrovniku.

Kako Ryanair može letjeti za takve cijene, a zrakoplovna karta Croatije Airlines od Dubrovnika do Zagreba košta bogatstvo?

Naravno da Croatia Airlines kao legacy prijevoznik ne može imati niske cijene kao niskotarifni prijevoznik, ali svakako bi mogle biti niže. Evo samo ću reći nekoliko primjera zašto low cost kompanije mogu priuštiti jeftine karte, a drugi ne. Niskotarifni prijevoznici znaju kupovati i 200 aviona u komadu, pa na to dobiju ogromne popuste, pa kada ih kasnije prodaju za 7-8 godina čak i zarade na njima. Onda low cost kompanije ne primaju nikakav teret, samim tim avion je lakši i troši manje goriva. Također po avionu imaju manje posade, a nije ih briga ni za presjedanja. Ako vam avion kasni, daljnji letovi su vam propali i nećete imati nikakve kompenzacije. Također, low cost u zračnoj luci ostaje samo 25 minuta, dok legacy prijevoznik poput Croatije ostaje 50 minuta, zbog čega niskotarifni prijevoznik odradi jedan dnevni let više. Naravno, politiku prtljage ne treba ni spominjati. Zbog svega ovoga nabrojanog Croatia ne može imati niske cijene kao Ryanair, ali svakako da joj cijene mogu i trebaju biti niže, minimalno duplo, a na nekim linijama i trostruko. Primjerice, tako posluje Air Serbia koja je također u državnom vlasništvu. Naravno, glavni i isključivi krivac je menadžment Croatije Airlines koji je nesposoban, ne samo po pitanju cijene karata, nego i s adekvatnim linijama te brojnim nelogičnostima. Evo, samo jedan primjer. Dubrovnik ima izravnu liniju sa SAD-om. Sigurno bi i dobar dio Zagrepčana letio tom linijom, ali Croatia nije naštimala svoj let iz Zagreba za Dubrovnik kako bi putnici mogli nastaviti dalje za Ameriku. Takvih primjera je jako puno, isto tako ludo je što Zagrepčani ne mogu ujutro doći u Dubrovnik i otići navečer, bez da spavaju.

Logika Croatije je blesava, jer da spuste cijene imali bi više putnika.

Naravno, ovako dobar dio Dubrovčana u Zagreb putuje autom, jer im ne žele platiti karte po tim paprenim cijenama. Najluđe od svega jest što Croatia od države dobiva novac za tu liniju, i to vrlo velika sredstva, 3 do 4 milijuna eura. Zato ih je potpuno briga koliko će imati putnika. Bez obzira na sve bit će 'profitabilni', jer ih država gura, pa se nitko u menadžmentu ne trudi poboljšati rezultate. To je jedna ogromna tragedija.

Kako Croatiju Airlines dovesti u profitabilnost?

Rješenje je vrlo jednostavno, nema izmišljanja tople vode u zračnom prijevozu. Zadnju toplu vodu izmislio je Ryanair još devedesetih godina. Otada nema nikakvih novotarija, jer svatko tko izmišlja, vrlo brzo propadne. Na Croatiju Airlines samo treba preslikati modele drugih država, nema tu nikakve filozofije. Neke države su rekle svojim javnim aviokompanijama, poput primjerice LOT i airBaltic, evo vam sada novac da se dugoročno unormalite, a ako ne uspijete, bankrot i gašenje. Te aviokompanije napravile su plan i u pet godina postale profitabilne. Kako? Zaposlili su novi menadžment čija su primanja vezali uz rezultate. Ako ćete raditi s minusom, imat ćete minimalac, a ako budete profitabilni, možete zaraditi plaću i do milijun eura godišnje. Za usporedbu, prvi operativac Ryanaira Michael O'Leary ima 3 do 3 i pol milijuna eura godišnje plaće. Ljudi tih kompanija su se ubili od posla, ali su zaradili svojih milijun eura. Državi se itekako isplati dati nekom sposobnom milijun eura za vođenje državne avio kompanije, jer je povrat novca okolnim putem višestruk. I ovako država Croatiji sve subvencije plaća u desecima milijuna eura, pa sadašnju Upravu potpuno zaboli za poslovanje. Treba reći dosta, dovesti novi menadžment, dati im plaću po učinku, i ako uspiju super, a ako ne, ugasiti firmu.

