ZBRAJAJU SE REZULTATI Suma sumarum komplicirane turističke sezone 2022. polako se nazire

Autor: Petra Srebrović Autori fotografija: Grgo Jelavić/PIXSELL
Razgovarali smo s djelatnicima u turizmu, a oni su nam otkrili svoje dojmove prve post pandemijske sezone

Druga polovina rujna pomalo nagovještava kraj turističke sezone. Iako su gradske ulice još uvijek pune turista, počeli su se zbrajati prvi rezultati jer udarni dio ljeta je prošao i poneke brojke već su tu. Turistički ‘igrači’ govore nam možemo li govoriti o uspješnoj godini ili ćemo ovu godinu prihvatiti kao ‘daj što daš, samo da se nešto konačno događa’. 

SITUACIJA SE ČINILA ODLIČNOM, ALI…

Direktor Turističke zajednice grada Dubrovnika Miro Drašković ističe kako sezona još uvijek traje pa je rano donositi konačne zaključke. Ipak ističe činjenicu kako smo u ovom trenutku prešli predviđenih 80 posto ukupnog turističkog prometa od početka godine u odnosu na 2019. godinu. 

„To pokazuje kako je sezona iznimno uspješna i moramo biti jako zadovoljni ostvarenim rezultatima“, govori Drašković, koji se osvrnuo i na predsezonu koja je počela ljetnim redom letenja. 

„Situacija se činila odličnom, posebice zbog situacije s pandemijom odnosno popuštanjem svih mjera, ali postojala je neizvjesnost oko sigurnosti uzrokovane ratom između Rusije i Ukrajine, koja je svakako utjecala na turistička kretanja“, ističe Drašković.

Tijekom posezone se vraća grupni segment i kongresi, koji je u sigurnosnoj situaciji predsezone uglavnom izostao, a čiji je udio u pred i posezoni uvijek visok. 

„Kongresna sezona je trenutno jaka i u punom je jeku kroz rujan, listopad i studeni tijekom kojih će se održati veliki broj značajnih kongresa i konferencija“, otkriva Drašković.

Za produženje sezone kaže kako su za Dubrovnik od najveće važnosti najprije letovi, odnosno povezanost, i kako će o tome ovisiti i turistički promet. 

GODINA OPORAVKA 

Predsjednica Ceha ugostitelja i turističkih djelatnika pri Obrtničkoj komori Dubrovačko-neretvanske županije Nikolina Farčić ističe kako će se tek na kraju godine moći 'podvući crta' pa će bilanca pokazati financijski rezultat i koliko je uspješna bila sezona, a sve u smislu troškova i povećanja cijena.

„Sezona je sigurno bila dobra, iako nam se nisu vratili brojevi posjetitelja iz referentne 2019. godine“, govori Farčić i nastavlja o prethodne dvije pandemijske godine i o problemima koje su one donijele djelatnostima usko vezanim uz turizam. 

„Svi smo shvatili kako ćemo jednu godinu, od dvije problematične u kontekstu pandemije, trebati otpisati. Nije moguće nadoknaditi jednu cijelu godinu, a činjenica jest da smo je izgubili. Što se tiče oporavka, za jednu godinu nerada i nemogućnosti stvaranja profita će trebati sigurno tri godine za oporavak“, govori Farčić i dodaje kako smo 'još u rehabilitacijskoj fazi'. 

„Nama je zapravo 2022. godina prva sezona nakon pandemijskih godina i njihovih posljedica, a otegotna okolnost godini oporavka za dubrovački turizam je kriza energenata i poskupljenja na svim razinama, zbog toga su i kalkulacije i poslovni planovi poremećeni u smislu rezultata“, zaključuje Farčić.  

CRUISING TURIZAM - POVEĆANJE PROMETA U PRED I POSEZONI

Iz Lučke uprave Dubrovnik su nam ukazali na podatak kako je do 20. rujna u luci Dubrovnik – Gruž ostvareno 239 dolazaka brodova i 288.311 putnika na kružnim putovanjima. S obzirom na još uvijek smanjeni COVID kapacitet putnika, popunjenost kruzera trenutno se kreće od 70 do 75 posto. Do kraja godine u Lučkoj upravi očekuju ukupno 313 dolazaka brodova na kružnim putovanjima i oko 370 tisuća putnika.

