LUČKE KAPETANIJE DIŽU SVOJ GLAS Nisu im osigurani uvjeti za rad, brodice se kvare, plaće su im male, a nemaju ni zaštite nadređenih
Nezadovoljni zaposlenici Lučkih kapetanija diljem Jadrana digli su svoj glas protiv niza odluka nadležnih, koji im, kako tvrde za Morski.hr, nisu osigurali adekvatne uvjete za rad, što u ovom slučaju nisu novi brodovi, koji su već tu, već nedostatak adekvatno obučene posade, te sve veći odljev postojećeg kadra koji ne želi raditi toliko odgovoran i kompleksan posao za izuzetno male plaće i bez zaštite nadređenih.
*Fotografija je ilustrativne prirode
Prekipjelo im je, kažu, jer se neodgovornošću i brzopletošću nadležnih dovela u ozbiljno pitanje sigurnost posade tih brodova, ali i svih onih koje u hitnim slučajevima spašavaju, što je njihov primarni posao. Iz Ministarstva mora pak kažu da su svjesni problema i da rade sve što mogu da poprave stanje, no nezadovoljstvo je, izgleda, kulminiralo i neće se lako smiriti.
Morski.hr već mjesecima razgovara sa sadašnjim i nekim već bivšim djelatnicima Lučkih kapetanija diljem obale i većina ih je pristala razgovarati uz uvjet zaštite identiteta, no svi se slažu u jednom; već dugo vremena Uprava sigurnosti plovidbe ignorira njihove zahtjeve za poboljšanjem kvalitete sigurnosti, kako njihovih djelatnika, tako i onih koje spašavaju u SAR akcijama traganja i spašavanja.
Kapa koja je prelila čašu je, izgleda, najnoviji problem, koji se pojavio (iako se znalo da će isti nastati) kad je Lučka kapetanija Šibenik preuzela brodicu za sanitetski prijevoz bolesnika. Brodica koja, kako kažu za Morski.hr, nema jasnog vlasnika, kao što ni njena sama uloga nije jasna. Izgrađena je u šibenskoj Iskri koja je svoj dio, slažu se svi, obavila besprijekorno. Brodica je robusna i kvalitetne izrade no, ista je pokazala mnoge konstrukcijske mane.
Morski.hr je u posjedu dokumenta, koji uz sve ostalo dokazuje, da će se ista koristiti za sve poslove Lučkih Kapetanija. Dakle, u dokumentu piše doslovno: "kad nema sanitetskog prijevoza, odnosno hitnog prijevoza bolesnika, brodica će se koristiti i za ostale poslove Lučke Kapetanije".
NEADEKVATNO OSOBLJE I PROBLEMI S NAPAJANJEM
Za upravljanje brodicom primjerice u Šibeniku su angažirani djelatnici Ureda prometa od kojih, kako doznaju, nisu svi ni približno sposobni za obavljanje zadaće, plovidbe noću u teškim vremenskim prilikama u najzahtjevnijem akvatoriju na Jadranu poput Kornata, koji krije desetine zamki koje i iskusnim pomorcima stvaraju probleme.
Usput, kako doznaju od drugog izvora, nova brodica je jako komplicirane izvedbe a posadu čini dvoje ljudi, iako su potrebna tri člana posade. Od toga jedan mora biti sa strojarskim zvanjem jer tako zahtijeva sama brodica, a to je predvidio i proizvođač.
- Brodica ima problem i s napajanjem koje je riješeno s jednim generatorom struje koji napaja sva navigacijska pomagala i svjetla, pa je kvarom generatora brodica gotovo neuporabljiva! Dosadašnja iskustva su pokazala da je upravo taj generator problematičan. Morski HR je u posjedu izvještaja gdje se vidi da je brodica za hitni sanitet u Rabu prvu plovidbu završila ozbiljnom havarijom, odnosno kvarom, jer je brod ostao bez svjetala elektronike u noćnoj plovidbi. I za to postoji naravno dokument - detaljno im pojašnjava treći izvor iz jedne od lučkih kapetanija probleme s kojima se susreću s novim brodovima.
