LJUDI SU ŠOKIRANI Dubrovački iznajmljivači o HDZ-ovom portalu za booking: Ovo je savršena prilika za širenje 'uhljebistana'!
U programu je navedeno kako će podići prosječnu plaću na 7600 kuna, a minimalnu na 4250 kuna te smanjiti broj ministarstava. Među točkama programa je i turizam u kojem najavljuju otvaranje 20 tisuća novih radnih mjesta te poticanje izgradnje do sedam tisuća novih hotelskih soba do kraja mandata. No, posebno je zanimljivo da HDZ najavljuje i uspostavu web booking portala za privatni smještaj s provizijom do pet posto.
Ta najava je odmah izazvala i prve kritike pa je tako Hrvoje Bujas, predsjednik Glasa Poduzetnika, na svom Facebook profilu napisao kako je taj potez vladajuće stranke napad na slobodno tržište i perfidni spin.
"HDZ s ovim segmentom svog programa pokazuje da je protiv slobodnog tržišta, i to na onaj najgadljiviji način, direktnog uplitanja u isto s našim novcima, praktički velike većine tvrtki, a i samim tim projektom je direktna i u cijelosti nelojalna konkurencija i svim RH portalima i putničkim agencijama koji u svojim paketima/aranžmanima nude i privatni smještaj. Ali i svim drugim segmentima – hotelima, obiteljskim hotelima, kampovima itd. koji uz sve nevjerojatne velike namete, PDV itd.", napisao je Bujas.
I brojni dubrovački djelatnici u turizmu putem društvenih mreža komentirali su kako je ova odluka jako loša. Za Dubrovački dnevnik se osvrnuo Nino Dubretić, predsjednik Zajednice obiteljskog smještaja pri HGK, regija Dalmacija – Dubrovnik, i Slavica Grkeš, djelatnica turizmu i iznajmljivačica.
- Ovdje vidim više problema koji su sporni. Naime, oni žele našim novcem stvarati konkurenciju putničkim agencijama koje također prodaju smještaj putem svoje stranice. Najveći problema je zapošljavanje ljudi i izdvajanje za marketing. Booking portal mora imati korisničku podršku ljudi koji najčešće rade 24 sata u tri smjene. Vojska ljudi rade za Booking.com, Airbnb i slične platformama, tu su ljudi koji rade naplate, isplate, reklamacije, programeri... Koliko oni ljudi planiraju zaposliti to nitko ne zna i ne može kontrolirati brojku. Ispada da je ovo idealna prilika za širenje javne službe takozvanog 'uhljebistana' - komentirao je Nino Dubretić što je prema njegovom mišljenju "neograničen prostor za malverzacije" upitne pravne norme.
- Gostu je cijena jednaka, ali pitanje je zašto bi Hans iz Njemačke bookirao preko HDZ-ove stranice, a ne preko Booking.com-a gdje je možda genius korisnik i ima popust. Nije mu jeftinije, a uopće ne zna da postoje. Da bi ušli Hansu u kompjuter moraju neograničeno uložiti u marketing, a to su sve sredstva koja bi išla iz proračuna. Google kao potencijal direktnih rezervacija ne mogu koristi jer bi tu proviziju koja im je jedini prihod on 'pojeo'. Uglavnom, najviše me zabrinjava financijski aspekt priče koji je upitan kao i zapošljavanje - mišljenja je predsjednik Zajednice obiteljskog smještaja pri HGK, regija Dalmacija – Dubrovnik, Nino Dubretić.
Sličnog je mišljenja i poduzetnica Slavica Grkeš. Naime, ona također ističe kako je najproblematičnije pitanje marketinga.
- Usko surađujem i s Booking-om i Airbnb-om, kao i s ostalim portalima i turoperatorima preko kojih prodajemo usluge noćenja u privatnom smještaju. Znate li koliki je budžet Booking.com-a za marketing na Google-u? Neograničen! Toliko ljudi svakodnevno na društvenim mrežama komentira rad turističkih zajednica, kojih je u Hrvatskoj 330 i u ovom momentu ih je previše. Svaki dan svjedočim praznim poslovnim prostorima odakle su izašle firme iz realnog sektora i u konstantnoj sam komunikaciji s vlasnicima turističkih agencija u Dubrovniku koji su jutros, revoltirani ovom odlukom zvali, slali poruke i dogovarali sastanak - govori Grkeš dodavši kako je svjesna da su privatni iznajmljivači "odrezani iz svake mjere i komunikacije od strane države, gradova i turističkih zajednica".
- Sad se ide napraviti nekakav „plot twist“ kako će HDZ i HTZ spasiti iste. Kakav spin! - naglasila je Grkeš usporedivši kako funkcionira Booking.com i neka turistička zajednica.
- Možete odabrati proviziju 15 posto, ako želite biti više rangiran ponudi se jednostavno viša proviziju. Tako funkcioniraju i neki drugi portali, a kako bi to funkcioniralo kod države? Kuščević ponudi veću proviziju i onda u svakom mjestu bude rangiran prvi ili? Ako bi se turističke zajednice prihvatile ovog posla morali bi raditi tri smjene i nedjeljom biti dostupni 24 sata kao i svi mi koji radimo u turizmu. Ispade da je bolje sve nas ostaviti bez posla kako bi se opravdala nečija radna mjesta koja mi plaćamo - kazala je Grkeš te se zapitala odakle dolazi novac za nešto što je prema njezinom mišljenju stopostotni gaf. Pitanja koja nju bune su: kako će raditi naplate, koliko će se uložiti u marketing, zašto izmišljaju toplu vodu našim novcem?
Grkeš je tako HDZ-u za nekoliko minuta osmislila besplatnu strategiju u turizmu.
- Imate najbolje i najskuplje automobile u Hrvatskoj pa onda lijepo odmah nudite usluge transfera. Imate i vozače. Imate jako puno turističkih vodiča zaposlenih po TZ-ovima pa odmah mogu raditi i ture na ugovor o djelu kao dodatni posao. S obzirom na to da se lagano digitaliziramo, možete uvesti smjenski rad, pa ove sve prostore po institucijama koje ostanu prazni zbog smjenskog rada, pretvorite u apartmane i iznajmljujte. Dosta članova ima pašnjake po imovinskim karticama pa tamo mogu raditi kampove i isto ih oglasiti na vašoj platformi. Neka Uljanik napravi par brodova za ture po Hrvatskoj ili lokalne izlete pa i to možete raditi. A i ne morate, ako nastavite ovako, moći ćete kupiti naše za kunu - zaključila je za Dubrovački dnevnik turistička djelatnica Slavica Grkeš.