Blaž Pezo, ravnatelj Lučke uprave Dubrovnik, naglašava kako aktivno sudjeluju u projektu strateškog upravljanja destinacijom „Respect the City“, kojom se želi osigurati održivost dubrovačkog turizma.  

„Ticanja su primjereno raspoređena tako da u prosjeku imamo 40 ticanja mjesečno. S obzirom na veliku dnevnu koncentraciju putnika na relativno ograničenom gradskom prostoru, ostvarena je bolja i konkretnija komunikacija i koordinacija s brodskim kompanijama čiji brodovi uplovljavaju u našu luku, organiziranost na terenu je bolja i učinkovitija, što za rezultat ima ravnomjerniji raspored ticanja brodova, kontrolirani protok turista u Gradu i kvalitetnu uslugu putnicima na kružnim putovanjima, kao i svim ostalim posjetiteljima destinacije“, pojašnjava Pezo.

„Posebno naglašavam zadovoljstvo rezultatima budući da je u 2022. zabilježeno povećanje prometa u predsezoni i posezoni i smanjenje prometa u vršnim mjesecima glavne turističke sezone, srpnju i kolovozu. Na taj način kruz sezona je produžena na razdoblje od sredine ožujka do kraja studenoga te produžuje turističku sezonu, što smatram izuzetno značajnim za destinaciju u cjelini“, zaključuje.

ZADOVOLJNI U LUCI DUBROVNIK

Željko Raguž, direktor Luke Dubrovnik ističe kako je izuzetno zadovoljan ovom sezonom i kako ona podsjeća na 2019. godinu zbog čega će i rezultati biti slični.

„Zbog rata u Ukrajini smo ostali bez velikog broja jahti koje su dolazile s ruskog tržišta, ali kruzeri su se u velikom broju vratili“, govori Raguž.

U pandemijsko vrijeme kada nije bilo kruzera, jahte su 'spašavale' situaciju. Sada se situacija obrnula, i naravno, bez jahti se može. Ako bi morali birati između jednih i drugih, onda su nam kruzeri broj jedan jer čine glavninu prometa. Drago nam je što su se vratili u ovakvoj mjeri i što su najave za iduću godinu još i bolje“, ističe Raguž. 

IDUĆA GODINA BI MOGLA BITI REKORDNA 

Nino Dubretić, član uprave Direct Bookera govori kako njihovi službeni podaci pokazuju kako je ostvareno otprilike 90 posto noćenja u odnosu na 2019. godinu, za što Dubretić ističe kako je izvrstan rezultat s obzirom na otegotne okolnosti. 

„Četiri su faktora otegotnih okolnosti, a to su ulaz u sezonu u jeku rata u Ukrajini, Covid koji je i dalje aktivan, otkazivanje letova zbog nedostatka radne snage - što je bitan faktor za ‘short break’ destinaciju, i inflacija koja je nevjerojatna. To su faktori koji utječu na putovanja. Rezultat od 90 posto u odnosu na 2019. godinu koju smo svi gledali na način – tko zna hoće li se ikada ponoviti - je izvrstan“, govori Dubretić. Optimistično najavljuje kako će se rekordnu 2019. godinu dogodine vjerojatno i prijeći, ako ne bude nekih ekstremnijih događaja. 

„Iduće godine očekujemo bolju sezonu od 2019., a ova je bila iznenađujuće dobra, i još traje.  Što se privatnih iznajmljivača tiče, ne može se generalizirati, netko će reći kako je bolje nego rekordne godine, drugi će reći kako kasni za 2019. godinom, ali ako se ostvarilo 90 posto noćenja u odnosu na 2019. godinu onda je to izvrstan rezultat“, zaključuje.

U MUZEJIMA SE UZDAJU U IDUĆU SEZONU

U 2022. broj posjetitelja u Dubrovačkim muzejima se znatno povećao u odnosu na 2021., ali je još uvijek manji u odnosu na 2019. godinu.  U prvih osam mjeseci 2022. zabilježeno je ukupno 151.400 posjetitelja, što je povećanje za više od 100 posto u odnosu na isto razdoblje lani, ali je na razini tek 70% ostvarenih posjeta u istom razdoblju rekordne 2019. godine, kada je Dubrovačke muzeje posjetilo 214.917 posjetitelja. 

