test

S automobila, koji su prije čak 16 godina oduzeti vlasniku rent a cara, kradu se dijelovi ispred policijske postaje u Platu

Autor: Maro Marušić Autori fotografija: Nikša Klečak
Policiji u Platu ispred nosa se kradu dijelovi s automobila Jasmina Šabanovića koja su u sklopu istrage oduzeta prije čak 16 godina. Istražujemo kako je moguće da su propala vozila ispred policijske postaje, a da od toga doslovno nitko nije imao koristi.

Zamislite ovaj ludi scenarij – imate rent a car, uredno kupite i platite dva automobila, policija vam ih oduzme u sklopu istrage, ne vrati vam ih ni nakon 16 godina, a čitavo to vrijeme parkirani su ispred policijske postaje gdje vam kradu dijelove. Upravo se takva priča dogodila našem sugrađaninu Jasminu Šabanoviću.

Šabanović je bio hrvatski branitelj koji je nakon rata otvorio rent a car poslovnicu Milenium. U proljeće 2005. godine planira pojačati svoju automobilsku flotu. Na njegovu nesreću ulazi u šemu s Antunom Katušićem, koji će kasnije dubrovačkoj i hrvatskoj javnosti biti najpoznatiji po pljački duty free shopa u dubrovačkoj Zračnoj luci. Katušić mu obećava da će po povoljnoj cijeni uvesti vozila iz Njemačke. Šabanović se odlučuje za Golfa i Polo, a nakon što mu ih Katušić dostavlja, on ih uredno plaća. Za Golf je izdvojio 5 tisuća eura, a za Pola 4300 eura.

Uredno registrirao vozila i prošao tehnički

Šabanoviću su vozila dostavljena u Dubrovnik, a nakon toga na temelju isprava uredno registrira vozilo i prolazi tehnički pregled. Carinu nije platio, jer je temeljem ondašnjih propisa kao branitelj imao povlasticu da mu se odbije. Uskoro počinje raditi s vozilima iznajmljujući ih turistima, ali to vrlo kratko traje. U kolovozu 2005. godine policija mu kuca na vrata i u sklopu istrage protiv Katušića, Šabanoviću oduzimaju vozila. Naime, sumnjaju da su vozilima krivotvorene isprave i brojevi šasije.

Policija Šabanovića ne sumnjiči za ilegalni uvoz vozila, nego mu ih samo oduzima kako bi imala dokaze u postupku protiv drugih osoba. Vlasnik rent a cara Milenium samo je kolateralna žrtva prljavih poslova osumnjičenih. No uskoro mu dolazi dopis od Porezne uprave gdje ga terete da plati porez na vozila u iznosu od 26 tisuća kuna. Naime, iz Carine tvrde da je Šabanović povlasticu iskoristio na skroz drugo vozilo, iako, kako nam je kazao, ni dan danas nema pojma o kojem drugom vozilu govore (u biti, to drugo vozilo koje se spominje je jedno te isto, samo su mu promijenjeni brojevi šasije).

Za Šabanovića tada počinje duga pravna bitka koja evo traje sve do danas. U jednom pokušava osporiti porezni dug za kojeg tvrdi da nije opravdan, jer temeljem povlastica branitelja nije bio dužan platiti carinu na kupnju automobila, a u drugom slučaju pokušava vratiti vozila, jer ona otkako su oduzeta cijelo vrijeme stoje parkirana ispred policijske postaje, a nitko se ne javlja da je vlasnik ukradenih vozila. Danas, čak 16 godina nakon što su oduzeta Šabanoviću, njegov Polo i Golf i dalje trunu ispred policijske postaje u Platu odakle se kradu dijelovi.

