/* */

Tko je ušminkavao lik i djelo dubrovačkih političara i doveo ih do pobjede, a tko je bio sam svoj majstor

Autor: Aida Čakić Autori fotografija: , Dalibor Urukalovic/PIXSELL, N1, A.Č.

Završeni su još jedni lokalni izbori. U Dubrovniku je najviše glasova osvojio HDZ-ov Mato Franković koji će se u drugom krugu boriti za još jedan mandat s DDS-ovim Perom Vićanom. Analizirali smo njihove kampanje te kampanje ostalih sudionika u izbornom procesu.

Izborne kampanje diljem svijeta postale su sve sličnije – informativne, inovativne pa i zabavne. Kao takve postaju poput utakmica u kojima se kandidati nadmeću stavovima i predstavljaju programe, ali prvenstveno zavode birače.

Praktički usred pandemije, građani su po drugi put izašli na izbore. Ove godine, političke stranke spremno su dočekale lokalne izbore pa tako nije bilo uobičajenih masovnih okupljanja, koncerata, učestalih konferencija za medije. S druge strane, izostanak svega toga otvorio je područje za kreativnost i snalaženje. Grad je oblijepljen plakatima s dovitljivim porukama, a  na društvenim mrežama odvijala se prava drama, jer je došlo do seobe izborne kampanje iz javnog u online prostor.

Dobra prezentacija u javnosti važan je dio izborne kampanje koja je sveobuhvatan posao.

Doc. dr. sc. Đorđe Obradović s Odjela za komunikologiju Sveučilišta u Dubrovniku smatra kako je osnovni cilj izbornih kampanja bilo predstavljanje kandidata i stranaka s njihovim programima kako bi dobili potporu birača.

- Ovisno o dotadašnjoj pretpostavljenoj ili stvarnoj potpori, stranke i kandidati postavljaju ciljeve koji se kreću od maksimalističkih, što je svakako pobjeda na izborima, preko umjerenih u što spada sudjelovanje u vlasti ili oporbi. Tu su i neizborni koji se svode na to da netko tko to inače ne bi mogao, dobije svojih pet medijskih minuta pa se može do kraja života hvaliti da je sudjelovao u kampanji ili 'bio na televiziji' – navodi Obradović.

ŠTO JE USPJEH U TEORIJI, NIJE NUŽNO U PRAKSI

Nisu sve kampanje iste. Lokalne se baziraju, pojašnjava Obradović, prvenstveno na komunalnim problemima i poboljšavanju pojedinačnog i društvenog standarda u naseljima, gradskim četvrtima, gradovima i općinama

Za uspjeh kandidata na izborima presudno je više faktora.

- Prema teoriji, najvažnije su kvaliteta izbornog programa, uvjerljivo komuniciranje dijelova tog programa, jasne ključne poruke i karizma vodećih kandidata. U praksi, najvažnija je brojnost navijača neke stranke, onih koji za nju glasuju na svim izborima, neovisno kakav joj je program i kakvi su joj kandidati – pojasnio je Đorđe Obradović koji smatra kako se kampanje prvenstveno provode za privlačenje onih neodlučnih.

A.Č.

Kako uopće popeglati nečiji imidž te u konačnici potaknuti građane da izađu za izbore i odaberu određenu opciju? Vlada uvjerenje kako političari  angažiraju agencije ili stručnjake koji od kampanja jako dobro zarađuju. No, trendovi su se promijenili. Sve više političkih stranaka u potpunosti sami rade kampanju te se oslanjaju na unutarnje snage.

- Profesionalizam je važan u svim područjima života. Ljudi idu liječniku kad se razbole, a kad im se pokvari auto voze ga automehaničaru. Tako je i s kampanjama. Važno je da su ljudi koji ih vode stručni, a u dubrovačkim strankama ima dosta članova i simpatizera obrazovanih za vođenje kampanja ili odnose s medijima. Čak je i bolje kad su stručni ljudi članovi ili simpatizeri pojedine stranke, jer uz stručnost u uspjeh ulažu i emocije. Naravno da stranke i pojedinci koji mogu platiti agencije, također dobivaju profesionalnu uslugu – kazao je doc. dr. sc. Đorđe Obradović s Odjela za komunikologiju Sveučilišta u Dubrovniku.