Pored svega navedenog, najveći problem se pokazalo osposobljavanje posade. Iako je od početka projekta prošlo tri godine, Ministarstvo mora, kako u razgovoru kažu iz Lučkih kapetanija koje su u posjedu novih plovila, nije još obučilo nove članove posade, već sada kad je brodica isporučena, uvježbavaju djelatnike iz kancelarija, od kojih svi i nisu spremni za obavljanje ove zahtjevne zadaće. Ako bude koja nesreća, pitanje je tko je odgovoran za to.
Nadalje, djelatnici Lučkih kapetanija upozoravaju da im se nisu povećali prihodi djelatnika, te da se čak uvodi pasivno dežurstvo što znači da će članovi posade brodica biti kući ili gdje li već, te čekati poziv, za što nam sugeriraju da je jedan od razloga zbog kojeg je slab odaziv za rad na ovim brodicama i općenito u Lučkim Kapetanijama.
- Da bi riješili djelomično problem posada brodica koje nisu rješavane posljednje tri godine, posegnulo se za članovima posada brodova Lučke Kapetanije. Članove posade koji su ukrcani preko plana rada, željelo se usmeno ukrcavati na brodice. Posade brodova su u Šibeniku, a i većina u ostalim kapetanijama, energično su odbili kršiti Pomorski zakonik za koji u biti kapetanija i postoji - kazuje još jedan od izvora s kojima su iscrpno razgovarali.
Morski HR je u posjedu i dokumenta gdje Lučki Kapetan Ivan Paušić nadležne upozorava o legalnosti davanja usmenog naloga za ukrcavanje posade pri hitnim intervencijama, gdje bi se tobože naknadno davao pisani nalog.
Osim što su odbili odlaziti na hitne intervencije po usmenom, umjesto pisanom nalogu, posada šibenske Lučke kapetanije je tužila Upravu sigurnosti plovidbe zbog neisplaćenih prekovremenih sati i tužbu je, potvrđuju Morskom HR, dobila.
VLADAJUĆI SVJESNI PROBLEMA
Da je svjestan problema, za Morski HR potvrdio je i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković, kojI se javio iz Madrida gdje je danas na službenom putu:
- Upravo planiramo nova zapošljavanja i Zapošljavamo 28 voditelja brodica te dodatnih inspektora pomorskog dobra - kratko je kazao, te dodao da nije upoznat s činjenicom da se u Lučkim kapetanijama zaposlenici sve otvorenije bune. Doduše, obećao je da će se ovim problemom hitno pozabaviti.
Isto je potvrdio i šef Uprave sigurnosti plovidbe Siniša Orlić, koji pojašnjava da brodovi hitne medicinske pomoći danas rade iste poslove koji su radili i prije te da se to uopće nije promijenilo, a da otočani zasigurno neće ostati zakinuti za medicinsku pomoć:
- Brodice su raspoređene sukladno studiji koje je izradilo Ministarstvo zdravstva i studija je rekla gdje brodice idu. Mi prevozimo u svim slučajevima. Otočani neće ostati bez hitnog prijevoza, jer gdje god je kapetanija, policija, obalna straža… uvijek će biti prijevoza - kazao je Orlić.
Kako zaključuje Morski HR, rješenje svi vide u izmjeni zakonodavnog okvira koji će ljude na terenu, tj. one koji izlažu svoje da bi spašavali tuđe živote, u pogledu pojma "javni službenik", ipak razlikovati od onih zaposlenih u uredima. Takvim bi izmjenama Vlada omogućila da se tim ljudima omoguće bolji uvjeti i veće plaće, kako do iduće turističke sezone ne bi ostali bez našeg strateškog resursa - posada koje spašavaju živote na obali i otocima. Dijela Hrvatske koji godišnje u proračun upumpa najviše proračunskog novca!