Dopis Mladena Bajića

-Nije mi jasno kako se moglo dopustiti da vozila propadnu. Ako su vozila ukradena, zašto se nisu vratila pravom vlasniku? Ako se pravi vlasnik ne javlja, zašto meni nisu vraćena kao zadnjem poštenom posjedniku? A na kraju krajeva, ako ih ni meni nisu vratili, zašto ih policija nije koristila ili zašto nisu prodani na javnoj dražbi da država zaradi koju kunu? Ovo je najgori scenarij gdje su vozila propala, a nitko od toga nije imao koristi, osim onih koji su krali dijelove – očajan je Šabanović koji postavlja skroz logična pitanja.

Pokazuje nam dopis bivšeg glavnog državnog odvjetnika Mladena Bajića o postupanju s oduzetim vozilima tijekom istrage.

-Ako se poznati nesporni vlasnik vozila ne javi u roku od šest mjeseci po uredno iskazanoj dostavi obavijesti o preuzimanju vozila, tada se vozilo treba vratiti zadnjem poštenom posjedniku – stoji u dopisu kojega potpisuje Bajić.

Bez obzira što se nesporni vlasnik vozila u ovom našem slučaju nije javio, vozila nikad nisu vraćena zadnjem poštenom posjedniku, a to je u ovom slučaju Šabanović koji je uredno platio vozila. Pitali smo dubrovačku Policiju da nam kaže nešto više o slučaju, odnosno kako je moguće da 16 godina oduzeta vozila stoje parkirana ispred njihove postaje u Platu, a da im tamo pred nosom kradu dijelove. Nažalost, na brojna naša pitanja nisu odgovorili, samo su kratko poručili.

- Policijska uprava dubrovačko-neretvanska 21. prosinca 2005. godine protiv Jasmina Šabanovića podnijela je kaznenu prijavu nadležnom državnom odvjetništvu zbog počinjenja kaznenog djela „Izbjegavanje carinskog nadzora“. Nakon toga odluke su u nadležnosti suda – kratko su kazali iz Policije uopće ne komentiravši vozila s postaje u Platu, odnosno krađu dijelova.

 Porezna tajna

Umjesto da su se Šabanoviću vratila vozila i on sam je postao sumnjivac zbog navodnog izbjegavanja carinskog nadzora. Pitali smo Poreznu upravu da nam pojasne zašto se Šabanoviću stavlja taj teret, kada je imao povlasticu, te o kojem je to drugom vozilu riječ koji se spominje u sudskim spisima.

-Prema članku 8. Općeg poreznog zakona porezno tijelo dužno je kao poreznu tajnu čuvati sve podatke koje porezni obveznik iznosi u poreznom postupku te sve druge podatke u vezi s poreznim postupkom kojima raspolaže, kao i podatke koje razmjenjuje s drugim državama u poreznim stvarima. Obveza čuvanja porezne tajne odnosi se na sve službene osobe poreznog tijela, vještake i druge osobe koje su uključene u porezni postupak. Obveza čuvanja porezne tajne je povrijeđena ako se činjenice neovlašteno koriste ili objave. Dakle, u skladu s navedenim poreznim odredbama ne možemo odgovoriti na postavljeni upit o poreznom obvezniku budući da podaci koji se traže, smatraju se poreznom tajnom – kazali su nam iz Porezne uprave, pa smo ostali uskraćeni za informacije o poreznom dugovanju Šabanovića. Također, ni dubrovačko Općinsko državno odvjetništvo nije odgovorilo na naš upit.

Nadalje nas je interesiralo zašto se vozila koja su oduzeta prije 16 godina, ako već nisu vraćena Šabanoviću kao zadnjem poštenom posjedniku, nisu prodala na javnoj dražbi. Naime nije samo policijska postaja u Platu lokacija gdje propadaju oduzeta vozila, nego se slično mjesto nalazi i na Graničnom prijelazu Debeli brijeg. Stoga smo se obratili Ministarstvu prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine te smo ih pitali kako je moguće da oduzeta vozila na navedenim lokacijama propadaju umjesto da se prodaju na javnim dražbama ako se već nisu vratila nespornom vlasniku vozila ili zadnjem poštenom posjedniku.

