test

REPORTAŽA Pelješki most je 'ukrao' više od 80 posto prometa iz Trpnja, ali to možda uopće nije loše

Autor: Petra Srebrović Autori fotografija: Petra Srebrović
Je li ova općina gubitaš ili se pak sada mogu u potpunosti okrenuti razvoju održivog turizma? Što se dogodi kad ti život da limune - saznali smo u Trpnju.

Skrivene uvale, plaže do kojih se dolazi romantičnim puteljcima kroz zelenilo, netaknuta priroda, dom ribara i pomoraca, vinogradi i maslinici, život koji se diše punim plućima uz zvuk mora i miris soli u zraku – sve je to Općina Trpanj, skriveni biser Dubrovačko-neretvanske županije. 

Plaža Divna zaista opravdava svoj naziv. Već godinama je na listama najljepših plaža na svijetu, a ova pješčano-šljunčana ljepotica nalazi se na sjevernoj obali Pelješca, u Općini Trpanj. Uz brežuljke obrasle borovima i kristalno čisto more ne čudi što je smještaj u blizini ove plaže potrebno tražiti mjesecima ranije, čak i u kampu pored plaže. 

TZ OPĆINA TRPANJ

- Plaža Divna je često na listama najljepših plaža svijeta -

Uvala Blace poznata je po ljekovitom blatu, putevi ljekovitog bilja i putevi maslinovog ulja ruta su za ljubitelje prirode, brdske staze Viter, Lozica, Paškalov put i Miloševica su za one avanturističkog duha, a brojni restorani koji serviraju netom ulovljenu ribu uz domaće maslinovo ulje i vino, poslastica su za hedoniste. Brojne su prednosti i posebnosti boravka na Pelješcu uz sve ono što nudi ruralni turizam. Nakon otvaranja Pelješkog mosta sigurno će i ovaj jadranski poluotok procvjetati turistički, no neće svim mjestima Pelješki most donijeti isključivo uspjeh, nekima će uzeti 'dio kolača', a jedan od takvih je i Trpanj. 

ZNAČAJAN PAD PROMETA KROZ TRAJEKTNU LUKU 

Iako je smješten na Poluotoku Pelješcu, po svemu je Trpanj otočnog karaktera. More i morska obala u potpunosti prožimaju krajolik i život ljudi pa je tako važan faktor općine trajektna luka koja je ove godine u potpunosti obnovljena. Riječ je o projektu vrijednom više od 17 milijuna kuna, a njegovom realizacijom Trpanj je dobio modernu luku s uređenim parkiralištem i dodatnim sadržajima, među kojima je i novo istezalište za barke za lokalno stanovništvo. 

Trpanj je sve do ove sezone bio spona između sjevera i juga Hrvatske, a bez ulaska u BIH, odnosno prelaska granice u Neumu. Mnogi su zbog toga za putovanje birali trajekt Mljet koji je plovio na relaciji Ploče-Trpanj, koji je uvijek bio 'dupkom pun', a promet kroz Trpanj nerijetko zakrčen. No, kako je Pelješki most značajno utjecao na promet kroz Trpanj i trajekt, iz Jadrolinije su odmah početkom kolovoza odlučili trajekt Mljet poslati u Pelješki kanal, na relaciju Dominče-Orebić, a u Ploče, odnosno Trpanj dovesti trajekt Sveti Krševan, koji je nešto manjeg kapaciteta. 

Petra Srebrović

- Od početka kolovoza Sveti Krševan povezuje Ploče i Trpanj -

Jasno je kako se putnicima koji su kroz Trpanj do sada bili samo 'u tranzitu' više ne isplati plaćati trajektne karte, već im je isplativije putovati Pelješkim mostom, a Jadrolinija nam je ustupila recentne podatke. 

„Broj prevezenih putnika i vozila na liniji Ploče – Trpanj, od otvorenja Pelješkog mosta je očekivano niži te je u usporedbi s kolovozom 2019. godine, ove godine u istom mjesecu prevezeno 17,3 posto vozila i 18,6 posto putnika“, otkrivaju iz Jadrolinije.

U srpnju 2019. godine je na ovoj liniji  prevezeno 81.733 putnika i 28.321 vozila, dok je ove godine prevezeno 77.741 putnika i 27.146 vozila, što je 95 posto putnika, odnosno 95,9 posto vozila u odnosu na 2019. godinu. 

Dakle, srpanj je bio u rangu rekordne 2019. godine, a kolovoz je 'debelo podbacio, promet se smanjio za više od 80 posto, a jedina razlika jest što je tik pred kolovoz otvoren Pelješki most. 

PRILIKA ZA ISTINSKI ODRŽIVI RAZVOJ 

Inače, Trpanj je jedan od gradova koji je velikim dijelom naslonjen na turizam, a teži se održivom turizmu. Veliki broj vozila na malom području Općine i prometni kolapsi koji su se nerijetko događali, svakako nisu vid održivog turizma, a upravo otvorenje Pelješkog mosta može biti dobra prilika za razvoj Općine u smjeru koji je propisan Strategijom razvoja turizma. 

„Koncepcija održivog razvoja Općine Trpanj promovira kontrolirani rast i razvoj uz maksimalno očuvanje i racionalno korištenje resursa. Time se ostvaruje dugoročni ekonomski i društveni razvoj. Razvoj koji bi u dužem periodu posljedično znatno narušio ekonomsku, društvenu i ekološku osnovu nije razvoj temeljen na načelima održivosti. Inicijativa za održivi razvoj treba stići iz lokalnih zajednica koje moraju shvatiti da u turizmu ekonomsku korist donosi ekološka odgovornost. Primjena koncepcije moguća je, dakle, isključivo na inicijativu lokalne uprave i samouprave, uz suglasnost ključnih nositelja turističke ponude, ali i gospodarskih subjekata drugih grana gospodarstva te podršku lokalnog stanovništva“, stoji u Strategiji razvoja turizma Općine Trpanj.

