Ni najbolje marketinške agencije ne mogu spasiti lošeg kandidata

Autor: dubrovackidnevnik.hr Autori fotografija: Bruketa&Žinić OM
Ako ste se bar jednom u proteklih osamnaest godina zapitali tko radi sve one šaljive reklamne i političke kampanje, ambalaže za kekse ili recimo cigarete, tko vam oraspoloži dan u poluvremenu utakmice europskog prvenstva, te tko je to zaslužan za maštovitu reklamu za pivu, na pravoj ste adresi.

Što je zajedničko Kukuriku koaliciji, Ivi Josipoviću, Oryxu, Tele2, Podravki, Krašu, Adris grupi, Motovun Film Festivalu? Svi koriste usluge reklamne agencije Bruketa&Žinić OM koja je u velikom djelu potpomogla ostvarivanju njihovih poslovnih ciljeva.

Sugovornici Dubrovačkog dnevnika su vlasnici agencije Bruketa&Žinić OM, Davor Bruketa i Nikola Žinić koji su svoju tvrtku osnovali 1995. i do danas stvorili vlastiti brand te u tome danas pomažu i drugima, već 18 godina. U tome su, u najmanju ruku, vrlo uspješni. 

Za početak, da razbijemo led, jedno lokalno pitanje. Izabrana je nova direktorica Turističke zajednice Dubrovnika. Da ste se kojim slučajem vi kandidirali i da ste izabrani kako bi prezentirali Dubrovnik kao hrvatski brand?

Davor Bruketa: Da bismo odredili koje je jedinstveno pozicioniranje Dubrovnika, treba najprije odrediti kakvo je jedinstveno pozicioniranje Hrvatske, jer Hrvatska je krovni brend svim našim ostalim turističkim brendovima i mi moramo pronaći nišu u kojoj će Hrvatska biti jedinstvena. Trenutno je glavni pozitivni atribut koji se vezuje uz Hrvatsku lijepo more, a to baš nije jedinstveno.

Nikola Žinić: Postoji puno zemalja koje imaju lijepo more i mi tu atribuciju trebamo proširiti sa srodnim atributima koji će povećati neki stupanj jedinstvenosti hrvatskog turističkog brenda. Kada se on definira i kada se vidi po čemu smo mi jedinstveni u kontekstu Europe ili čak cijelog svijeta, onda možemo definirati i sve elemente koji čine taj hrvatski turistički brend od kojih je zasigurno jedan od glavnih aduta i Dubrovnik.

Dok velika većina hrvatskih tvrtki muke muče da ostanu živi u Hrvatskoj, vi se rapidno širite i na druge zemlje. Zadnje širenje je, kako saznajemo u Austriji.

Nikola Žinić: Mi prolazimo iste izazove kao i sve ostale hrvatske tvrtke i to što pokušavamo raditi u inozemstvu vidimo kao izlaz i u to ulažemo izvanredne napore kako bi postali ozbiljna međunarodna reklamna agencija. Nakon ureda u Bakuu u Azerbajdžanu i nakon što smo kupili udio u reklamnoj agenciji u Beogradu, ovih dana smo potpisali ugovor o osnivanju agencije Bruketa&Žinić OM Beč. To je tržište s velikim potencijalom kojem su naše reference vrlo zanimljive. Mi smo trenutno druga najefikasnija nezavisna reklamna agencija na svijetu prema Effie Indexu, i to ispred mnogo poznatijih svjetskih agencija što je zanimljiva referenca kako na austrijskom tako i na njemačkom tržištu.

Ako svi ratificiraju sporazum idućih par mjeseci, Hrvatska ulazi u EU. Kakvim očima će nas gledati stanovnici europskih zemalja. Njemačku gledamo kao dobre proizvođače automobila, Francusku kao zemlju vina, a koja će asocijacija biti vezana uz Hrvatsku? Kako sami kažete, ako nismo luzeri, što jesmo?

Nikola Žinić: Mi znamo kako nas gledaju. Rađena su relevantna istraživanja prema kojima postoje tri ključne asocijacije za Hrvatsku kao brend, a to je lijepo more, zatim neke sportske asocijacije zahvaljujući vrhunskim sportašima, kao i to da smo zemlja u kojoj je 90-ih bio rat. Dobro je  što su prve dvije asocijacije pozitivne, međutim ja smatram da one nisu dovoljno jedinstvene jer more je lijepo s nama ili bez nas i mislim da trebamo strukturirano i dosljedno raditi na uvođenju nekih novih asocijacija koje su srodne ovim postojećima, a oko toga koje su to treba postići neki društveni konsenzus.

Dolaze nam lokalni izbori. Hoće li pobijediti bolji kandidati ili bolje marketinške agencije i PR stručnjaci? Smatrate li da je izbor Keruma 2009. godine plod dobrog PR-a ili revolta građana?

Davor Bruketa: Iako reklamne agencije i agencije za odnose s javnošću ponekad vole prenaglašavati svoju ulogu u izborima, smatram da se od lošeg kandidata ne može nikakvim trikovima napraviti bolja osoba nego što on uistinu jest jer u današnjem vremenu suvremenih komunikacija informacije su dostupnije nego ikad i ništa se ne može dugo skrivati. Ono što reklamne i PR agencije mogu, to je osvijetliti neke karakteristike kandidata ili stranke koje su relevantne biračima, a koje možda nisu bile dovoljno vidljive. Osim toga, mogu se pobrinuti da se njihove karakteristike, stavovi i planovi iskomuniciraju na pravilan način, te u šumi poruka pronaći prostora za kandidata da se istakne. Ali ono što je sigurno da marketinški i PR stručnjaci ne mogu od nekoga napraviti nešto što ta osoba ili grupa osoba nisu.

Kad je u pitanju Kerum, njegov izbor je prvenstveno rezultat revolta građana političkim elitama.

Lansirali ste Brokula&Ž odjeću specifičnu po tome da je napravljena od organski uzgojenih sirovina. Prodaju vršite u svom „Concept store-u“ ali i više drugih distributera. Planirate li otvoriti u Dubrovniku nešto slično ili bar naći partnera, a obzirom da turisti u Dubrovniku ginu od autohtonih hrvatskih proizvoda?

Nikola Žinić: Za sada Brokulu&Ž prodajemo na 22 lokacije u Hrvatskoj, u Dubrovniku nažalost još ne, ali to namjeravamo ispraviti ovog ljeta. Naša dosadašnja iskustva iz Zagreba, Splita i Rijeke govore nam kako turiste takva odjeća izuzetno zanima.

Što danas mislite o Planu 21? Je li on u tom trenutku bio realan plan za novi dan ili samo jedna marketinška kampanja koja je imala za cilj prijevarom prići biračima?

Davor Bruketa: Smatram da svi generalni svjetonazorski stavovi iz Plana21 apsolutno stoje i dalje i da Vlada zaista čini sve što može da realizira što više od toga. Naravno da u procesu realizacije bilo čega možete naići na  niz neočekivanih prepreka, i mislim da su neki ministri bolje od drugih iskomunicirali koje su to prepreke. Svi smo naravno malo nestrpljivi, ali nadam se zbog svoje djece, svih nas, da će se dobar dio tog plana realizirati.

Razgovarao: Nikša Klečak / DD

Popularni Članci