Vozači Libertasa pričaju koje su im najgore linije za vozit
Duško Kvartuč i Ante Kolunđija vozači su Libertasa i pričaju nam s čime se sve susreću u vožnji gradskim ulicama
Dubrovačke prometnice odavno su zakrčene, a gužva je sastavni dio naših života. Kako je tek onda vozačima Libertasa koji svakodnevno cirkuliraju gradskim ulicama? Duško Kvartuč porijeklom je iz Zadra. Zbog obiteljskih obveza prije osam godina preselio se u Dubrovnik. Prvo je vozio turiste da bi se poslije prebacio u javni gradski prijevoz. Pitamo ga koje su razlike, gdje se bolje može zaraditi?
-Naravno da se može više zaraditi u turizmu, ali radi se po čitave dane cijelu sezonu. U Libertasu imaš radno vrijeme i kada završiš, slobodan si. Kada voziš turiste pati ti privatni život, nema te doma, nisi s djecom. Tako da sve ima svoje dobre i loše strane – govori Kvartuč.
Pitamo ga je li vozio svoj privatni autobus ili je radio za nekoga?
-Radio sam za privatnika, iako sam imao priliku i da se sam okušam. Nisam na kraju htio upravo iz razloga što se radi o poslu koji traje cijeli dan i nikad nisi kod kuće – ističe vozač.
Što se tiče prometne kulture Dubrovčana kaže kako je jednaka drugim dijelovima Hrvatske. Ima sjajnih i pristojnih sudionika u prometu, ali i onih koji nisu baš za pohvalit. Ipak, dodaje da je sve skupa OK.
Maske u autobusima
-Dubrovačke ceste su specifične, uske, nema puno prostora. Kad upadneš u gužvu nema mrdanja. Stoga ne smije biti mjesta nervozi, moraš ostati smiren, biti koncentriran i paziti. Zna se dogoditi da ljudi ostavljaju vozila na stanicama, samo ga parkiraju i odu piti kavu. Mi onda moramo ostati nasred ceste i tako povećavamo gužvu. Kada se sa stanice uključujemo u promet, imamo prednost, većina vozača, njih osamdesetak posto to poštuje, ovi drugi baš i ne. Ali tako je to svuda, ne samo u Dubrovniku – ističe Kvartuč.
Osim uobičajenih stvari s kojima se stalno suočavaju, u posljednje skoro dvije godine moraju se poštovati i epidemiološke mjere, odnosno nositi maska u autobusima. Je li ima kakvih problema, svađaju li se međusobno putnici zbog maski?
-Više-manje nema problema. Ljudi se pridržavaju nošenja maski, nisam imao nekih posebnih situacija. Bude putnika koji zaborave masku, ali nekako se riješi, netko im da svoju rezervnu, tako da stvarno nisam imao loših iskustava što se tiče velikih svađa ili čak fizičkih okršaja – priča nam Zadranin.

Duško Kvartuč: 'Najteže je voziti osmicu, često se dogodi da ne mogu proći zbog krivo parkiranih vozila'
A je li, mimo ove situacije s koronavirusom, bilo nekih nepoželjnih situacija poput pijanih putnika posebno za vrijeme noćnih vožnji?
-Naravno da bude pijanih putnika, većinom stranaca, ali nije bilo ničega strašnog, nekih nereda ili nešto slično. Čak su i srednjoškolci poprilično mirni, čuo sam za priče kako se je prije ljuljala šestica kada bi vozila učenike Pomorske škole – smije se Kvartuč.
Vratio tri tisuće eura
Dogodi se da putnici u autobusu zaborave privatne stvari. Jednom zgodom Duško je našao torbu u kojoj je bilo tri tisuće eura. Nije dvojio ni sekunde, vratio je torbu vlasniku, koji je bio oduševljen.
Godinama se govori kako u Libertasu nedostaje vozača, jer je dobar dio njih, zbog boljih primanja, sreću potražio u turizmu. No kriza s koronom opet je napunila vozački kadar gradskog prijevoznika.