HOME MADE DUBROVAČKE KAMPANJE

Među dubrovačkim strankama za ove izbore prevladavale su 'home made' kampanje, a samo je mali dio njih angažirao profesionalce.

Iz DUSTRA-e navode kako su kampanju vodili samostalno, bez angažiranja bilo kakvih marketinških agencija ili trećih osoba. Njihova temeljna poruka kampanje je 'Čovjek', a slogan za ove izbore 'Jednostavno Dustra'.

Mostov kandidat za gradonačelnika Maro Kristić ističe kako su plan kampanje osmislili sami na temelju dosadašnjih iskustava, a kao poruku koriste slogan ‘Biram bolji Grad’. Nisu angažirali PR stručnjaka nego su sve aktivnosti organizirali vlastitim snagama, a volonterski su sudjelovali članovi i simpatizeri. Kristić navodi kako su od vanjskih suradnika koristili usluge grafičkog dizajnera i fotografa, te kasnije te sadržaje plasirali na društvene mreže. Ukupno izdvajanje za vanjske suradnike i njihov angažman, otkrivaju iz Mosta, iznosit će oko 20 tisuća kuna.

‘Oživi Grad’ slogan je SDP-a i kandidata za gradonačelnika Ivana Tropana. Ni oni nisu angažirali profesionalce, sve promidžbene aktivnosti radile su osobe iz stranke. Za odnose s javnošću bili su zaduženi Dominik Cvjetković i Maro Budrović, članovi SDP.

Srđ je Grad na gradskoj i županijskoj razini idu sa sloganom 'Dajmo šansu Županiji’ i ‘Dajmo šansu Srđevcima’. Navode kako je kampanju vodio “srđevski tim, ljudi koji su  stručni i znalci u svom poslu, ali prije svega dijele zajedničke ideje i dio su balice Srđ je Grad”.

Gradonačelnički kandidat Andro Vlahušić također se oslonio na svoju ekipu, okupljenu oko platforme Dubrovnik – naš Grad. Prema njihovim navodima 95 posto poslova u kampanji odrađuju dubrovački volonteri, a dodaju kako su to “ljudi koji svoje talente te ljubav za Dubrovnik i znanja o njemu poklanjaju kako bi se ostvario zajednički politički cilj”. Dodaju kako od vanjskih suradnika imaju ugovor sa specijaliziranom agencijom za digitalno oglašavanje.

“Naša glavna poruka kampanje je da samo mi nudimo iskusne profesionalce koji nude rješenja za Grad te da jedino Andro Vlahušić predstavlja osobu koja je penicilin za HDZ”, ističu iz Dubrovnik - naš Grad.

PROFESIONALCI NA DJELU

Roko Tolić krenuo je u kampanju s namjerom da postane župan dubrovačko-neretvanski. Nezavisni kandidat kojeg podržavaju SDP i HNS kao temeljnu poruku komunicira ‘Županija za život’ što mu je ujedno i okosnica programa i vizija županije u jednoj rečenici. Operativni voditelj izbornog stožera Roka Tolića je Mladen Gojun, komunikacijski savjetnik Zoran Pucarić, a glasnogovornica Marina Majić. Navode kako strateške savjete daje širi tim stručnjaka na volonterskoj bazi.

DDS često angažira profesionalce za izborni ciklus. Prošlu kampanju radila im je jedna zagrebačka agencija specijalizirana za politički marketing, a ovaj put su angažirali PR stručnjakinju Gloriju Mage Gospić, vlasnicu agencije Komunikativna, koja je znatno modernizirala kampanju pa je čak i kandidat za gradonačelnika Pero Vićan dobio svoj Facebook profil putem kojega komunicira s građanima. U središtu DDS-ove kampanje je ‘običan čovjek’, a slogan je ‘Za bolje normalno’.

Dalibor Urukalovic/PIXSELL

Gradski odbor HDZ-a Dubrovnik u svrhu izrade kreativnog rješenja predizborne kampanje kandidata za gradonačelnika Mata Frankovića angažirao je tvrtku Designsystem d.o.o. Naveli su kako vrijednost predmetnog ugovora iznosi 84 tisuće kuna plus PDV.