„Veseli i činjenica što je dosegnuti broj posjetitelja u kolovozu 2022. (43.249 posjetitelja) tek neznatno manji u odnosu na broj posjetitelja iz kolovoza 2019. (43.570) što ukazuje na to da bi tijekom sljedeće godine broj posjetitelja mogao dosegnuti rekordne brojke iz 2019“, poručuju iz Dubrovačkih muzeja.

KOLOVOZ ISPOD OČEKIVANJA, RUJAN IZVRSTAN 

Ivica Smoljko, predsjednik Plavog taksija, otkriva kako je u prijevozu sezona bila na otprilike 80 posto u odnosu na rekordnu 2019. godinu, a povećao se broj domaćih vožnji za čak 30 posto. 

„Velika je zainteresiranost naših sugrađana za taksi prijevozom, a mi nismo uvijek mogli prevesti sve te vožnje zbog gužvi na cestama“, govori nam Smoljko. 

„Što se tiče kolovoza, on je bio najlošiji u zadnjih nekoliko godina. Zbog velikih gužvi često nismo mogli uopće voziti oko grada ili prema aerodromu“, govori i otkriva kako je bilo dana kada se u cijelo popodne moglo odvesti tek tri vožnje zbog velikih kolona, pa se prisjeća kako je sredinom kolovoza vozio Dubrovnik-aerodrom i nazad - tri sata i 45 minuta. 

Kolovoz je podbacio, a za rujan pak kaže kako je izvrstan i kako se može usporediti s istim mjesecom 2019. godine.

„Gužve se sada događaju samo u jutarnjim i popodnevnim špicama kada ljudi dolaze i odlaze s posla, nisu, kao kroz kolovoz, cjelodnevne“, govori. 

Iako se sezona pokazala u globalu dobrom, vozači su jedni od onih koji su podnijeli najveći udar troškova, njihovi osnovni troškovi odnose se na gorivo koje je enormno poskupjelo. 

„U Dubrovniku imamo oko četiri tisuće taksista, ogromna je konkurencija, svi se boje za egzistenciju i budućnost. Povećanjem cijena bi pala potražnja, pa su taksisti 'na leđima' podnijeli velike troškove poskupljenja. Sve nam je poskupilo sto posto, od goriva do servisa, održavanja vozila“, govori Smoljko i nadovezuje se kako je ipak sezona bila dobra. 

„Ljudi sezonu gledaju kroz brojeve dolazaka, noćenja, koliko je putnika prošlo kroz ZL Dubrovnik, a ja mislim da to ne bi trebalo biti osnovno mjerilo. Ako se poveća broj putnika za 300 ili 500 tisuća kroz aerodrom, u koga će ti ljudi doći? Mi to nećemo moći prevesti, pisat će se brojke, a mi ih nećemo moći voziti“, objašnjava svoj stav Smoljko. 

„Infrastruktura nam je takva-kakva je, ne možemo nikoga kriviti jer je sve to naslijeđeno. U ovakvoj situaciji mislim da je ovo maksimum koji grad može podnijeti za održivi turizam“, zaključuje Smoljko. 

PODBACILI AMERIKANCI

Vodičica i vlasnica turističke agencije Ivana Šepak govori nam kako je predsezona bila loša i da se to osjeti.  

„Ostali smo bez ožujka, travnja, svibnja i dijela lipnja što se tiče dolazaka, radi pandemije i zahuktalog rata u Ukrajini. Te stvari na koje mi ne možemo utjecati su nam poremetile planove, ostali smo i bez vjerskog turizma, a inače je to vrijeme s puno hodočasnika koji nam dolaze, ostali smo i bez jednodnevnih dolazaka iz susjednih država i to se samo taložilo jedno na drugo“, pojašnjava Šepak. 

„Dubrovnik je na otprilike 70 posto turističkih dolazaka. S obzirom na avionsku liniju, nismo dobili broj gostiju s američkog tržišta kojem smo se nadali, vjerujem da je tome najviše kumovala situacija u Ukrajini. Dosta ljudi u Americi je odustalo od putovanja u Hrvatsku jer je njima sve to 'blizu'“, govori Šepak i dodaje kako vjeruje kako bi u nekoj 'normalnoj' situaciji predsezone bilo što bi onda učinilo značajni razliku u ukupnim rezultatima. 