Ne rade dobro, a evo su sad kupili nove avione. Kakva je po vama ta odluka?

Airbus A220 je neprimjeren za Croatiju Airlines. Prvo su preskupi i preveliki za većinu Croatijinih linija uključujući Dubrovnik. Ti avioni imaju 149 mjesta, a do sada nisu mogli na mnogim linijama napuniti ni 76 mjesta. Znači troškovi na novim avionima će enormno porasti. Najluđe je od svega što je za minimalno 50 posto sadašnjih Croatijinih linija ovaj novi avion prevelik, a za leisure linije ljeti premali, jer su na takvim putovanjima česti avioni s preko 200 putnika. Jako, jako loša odluka Uprave Croatije, jer ti avioni nemaju nikakve logike za primjerice Osijek – Minhen ili Zagreb - Sarajevo.

Može li Ryanair teoretski preuzeti liniju Dubrovnik – Zagreb? Lete li oni uopće na domaćim linijama?

Ima puno primjera diljem Europe gdje oni prevoze putnike unutar granica države. Primjerice Ryanair u Italiji drži 55 posto cjelokupnog tržišta i ima više domaćih linija od državnog avioprijevoznika. Zašto onda ne lete Dubrovnik – Zagreb? Prvo jer im je taj let jako kratak. Kod aviona kakve Ryanair ima, isplativost je minimalno sat i pol ili duže. Nije da Ryanair nema tako kratkih linija, ali je njihov broj malen.

Rekli ste da Croatia Airlines prima subvencije za let do Dubrovnika između 3 i 4 milijuna eura godišnje. Ako bi se Ryanairu ponudilo milijun eura, sigurno bi razmislili?

Razmislili bi i za manju svotu, ali Hrvatska nikad ne raspisuje subvenciju za jednu liniju unutar države, nego za sve. Ryanairu se niti jedna linija unutar Hrvatske ne bi isplatila osim Dubrovnik – Zagreb. Sve drugo im je prekratko, zato se oni neće javljati na natječaj države kada se zajedno subvencioniraju svi prijevozi unutar Hrvatske. Oni bi se javili eventualno za jednu liniju, ali u Hrvatskoj nije praksa kao u Francuskoj da se subvencije raspisuju za pojedinačne letove.

Vi ste više puta u svojim kolumnama pisali da Croatia Airlines diskriminira Dubrovnik. Pojasnite.

Croatia leti neusporedivo više linija iz Splita, nego iz Dubrovnika, pogotovo zimi. Evo sada Croatia iz Splita zimi leti na sedam linija, a iz Dubrovnika samo na dvije. Split jest veći po broju stanovnika, ali gledajući turistički, Dubrovnik je veći od Splita, pa se čovjek mora zapitati zašto je to tako pogotovo kada znamo da je Dubrovnik isključivo avio destinacija, a Split nije. Ja osobno ne mogu vjerovati kakav Croatia ima odnos prema Dubrovniku. Naravno da je osnovni i glavni razlog nesposoban menadžment, a drugi je što Croatia svoju bazu drži u Zagrebu. No, drugi državni avioprijevoznici, poput primjerice grčkog Aegeana, imaju bazu na više aerodroma. Kad bih ja vodio Croatiju, definitivno bih iz Dubrovnika imao određenu količinu linija, a ne iz Pule ili Zadra. Em, je Dubrovnik turistički biser, em je totalno prometno izoliran. Totalno je apsurdno da Croatia ove godine ima manje linija i putnika s dubrovačkog aerodroma nego prošle. Kako je to moguće? Ryanair ju je po broju putnika na dubrovačkom aerodromu debelo prešišao. Dubrovnik će sveukupno ove godine imati preko tri milijuna putnika, a Croatia Airlines istovremeno pada. Totalno suludo.

Kad već toliko spominjemo menadžment, moramo se osvrnuti na prvog čovjeka Croatije Airlines Jasmina Bajića.

Bajić nije tip kojega je skroz briga, nego je on jednostavno nesposoban. Bajić je onaj susjed kojeg ćete pozvati na kafu i roštilj, ali nećete ga zadužiti da vam tijekom ljeta zalijeva vrt. Inače, on u svojoj poslovnoj karijeri nije bio menadžer, niti je imao ikakvu lidersku funkciju u Croatiji. On jednostavno nema kapacitet za voditi tu kompaniju, tu je početak i kraj priče.

Popularni Članci