Inače, vlasnik tvrtke Designsystem je poznati dizajner i marketinški stručnjak Boris Malešević. On je sloganom ‘Vjerodostojno’ 2016. godine doveo na vlast aktualnog premijera Andreja Plenkovića, a krilatica ‘Predsjednik s karakterom’ omogućila je Zoranu Milanoviću pet godina na Pantovčaku. Prije toga je radio brojne SDP-ove kampanje, radio za Milana Bandića, Ivicu Račana i druge. Kao temeljnu poruku kampanje za Mata Frankovića je odabrao ‘Vlast je čast. Čast je služiti građanima!’.

Iz HDZ-a navode kako sve ostale aktivnosti u sklopu predizborne kampanje (izrada programa, organizacija događanja, aktivnosti i nastupi kandidata, osmišljavanje strategije i slično) vodi Izborni stožer. Voditeljica je članica predsjedništva GO HDZ-a Marijeta Hladilo, a zadužena za odnose s medijima je glasnogovornica GO HDZ-a Dubrovnik Ivana Brnin.

Zanimljiva je bila kampanja nezavisnog kandidata Ivice Roka koji se natjecao samo s listom. Naime, Roko je osvojio čak dva mandata u vijeću, a kampanju su vodili njegovi prijatelji koji su putem društvenih medija animirali birače.

JEDNI VODE POBJEDNIČKU, DRUGI PERSONALIZIRANU, TREĆI OPĆU, A NEKI KRIZNU KAMPANJU

Doc. dr. sc. Đorđe Obradović s Odjela za komunikologiju Sveučilišta u Dubrovniku analizirao je kandidate.

„Vladajuća stranka HDZ, kandidat za gradonačelnika Mato Franković i kandidat za župana Nikola Dobroslavić vodili su kampanju koja se naziva „pobjedničkom“. Naziv potječe od toga da su samouvjereni i da smatraju kako su dovoljno uradili u proteklom razdoblju te da su zaslužili još jedan mandat. Kampanju su vodili pravilno, kako i teorija propisuje, a to se posebno ogleda kroz praćenje tjednih ostvarenja projekata i objavljivanje fotografija kako je bilo prije, a kako je poslije ostvarenja nekog projekta. Takve kampanje su dugotrajne jer im je cilj pokazati kontinuitet i praviti se kao da izbora i nema nego kao da će samo nastaviti sve započeti i u idućem četverogodišnjem razdoblju. Negativnu kampanju vodili su samo prema glavnim suparnicima Andru Vlahušiću, na gradskoj, i Roku Toliću na županijskoj razini. Prema ostalima uglavnom ne zato što žele povećati koalicijski potencijal.

Andro Vlahušić (Dubrovnik - naš Grad) vodio je personaliziranu kampanju, također posve pravilno, zato što on i nema bazu. Negativna kampanja mu je usmjerena bila samo prema Frankoviću, a ne čak i HDZ-u, jer je i njemu važno, u slučaju pobjede, imati što veći koalicijski potencijal. Personaliziranu kampanju, koja se oslanjala samo na vodeću ličnost, vodio je i Pero Vićan (DDS) i Željko Raguž (Dustra), na gradskoj, i Roko Tolić (nezavisni) i Božo Petrov (Most). Za razliku od županijske, Most na gradskoj razini nije išao na personaliziranu kampanju, vjerojatno zato što su okupili raznovrsnu listu kandidata koji su stručni u pojedinim područjima pa se Maro Kristić nije nametao kao jedina prepoznatljiva osoba. Ostali su uglavnom vodili kampanje općeg tipa.

Kriznu kampanju vodio je SDP zbog ostavke Jadrana Barača koji se radom u Gradskom vijeću nametnuo kao kandidat za gradonačelnika, a takvu zamjenu poznatog kandidata neposredno pred izbore ni jedna stranka ne bi lako podnijela“, zaključio je doc. dr. sc. Đorđe Obradović.

*Članak je objavljen u tiskanom izdanju Dubrovački dnevnik petkom

Popularni Članci