PRVI DONOSIMO Dva kruzera u Dubrovniku onečišćavala okoliš, odrezana im je financijska kazna

Autor: dubrovackidnevnik.hr Autori fotografija: Goran Mratinović
Koliko kruzeri zagađuju okoliš i kako se to kontrolira?

Ove ljeto u Dubrovniku je kažnjen kruzer koji je onečistio more čađom, potvrdili su nam iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.

-Kruzer je kažnjen s 35 tisuća kuna. Drugo je to kršenje zakona od strane kruzera zabilježeno u Dubrovniku. Prošle godine, naime, kruzer je onečišćavao zrak nedozvoljenom uporabom sumpora u gorivu. Tom prilikom izrečena mu je kazna u visini od 215 tisuća kuna - kazali su nam iz resornog Ministarstva dodajući da se negativni utjecaj plovnih objekata sprječava redovnim inspekcijskim nadzorom kruzera sukladno europskim propisima (Uredbe i Direktive) osnaženim kroz hrvatske pomorske zakone.

Dubrovnik je 2013. godine, prema podacima koje je u proljeće ove godine iznijela profesorica Marijana Pećarević s Odjela za akvakulturu Sveučilišta u Dubrovniku, bio najzagađeniji grad u Hrvatskoj po broju sumpornih oksida u zraku. Granična vrijednost je 5 kilograma po hektaru, a Dubrovnik je te godine imao čak 31 kilogram sumpornog oksida na jednom hektaru, te je bio zagađeniji grad i od Siska, te Slavonskog Broda, koji se često spominju u tom negativnom kontekstu. Zanimljivo, upravo je prije pet godina u Dubrovniku zabilježen najveći broj ticanja kruzera, što je nesumnjivo povezano s rezultatima koje je iznijela Pećarević, a od tada do danas postrožili su se kriteriji po pitanju kvalitete goriva, odnosno uporabe sumpora kako u Dubrovniku, tako i u drugim mediteranskim lukama (na Sjeveru Europe i u Velikoj Britaniji rigorozni propisi odavno su na snazi), pa je i zrak čišći. Tako je primjerice u gradu pod Srđem 2016. godine izmjereno graničnih 5 kilograma čestica sumpornog oksida.

Brodovi na kružnim putovanjima dužni su u lukama koristiti čišći dizel, s manjim udjelom sumpora nego tijekom plovidbe na otvorenom moru, kako bi se smanjilo zagađenje, ali organizacija Transport and Enviroment svejedno procjenjuje kako u Europi godišnje umre 50 tisuća ljudi upravo zbog zagađenja koje uzrokuju brodovi u lukama.

Svjetska zdravstvena organizacija odavno je iznijela podatke o povezanosti raka s ispušnim plinovima goriva, a posebno su se u zadnje vrijeme na udaru našli brodovi, jer oni prema propisima mogu više zagađivati zrak od kopnenih vozila. Brodovi za vrijeme navigacije, prema europskim propisima, mogu u gorivu imati čak 3500 puta veću količinu sumpora od kopnenih vozila (0.001% je dozvoljeno za aute, a 3,5% za brodove), dok u lukama mogu imati 1500 puta veću koncentraciju sumpora (0.001% je za aute, a 1,5 % za kruzere). Problem s zagađenjem kruzera je što u lukama neprekidno moraju raditi motorima, odnosno trošiti gorivo zbog održavanja sustava na brodu – rijetko gdje se veliki brodovi mogu spojiti na vanjsku struju. Drugim riječima, kruzeri na doku neprekidno zagađuju zrak što se u gruškoj luci vidi golim okom, a da nekad u tome dodatno pretjeraju, potvrđuju i podaci Ministarstva koji su kaznili dva kruzera. Bojimo se da ta dva slučaja nisu iznimka, jer se i u drugim gradovima Mediterana kruzeri često prozivaju za onečišćenje okoliša, pogotovo u Veneciji, gdje nema ni kopnenih vozila, ni velike industrije, pa je sasvim jasno da su najveći zagađivači upravo brodovi na kružnim putovanjima.

Uskoro će početi suđenje kapetanu kruzera koji je zagađivao Marseille. Njegov kruzer, 300 metara dugu L'Azuru, pratili su u luci u Marseilleu i otkrili kako zagađuje zrak više od dopuštenog. Uhvatili su ga na slijedećoj stanici francuske rivijere. Ako bude osuđen, kapetanu prijeti godinu dana zatvora i 200 tisuća dolara kazne. Zanimljivo, tužba je podignuta protiv kapetana, ali ne i protiv P&O Cruises, vlasnika kruzera.

MM

VEZANE VIJESTI: 

ZASTRAŠUJUĆI PODACI O KRUZERIMA U DUBROVNIKU U Luci Gruž velika količina teških metala, a vrste mutirale

Popularni Članci