Što je Andro Vlahušić napravio dobro, a što loše tijekom osam godina na čelu grada?

Autor: dubrovackidnevnik.hr Autori fotografija: Grgo Jelavić/PIXSELL
Andro Vlahušić u kampanji za lokalne izbore proziva protivnike oko raznih projekata u gradu. Vrhunski je to povod da se prisjetimo njegove vladavine i što je to napravio dobro, a što loše

Piše: Maro Marušić

Andro Vlahušić, kandidat za gradonačelnika Dubrovnika, prije neki dan je kritizirao aktualnu vlast oko GUP-a na području Hotela Maestral. Ništa to ne bi bilo čudno da aktualni GUP za spomenutu lokaciju nije donio upravo on 2014. godine. Vrhunski je to povod da se prisjetimo svega pozitivnog i negativnog što je Vlahušić učinio u osam godina gradonačelničkog mandata. Odmah na početku valja kazati da ima olakotnu okolnost, a to je da u dobrom dijelu njegovih mandata nije imao većinu u Gradskom vijeću, pa mu je stoga bilo teže i donositi neke odluke.

GUP (-)

Krećemo s GUP-om kojeg smo već spomenuli. Svakome tko ima barem 15 posto zdravog vida jasno je da se Dubrovnik u proteklom desetljeću unakazio pretjeranom gradnjom, apartmanizacijom i mastodontskim građevinama. Posljedica je to GUP-a iz 2005. godine koju je donijela vlast Dubravke Šuice. No Andro Vlahušić se nimalo nije potrudio da to promijeni, da ublaži posljedice katastrofalnog Šuičinog GUP-a. On se prema prostornim planovima ponašao kao da ga se ne tiču, kao da ne postoje, kao da nisu njegov problem. Na svaku ružnu zgradurinu o kojoj su mediji pisali, on je ponavljao kao papagaj: 'Kriv je GUP iz 2005'. Da, istina je Andro da je kriv taj GUP, ali zašto ga nisi pokušao promijeniti u osam godina na čelu grada? Sada isti taj Andro zbog GUP-a proziva Mata Frankovića koji je barem pokrenuo kakve-takve izmjene. Doduše i on je to trebao učiniti na početku mandata, a ne na kraju, ali za razliku od Andra, on se bar pokrenuo s mrtve točke.

MARINA U GRUŽU (-)

Koncesiju za marinu u Gružu dobio je Franjo Pašalić, čovjek koji se davno cijepio protiv estetike. Napravio je ružno zdanje i nagrdio prostor Gruškog zaljeva umjesto da se na toj lokaciji napravila fenomenalna marina koja bi se stopila s krajolikom i dodatno ga obogatila. Koncesiju za marinu u Gružu Pašalić je dobio od tadašnje ministrice Anke Mrak Taritaš. Ona je u to vrijeme bila u istoj stranci kao i Vlahušić (HNS). Za Franja Pašalića se dobro znalo kakav je čovjek – da će postavljati smiješne lavove i ostale spomenike kiču, ali Vlahušića, baš poput pitanja GUP-a, ni to baš nije pretjerano brinulo. Dojma smo da je mogao puno bolje lobirati unutar vlastite stranke da koncesiju na marinu dobije netko drugi – zašto ne, primjerice, Luka Dubrovnik čiji je najveći pojedinačni vlasnik upravo Grad Dubrovnik?

TERMINAL U GRUŽU (-)

Što se tiče marine, Vlahušić je tu bio pasivan, ali kada pređemo na drugu stranu Gruškog zaljeva, tu je bio itekako aktivan. Ali u lošem smjeru. Lobirao je da gradnju terminala za kruzere dobije francusko-turski konzorcij. Ne bi to bilo ništa loše da nije riječ o sumnjivom projektu o čemu je i Dubrovački dnevnik više puta iscrpno pisao. Kada se glasovalo o raskidu predugovora s francusko-turskim konzorcijem Vlahušić je kao član Upravnog vijeća Lučke uprave Dubrovnik bio suzdržan, dok su svi ostali glasali za raskidanje. Božo Memed, tadašnji član Upravnog vijeća Luke Dubrovnik, tvrdio je da je riječ o čistom kriminalu. Prema njegovim riječima, francusko-turski konzorcij bi tijekom trajanja koncesije zaradio skoro 300 milijuna eura dok bi s druge strane država i Grad od kruzera ubirali manje nego što je sada slučaj (!). Na primjerima terminala i marine vidimo da se Vlahušić odnosio prema Luci Dubrovnik kao neželjenom djetetu, iako je nejasno zbog čega, ako je Grad Dubrovnik njen najveći pojedinačni vlasnik.

