KUDA IDE DUBROVNIK U NAREDNE TRI GODINE? Provjerili smo što donosi Strateški plan Grada
Strateški plan Grada Dubrovnika naziv je dokumenta koji će se idući tjedan naći pred gradskim vijećnicima na 14. sjednica Gradskog vijeća.
Strateško planiranje pojam je koji se u Dubrovniku često zaziva kao najava za spasonosno rješenja za mnoge probleme. Tako na području prometa, sporta, kulture i ostalog, kao preduvjet svake ozbiljnije rasprave, uobičajeno je da se spomene strategija te izrada cjelovitog rješenja kao da će postojanje takvog dokumenta čim se napravi dovesti do okončanja alarmantne situacije. Ipak, strategija ne može odmoći, no potrebno je mnogo upornog rada i pridržavanja svih ciljeva koji su postaljeni kao i česta provjera efikasnosti.
Nova gradska uprava izradila je Strateški plan koji obuhvata period od 2018. do 2020. godine, a on je u skladu sa strategijom turizma na području Grada, izmjenama županijskog prostornog plana te razvojnom strategijom Županije kao i regionalnom strategijom razvoja Hrvatske. Navedeni dokumenti isprepliću se, a ciljevi i aktivnosti međusobno nadopunjuju. Na temelju provedene analize stanja i okruženja Grad Dubrovnik definira opće ciljeve koji predstavljaju što se namjerava postići u naredne tri godine.
"Svrha strateškog planiranja je da Grad Dubrovnik aktivno sudjeluje i efikasno upravlja razvojem tako da se utvrdi postojeće stanje cjelokupnog života, kritične točke sadašnjeg razvoja te smjernice i strateški ciljevi daljnjeg razvoja Grada koji su u sinergiji s ciljevima razvoja kako na regionalnoj, tako i na državnoj razini", stoji u uvodnim stranicama Strateškog plana Grada Dubrovnika.
Plan prikazuje gospodarske, društvene, kulturne i sociološke aspekte Grada, a određene su misija i vizija Grada kao i specifični ciljevi. Kao priprema strategije, predstavljena je opširna SWOT analiza (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) kojom se predstavljaju čimbenici razvoja, ali i ograničenja pa sukladno tomu identificirane su snage, slabosti, prilike i prijetnje, koja se odnose na Grad Dubrovnik.
Kao snage među prirodnim resursima navedene su povijesne znamenitosti, bogata kulturna i povijesna baština, veliki broj sunčanih dana i ostale blagodati, dok su na području gospodarstva izdvojene turistička atraktivnost i ponuda, brojni festival... Zanimljivo je kako je spomenut pojam uljudno i pristupačno stanovništvo koje se smatra snagom među ljudskim resursima te da prevladava domicilno stanovništvo i niska nezaposlenost.
Od slabosti navedeni su narušavanje naslijeđenih vrijednosti prošlosti, neizgrađena cjelokupna infrastruktura (odvodnja oborinska i fekalna, vodoopskrba, elektroopskrba, prometna infrastruktura), teritorijalna odcijepljenost Dubrovnika od ostalog dijela Republike Hrvatske, visoke cijene smještaja i ugostiteljske ponude, neriješeni imovinsko – pravni odnosi, promjena mentaliteta stanovnika i ponašanje u prostoru, neusklađenost obrazovnog sustava s potrebama tržišta i ostalo. Kao prijetnje navedene su nastavak i jačanje uzurpiranja prostora suprotno razvojnim interesima i interesima stanovništva zbog nepoštivanja zakona, nediscipliniranost i neurednost stanovništva pri odlaganju otpada, a u gospodarstvu je spomenuta korupcija kao prijetnja. Od prilika tu su stvoriti brend Dubrovnika kao svjetski poznatog Grada s tradicijom i kulturom koja ljepotom privlači sve više turista, poboljšati organizaciju gradskog prometa, održivi razvoj turizma i ostalo.
U Strateškom planu, na osnovu analiza, definirani su posebni ciljevi za koje je navedeno kako su jasno izraženi i mjerljivi te doprinose ostvarenju vizije. Neki od njih su poticanje malog i srednjeg poduzetništva, ulaganje u turizam, unapređenje prometne infrastrukture, ulaganje u stanogradnju. Načini ostvarenja predstavljaju aktivnosti, odnosno korake koje je potrebno poduzeti kako bi se posebni cilj ostvario. Tu su navedene brojne subvencije, projekt Pametni grad, razvoj zimskog i kulturnog turizma.
Svako područje detaljno je analizirano s pokazateljima učinaka i vrijednostima, a posebno je istaknuta evaluacija provedbe koja je najavljena jednom godišnje.
Dokument donosi i analizu financijskih izvješća s prihodima i rashodima, a navedene su i sve udruge civilnog društva koje djeluju u Gradu s posebnim analizama na područja od sporta do obrazovanja.
Za strateško planiranje odgovoran je gradonačelnik Grada Dubrovnika Mato Franković, u suradnji s imenovanom radnom skupinom koju čine pročelnica Upravnog odjela za poslove gradonačelnika Marijeta Hladilo, pročelnica UO za kulturu i baštinu Ana Hilje, pročelnica UO za proračun, financije i naplatu Anita Burić, pročelnik UO za turizam, gospodarstvo i more, pročelnik za promet Đuro Šutalo, pročelnik UO za gospodarenje gradskom imovinom Zdenko Medović, pročelnica UO za izdavanje i provedbu dokumenata prostornog uređenja i gradnje, pročelnica za urbanizam Jelena Lončarić, pročelnik za komunale djelatnosti Zlatko Uršić, pročelnica za EU fondove Zrinka Raguž i pročelnica Gradskog vijeća Nada Medović.
Detalje Strateškog plana Grada Dubrovnika pogledajte ovdje.