-Sada nema problema, vidjet ćemo što će biti kada se situacija s koronom normalizira. Inače je ovo deficitarno zanimanje na razini Hrvatske, jer posao nije lak. Često nisi doma, velika je odgovornost, a tu su i zdravstvene tegobe poput bolnih leđa od kojih pate mnogi vozači. Što se tiče usporedbe s nekim drugim zanimanjima, ovdje ipak nije riječ o toliko deficitarnom broju – zaključuje Duško Kvartuč.

Ante Kolunđija: 'Građani stalno parkiraju vozila po autobusnim stanicama'
Njegov kolega Ante Kolunđija 15 godina radi za Libertas. On kaže kako mu je najveći problem s kojim se svakodnevno susreće parkiranje automobila po stanicama.
-To se stalno događa, barem desetak puta dnevno. Zbog tih nesavjesnih vozača povećavaju se gužve i svi su dodatno nervozni. Znaju ponekad i stranci tako ostavljat auto, ali puno kraće od domaćih. Apelirao bih ovim putem svih da paze na parkiranje po stanicama - ističe Kolunđija.
Inače, ni on u svojoj dosadašnjoj karijeri nije imao posebno loših situacija, pa ni sad u epidemiji.
-Čujem nekad putnike kako se porječkaju oko maski, ali riješi se bez nekih većih tenzija. Mlađe osobe znaju ući u autobus s maskom, pa je poslije skinuti, onda ih stariji upozoravaju. Inače, mi vozači nismo zaduženi za kontrolu tko nosi masku, a tko ne. Što se tiče pijanih putnika, nisam imao problema, ali neki moji kolege jesu – priča nam Ante.
Budućnost vozača
Nikad nije razmišljao o vožnji turista. Kaže kako mu je u Libertasu lijepo i da se tu našao, pa nije planirao otići na drugo radno mjesto. Što se u 15 godina njegova staža u Libertasu promijenilo?
-Autobusi su moderniji, sve ide naprijed, evo sad imamo i ove harmonike. S njima je malo teže manevrirati zbog specifičnosti gradskih ulica. Često nas turisti pitaju na kojoj stanici trebaju izaći, možda bi se to moglo malo unaprijediti, bolje označiti. Znaju nam i dignuti ruke u vožnji da stanemo, ali to nikad ne radimo, jer smijemo stajati samo na stanicama – opisuje nam vozač svakodnevne situacije.
Često vozi gradskog vijećnika Ivicu Roka. Kaže kako mu se brojni građani obraćaju i bodre ga u političkom životu. Što se tiče drugih političara i poznatih faca, Kolunđija nam govori da se jako rijetko voze javnim gradskim prijevozom.
Posljednjih godina puno se u medijima govori o samovozećim automobilima. Hoće li u budućnosti vozači ostati bez posla?
-Teži se tome, a na putu će biti grešaka. Kojom će brzinom to ići, vidjet ćemo. Tehnologija stalno napreduje, nitko ne zna gdje su granice. Jedan dan se možda i dogodi da zanimanje vozač bude relikt prošlosti – zaključuje Kolunđija.
A do tada, on će kao i do sad, strpljivo prolaziti uskim prometnicama vozeći Ivicu Roka i druge putnike.
Maro Marušić
NAJGORE LOKALCIJE ZA PROLAZ AUTOBUSIMA
Vozače Libertasa pitamo koja su mjesta u Dubrovnika najgora što se tiče prolaska autobusom, odnosno koje su linije najkompliciranije za voziti?
-Meni je osmica najgora. Od Kapelice pa preko cijelih Ploča dosta se ljudi krivo parkira, pa se zna dogoditi da jednostavno ne mogu proći. Sve stane, stvori se ogromna gužva, pokušavam pronaći vlasnika vozila, ali naravno da sve to skupa traje i traje, kolona je ogromna, kao i nervoza putnika i ostalih sudionika u prometu. Što se tiče Mokošice, situacija je sada bolja, izgradilo se dosta parkirnih mjesta, pa je lakše proći. Prije je bilo dosta škakljivo – napominje Kvartuč.
Kolunđija se također slaže da su linije 8 i 1B najgore.
-U Mokošici se napravilo dodatnih parkirnih mjesta, ali i dalje cesta zna biti zakrčena svakojakim parkiranjem. Isto kao i na Pločama, na ruti osmice.