Na javnim dražbama u prošloj godini prodano 38 vozila

-Kada privremeno oduzeta imovina pravomoćnom sudskom presudom u kaznenom postupku bude trajno oduzeta kao imovinska korist ostvarena kaznenim djelom, ta imovina postaje vlasništvo Republike Hrvatske i njome upravlja Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine. Obzirom se, kako proizlazi iz vašeg upita, radi o trajno oduzetim vozilima koja su temeljem pravomoćnih sudskih presuda oduzeta kao predmeti odnosno sredstva počinjenja kaznenog djela o konačnoj sudbini predmetnih vozila treba odlučiti nadležni sud sukladno odredbi članka 181. stavak 7. Zakona o kaznenom postupku odnosno sud mora odlučiti hoće li se predmetna vozila prodati prema pravilima ovršnog postupka ili će se predati kriminalističkom muzeju odnosno drugoj ustanovi ili će se uništiti – kazali su nam iz resornog Ministarstva, te dodali:

 -Ukoliko je pravomoćnom sudskom odlukom odlučeno da se vozila koja su pravomoćnom sudskom odlukom oduzeta kao predmeti/sredstva počinjenja kaznenog djela daju na raspolaganje Ministarstvu, Ministarstvo će predmetna vozila preuzeti te prodati putem javnog natječaja. Spomenimo ovdje i kako je Ministarstvo u 2020. godini prodalo 38 trajno oduzetih vozila za 251.553,86 kuna odnosno dalo na uporabu drugim državnim tijelima 5 trajno oduzetih vozila ukupne vrijednosti oko 253.761,19 kuna – zaključuju iz Ministarstva državne imovine.

No, to ovdje nije bio slučaj. Vozila koja su oduzeta Šabanoviću propala su, a on je izgubio veliki novac koji je mogao u međuvremenu zaraditi s njima u rent a caru. Iako je vozila uredno platio, čak prošao registraciju i tehnički, ne samo da nije mogao raspolagati s njima, nego ga terete i za utaju poreza. Klasična hrvatska pravosudna priča – osuđeni kriminalci slobodno šeću Bosnom i Hercegovinom, a hrvatsko pravosuđe stiska ljude koji uopće ne razumiju što su krivo napravili.

Mile Zorić: 'Neki vlasnici ne žele da im se vrati ukradeno vozilo'

Za komentar smo se obratili i Mili Zoriću, bivšem policajcu koji je dugi niz godina radio na slučajevima oduzetih vozila. Pojašnjava nam što se događa s ukradenim vozilima.

-Ponekad se ukradena vozila u sklopu istraga vraćaju vlasnicima preko osiguranja, pretežno ako je riječ o novijim i skupocjenijim automobilima. No postoje i oni vlasnici koji ne žele da im se vrate ukradeni automobili, jer su se već naplatili od kasko osiguranja. Njih Interpol obavijesti da im je pronađeno vozilo, ali oni se prave ludi. Tako da se dobar dio tih oduzetih vozila ne vrati. Na Debelom brijegu propada na desetke oduzetih vozila, a dijelovi s vozila se kradu – kaže Zorić.

Zašto se ta vozila ne prodavaju preko javne dražbe?

-Neka se prodaju, neka ne. To vam najbolje govori koliko su državne službe ažurne i kako rade svoj posao. Ne bi se smjelo dogoditi da nijedno vozilo propadne, nego da se od njih ima koristi. U Jastrebarskom, primjerice, stoji na stotine vozila. Država njihovom prodajom može puniti kasu, a zbog inertnosti gubi novac. Što se tiče slučaja Jasmina Šabanovića smatram da je sud trebao odlučiti da mu se vozila vrate, jer ih je uredno platio, ako se već nije javio vlasnik kojemu je vozilo ukradeno – zaključuje Zorić.

Popularni Članci