EU FONDOVI (-)

Evo još jedne stavke prema kojoj se bivši gradonačelnik ponašao kao da ne postoji, a to su EU fondovi. Slušajući Vlahušića u osam godina mandata, građani Dubrovnika i Hrvatske stekli su dojam da se radi o jednom od najbogatijih gradova svijeta. Istina jest da je Andro značajno povećao prihode Grada (što nije neka prevelika pamet nego splet okolnosti zbog galopirajućeg rasta turizma), ali svejedno je malo novaca ostajalo za prave (kapitalne) projekte. Taj uprihođeni novac više-manje je korišten za plaće stotina uhljeba u gradskoj upravi i svim gradskim poduzećima. Nejasno je onda zašto se Vlahušić slabo okretao za ponuđenim novcima iz EU fondova. Nešto je malo poticao rad DURA-e, ali kad zbrojiš i oduzmeš, nijedan projekt od kapitalnog značaja – čitaj koncertna dvorana, sportsko-rekreacijski centar u Gospinom polju, stadion u Lapadu, riva u Gružu, lungo mare u Rijeci dubrovačkoj… -  nije kandidiran za dodjelu sredstava.

GOLF NA SRĐU (-)

Vlahušić je gurao potpuno promašeni projekt golfa na Srđu. Naime, to je jedini prostor gdje se grad može širiti, a kada govorimo o širenju ne mislim nužno za gradnju novih zgradurina. Da se mene pita, ja bih na Srđu gradio veliki sportsko-rekreacijski centar – šetnice, biciklističke staze, sportska i dječja igrališta. Nemam protiv gradnje golfa ništa, ali ne na Srđu. Idi brate u gornja sela Dubrovačkog primorja, u Vlahušićevu Imoticu, pa tamo gradi igrališta, ako ti je do golfa. Ali nije investitoru do štapova i loptica, nego do zarade od prodaje apartmana.

PROMETNICA OKO MINČETE (-)

Nisam prometni stručnjak, ali sam vozač i kao takav ne vidim ništa dobroga što je donijelo izmještanje prometnice oko robne kuće Minčeta. Dapače mislim da je to rješenje puno gore od starog, pogotovo kada iz pravce Batale ideš u Gruž. Da bi se uključio u promet između Atlanta i Jugovog bazena moraš moliti Gospu od Gruža da ti nijedno auto ne dolazi u susret, jer nema šanse da se uključiš u promet i onda odmah prebaciš dvije trake desno (sreća da su tamo oni semafori između Tommyja i Jugovog bazena inače bi tu ljudi ostarjeli dok bi se ubacili). Bolje bi bilo da se na onom prijašnjem raskršću izgradio kružni tok, ali onda bi cesta nastavila ići onom starom trasom između Atlant centra i zgrade Grawe osiguranja. Što se inače dobilo s tom, nazovimo, šetnicom? Apsolutno ništa, osim što je povećana vrijednost nekretnina Atlant centra, jer im sad ne buče prometala direktno ispod prozora.

MIKROASFALT (-)

Nema se tu šta posebno za kazati – dovoljno se provozati preko Kapelice.

SPORTSKA INFRASTRUKTURA I KONCERTNA DVORANA (-)

Još jedan aspekt koji Vlahušića nije pretjerano interesirao, pa smo došli do toga da Dubrovnik nema nijedno adekvatno nogometno igralište. U biti nema ništa osim Jugovog bazena i dotrajale sportske dvorane. Tko god je na vlasti treba se potruditi izgraditi novu dvoranu koja će se koristiti ne samo za sportska nadmetanja, nego i za koncerte, te kongrese.

ZIDINE (+)

Borba za zidine obilježila je Vlahušićeve mandate i to mu je jedan od najboljih poteza. Zidinama upravlja privatna udruga Društvo prijatelja dubrovačke starine i suludo je da, među ostalim, dodjeljuju u zakup najvrjedniju imovinu ne samo Dubrovnika, nego i Hrvatske. Zidinama u potpunosti treba raspolagati Grad Dubrovnik i davati DPDS-u novac za obnovu zidina. To je sve.