Nažalost, kao i u cijeloj Hrvatskoj, i Trpanj bilježi pad broja stanovnika, pa je tako najnoviji popis stanovništva iz 2021. godine pokazao kako u Trpnju živi 687 stanovnika, dok je 2001. u Trpnju bilo 871, a 2011. godine 721 stanovnika. Zanimljivo, 1981. Trpanj je imao čak 1047 stanovnika.

Petra Srebrović

- Na cesti prema trajektnoj luci donedavno su bile velike gužve, ona je sada prazna -

STANOVNICIMA TREBA TRAJEKT, A TURISTIMA MOŽE BITI DODATNA ATRAKCIJA

Unatoč padu broja stanovnika, onima koji su ostali trajekt je od vitalne važnosti, što u razgovoru za Dubrovački dnevnik naglašava i načelnik Općine Trpanj Jakša Franković. 

„Otvaranjem Pelješkog mosta značajno je smanjen promet 'gostiju u tranzitu kroz mjesto'. U posljednje vrijeme (zadnjih desetak dana) primjetno je povećanje broja vozila i putnika kroz trajektnu luku Trpanj u odnosu na period nakon otvaranja mosta“, otkriva Franković, što jasno govori o tome kako ipak treba uzeti u obzir atraktivnost mosta i 'boom' efekt prvih nekoliko tjedana od otvorenja, nakon čega je za očekivati da će se makar manji dio prometa vratiti u Trpanj, odnosno trajektnu luku.

„Važno je za napomenuti da je otočanima trajekt potreban za obavljanje životno važnih obveza na kopnu kao što su školovanje djece, posao, zdravstvena skrb, korištenje raznih usluga, kupnja namirnica i slično, dok je turistima trajekt dio putovanja i dodatna atrakcija obiteljima na ljetovanju“, ističe važnost trajekta Franković.

Petra Srebrović

- Promet na trajektu je 80 posto manji nakon otvaranja Pelješkog mosta -

TURISTIČKI PODACI GOVORE KAKO JE SEZONA ODLIČNA 

Kako su nam dostavili podatke iz Turističke zajednice Općine Trpanj, prema evidenciji sustava E-visitor od početka ove godine do 1. rujna ostvareno je 15.189 dolazaka i 121.160 noćenja. U istom razdoblju prošle godine ostvareno je 12.804 dolazaka i 110.013 noćenja što je 18.63 posto više dolazaka i 10,13 posto više noćenja ove godine, u odnosu na prošlu. 

Kada se povuče usporedba s istim periodom u 2019. godini rezultati su nešto lošiji, no tako je i u cijeloj Hrvatskoj, izuzev Istre. Iako je sezona bolja od prvotnih očekivanja, nisu se postigle brojke kao iz 2019. godine, a to se može pripisati nešto lošijem početku sezone zbog bojazni povezanih uz rat u Ukrajini, ali i pandemije koronavirusa. 

U 2019. godini tako je u Trpnju ostvareno 12 posto više dolazaka i 9 posto više noćenja nego ove godine.

Petra Srebrović

- Trpanj je poznat po auto kampovima, a posebno je popularna plaža pored kampa Vrila -

KAD TI ŽIVOT DA LIMUNE...

Ove brojke pokazuju kako Trpanj za sada nije izgubio ništa osim 'tranzitnih putnika'; noćenja i dolazaka onih koji pelješki biser biraju za odmor ne manjka, dapače, rezultati ove sezone pokazuju kako turisti itekako prepoznaju ljepote mirnog kraja uz more. Iako se broj dolazaka i noćenja nije smanjio zbog Pelješkog mosta, za očekivati je da će prihodi pojedinim poslovnim subjektima pasti, a poglavito onima koji su u neposrednoj blizini trajektne luke, od butiga do suvenirnica, kafića i restorana...

Ipak, treba imati na umu kako nikada nije ispravno turistički uspjeh destinacije mjeriti isključivo po brojkama. Poglavito u kontekstu održivog turizma, valja razmišljati o kvaliteti boravka gostiju, a u isto vrijeme 'pomiriti' to uz suživot domicilnog stanovništva. 

Petra Srebrović

- Za trajekt reda nema, ali za domaće povrće se strpljivo čeka -

Nestanak prometnih gužvi svakako je jedan dobar korak naprijed ka boljoj kvaliteti turističkog boravka, ali i života lokalnog stanovništva.

„Teško je bez pravih parametara procijeniti  financijski efekt smanjenja prihoda poslovnih subjekata u blizini trajektne luke. Za efekt mosta na njihovo poslovanje znalo se već duže vrijeme,  tako da su pojedini poduzetnici prilagodili svoju  ponudu novim okolnostima“, pojašnjava načelnik Franković i dodaje kako povećanje broja dolazaka i broja noćenja gostiju na području općine Trpanj u odnosu na 2021. godinu daje prostora svim sudionicima u turizmu da kompenziraju moguće negativne financijske učinke zbog smanjenja tranzitnih gostiju u luci Trpanj.

TRPANJ UČINI LIMUNADU.

Iz tiskanog izdanja Dubrovačkog dnevnika

Popularni Članci