„Kroz razgovore s ljudima iz struke čujem da se u luksuznom segmentu ostvaruju fantastični rezultati. U Dubrovniku moramo odlučiti u kojem smjeru želimo ići. Vidimo što se događa u Splitu, opijanje na javnim mjestima, nered... Masovnost je ljudima počela ići 'na živce', sigurno će se u budućnosti težiti održivosti u svim segmentima, pa i u broju dolazaka gostiju jer ne želimo zagušenje prometnica, pucanje kanalizacije i slično“, zaključuje.

POVRATAK POTPUNO NORMALNOM ŽIVOTU

Komercijalni direktor Zračne luke Dubrovnik Ivan Maslać odmah na početku kaže kako bi u Zračnoj luci Dubrovnik turističku sezonu 2022. ocijenili s  vrlo dobar (4), a pojasnio je i što nedostaje za ocjenu izvrstan i otkrio nam očekivanja za zimu – ovu, pa čak i neke možda pozitivne trendove za iduću zimu.

„Strah nas je bilo, s obzirom na pandemiju i situaciju u Ukrajini, kako će se odviti ova sezona“, ističe Maslać i dodaje kako ova dva globalna događaja jesu utjecala na predsezonu kroz smanjenu potražnju za Dubrovnikom. 

„Međutim 'špica sezone' se odradila na preko 80 posto u odnosu na 2019. godinu, tako da smo zadovoljni s tim brojevima. Ipak, zbog predsezone ćemo ukupnu godinu završiti na preko 70 posto u odnosu na 2019. godinu“, govori Maslać uz zaključak kako je to razlog da u ZL Dubrovnik budu 'relativno zadovoljni'. 

Za zimski red letenja kaže kako su najave iz inozemstva bile, dio ih još stoji, no neke su posljednjih dana ukinute. Dobra je vijest kako konačno možemo očekivati koliko toliko normalnu 'avio-zimu' uz dio inozemnih letova, a pandemijski redovi letenja su, izgleda, stvar prošlosti. 

Nakon gotovo tri godine bez zimskih letova, British Airway planira uvesti letove između Londona i Dubrovnika. Osigurana je i povezanost s Barcelonom, Istanbulom i Zagrebom, a značajan dio čine i charter letovi kojima je Dubrovnik povezan s niz francuskih i njemačkih gradova. 

„Možemo primijetiti da je od onih prvotnih najava dio letova reduciran, tako da su neke linije koje su bile najavljene - 'otpale', neki su letovi prema destinacijama reducirani na samo dio zimske sezone“, pojašnjava Maslać dodavši kako su među njima i avio kompanije Vueling, British Airways, Turkish Airlines i Croatia Airlines.

„Nadamo se da neće biti daljnjih reduciranja“, dodaje i govori kako u razloge reduciranja letova ne želi ulaziti, a njegovo mišljenje, koje se temelji na razgovorima s aviokompanijama, jest da je smanjena potražnja prema Dubrovniku za ovu zimu. 

„Rekli su nam kako je potražnja za Dubrovnikom niska za ovu zimu.  Čak su rekli da im je puno veća potražnja , što se Dubrovnika tiče, za sljedeću zimu, nego za ovu“, govori nam Maslać. Ono što je najvažnije, najave za sljedeću ljetnu predsezonu i sezonu su ohrabrujuće te se imamo razloga nadati odličnoj sljedećoj godini.

Mogao bi to biti znak kako ljudi širom svijeta 2023. godinu vide kao konačan izlazak iz pandemije i povratak potpuno normalnom životu. 

Ovu sezonu bismo mogli okarakterizirati kao opreznu s najavama početkom godine, poletnu kad su krenule prve projekcije letova i relaksiranje pandemijskih mjera, neizvjesnu u razdoblju početka ruske agresije na Ukrajinu i na kraju uspješnu kada je privodimo kraju. 

Iz tiskanog izdanja Dubrovačkog dnevnika

Popularni Članci