ŽIČARA (+)

Naplata koncesije Lukšićima za žičaru također je plod Vlahušićeve borbe. Lukšići su brojne nekretnine po Dubrovniku stekli jeftino i ovo je jedan od načina da dio vrate Gradu. Možemo raspravljati je li visina koncesije mala ili ne, ali prije Vlahušićeve borbe, oni su godinama upravljali bez da su u proračun plaćali ni lipe. Svakako je dobar pomak u pitanju.

KRUŽNI TOK NA KANTAFIGU (+)

Ovo je dokaz kako jednostavna i jeftina investicija značajno može poboljšati promet. Za razliku od kružnog toka na Kantafigu koji je fenomenalno rješenje, kružni tok na Pošti Lapad nije ispao dobar. Ako se već išlo u Lapadu na ovo rješenje, trebalo je napraviti pothodnik, a ne semafor.

GAME OF THRONES (+)

Spadam u rijetke stanovnike ove planete koji nisam gledao seriju. Ali nevjerojatna je promidžba koju je Game of Thrones napravio za Dubrovnik, a ništa manja nije ni zarada koju je donio njegovim stanovnicima u obliku walking tura, suvenira i svega ostalog. Vlahušić je zdušno podržavao snimanje ne samo ove serije, nego i brojnih drugih filmskih ostvarenja što je svakako za pohvalu.

PARK ORSULA (+)

Vlahušić je preko Rezervata Lokrum financirao održavanje festivala koji je privukao svjetske zvijezde poput Bebel Gilberto i Femija Kutija. Takvi sjajni događaji na spektakularnoj pozornici Parka Orsule čine Dubrovnik svjetskim gradom. Promjenom vlasti prestalo se s financiranjem tog festivala i ostalih koncerata u Parku Orsula. Razlog je što financijski nisu isplativi. To jest istina, ali najmanji je problem financiranje ovakvog svjetskog događaja pored svih novaca koji se bacaju na uhljebe, večere, nepotrebna službena putovanja i razne druge besmislene reprezentacije.

REVELIN (+)

Neću ulaziti u detalje ugovora, to je na sudu neka odredi je li bilo (i)kakvih pogodovanja. Međutim, Androva ideja o Revelinu kao reprezentativnom noćnom klubu je u potpunosti uspjela. Dubrovnik je dobio mjesto koje se godina svrstava među najbolje na svijetu po pitanju noćnog provoda. Da je to zaista tako svjedoče brojne zvijezde koje su posjetile Revelin, kao i sjajna imena elektronske scene koja su nastupala. Sjećam se prije petnaestak godina dok sam radio u hotelu da mi je najgore pitanje gostiju bilo gdje mogu izaći. Nisam ih imao gdje uputiti. Danas recepcioneri takve probleme nemaju. S ponosom ih mogu poslati u Revelin.

SUDSKI SPOR S VALAMAROM (+)

Vlahušić je pokrenuo sudski spor s Valamarom oko upisivanja vlasništva Grada Dubrovnika na javne površine Babinog kuka. Šlampavošću gradskih vlasti još od doba Jugoslavije, pa preko devedesetih i privatizacije - ceste, parkovi, igrališta i ostale javne površine na Babinom kuku ostale su upisane na Valamar. Andro je pokrenuo spor u ime Grada Dubrovnika, a još uvijek nije donesena pravomoćna presuda, no svakako je pohvalno da se stavio oko ove važne stvari koju su zafrknuli brojni njegovi prethodnici.

RASKRŠĆE NA ILIJINOJ GLAVICI (+ i -)

Raskršće na Ilijinoj glavici je otvoreno netom pred lokalne izbore 2013. godine. Ne mogu se oteti dojmu da je to bio i glavni cilj ovog projekta. Naime, tim se zahvatom ništa posebno nije dobilo. Napravljena je traka iz pravca Petlje prema Sedam smrtnih grijeha, ali tim pravcem ionako ide manji dio auta. Gužve s Magistrale prema gradskoj jezgri i dalje su jednake kao što su bile. S druge strane, ovom gradnjom se nije ni pogoršala situacija, čak i lijepo izgleda. Ali je li, pored svega drugog važnijeg za financiranje, trebalo potrošiti novac za rekonstrukciju ovog raskršća plus za izvlaštenja i obeštećenja vlasnika kuća koje su se rušile? 

Popularni Članci