' /* */

POŠILJKE KASNE ILI SE NE ISPORUČUJU Otkad su potpisali ugovor s Temuom, dubrovačkoj Pošti količina paketa skočila za 30-40 posto!

Autor: Ivana Smilović Autori fotografija: Hrvoje Jelavic/PIXSELL
Malo tko nije čuo za Temu, internetsku trgovinu koja nudi od „igle do lokomotive“ i to po povoljnim cijenama. Mnogi su je birali naspram sličnih tvrtki zbog brze dostave. Međutim, u posljednje vrijeme počeli su se pojavljivati problemi – upravo s tim segmentom

Ogroman broj korisnika iz svijeta, ali i Hrvatske, pa tako i Dubrovnika, naručuje s Temua, a pomama za kineskom e-trgovinom posebno je „buknula“ u posljednjih nekoliko mjeseci. Međutim, u posljednje vrijeme, kako nam kažu građani, a i kako se može iščitavati u različitim grupama na društvenim mrežama, paketi poprilično kasne. Tražio se krivac, a mnogi su se odlučili uprijeti prstom u Hrvatsku poštu, koja je preuzela dostavu paketa koji se naručuju svakodnevno. Da ne bismo nagađali, odlučili smo to provjeriti upravo kod „dežurnog krivca“.

Doznajemo tako da je Hrvatska pošta potpisala ugovor sa Sengi Expres Limited, odnosno tvrtkom koja zastupa Temu početkom lipnja 2024., a prve pakete za dostavu počeli su zaprimati sredinom kolovoza.

“U Dubrovniku je svakako došlo do povećanja broja paketa, no i dalje se radi o količinama koje kolege mogu obraditi i isporučiti. Otkako su Temu paketi počeli stizati redovnim tempom, količine paketa koje zaprimamo u Dubrovniku su u prosjeku povećane za otprilike 30-40 posto”, objašnjavaju iz Hrvatske pošte.

Neke se narudžbe preusmjeravaju i na paketomate, međutim, počelo se „šuškati“ da su paketomati prepuni te da se u njih vrlo sporo stavljaju nove narudžbe, što i nije donijelo veliko rasterećenje dostavljačima. 

“Paketomati se pune i prazne nekoliko puta dnevno, a popunjenost ovisi o veličini paketa. Drugim riječima, nikad nije popunjen cijeli paketomat, ali se može dogoditi da su pretinci s najčešćom veličinom paketa popunjeni dok su manji pretinci prazni. No, čim se neki od pretinaca oslobodi kolege, odmah uručuju sljedeći paket u paketomat”, objašnjavaju iz Hrvatske pošte.

Dobra je vijest da planiraju proširiti mrežu paketomata na području Dubrovnika kako bi povećali kapacitete za takvu vrstu dostave, s obzirom na potražnju.

„NE DOLAZI DO GUBITKA PAKETA“

No, ne prigovara se samo na to. Korisnici se žale kako često uopće ne mogu detektirati gdje im je paket, je li izgubljen ili na putu, jer je korisnička služba redovito „zatrpana“ i treba čekati jako dugo na odgovor operatera. Na mailove isto ne dobivaju odgovor, tako da mogu samo „držati fige“ da im se paket isporuči.  No, na naše pitanje kako korisnici mogu doznati status paketa, odgovor Hrvatske pošte upućuje upravo na Kontakt centar na broju 072303304, kao i na mail kontakt.szk@posta.hr, ali i najbliži poštanski ured.

„Napominjemo kako se status paketa koje dostavljamo putem naše usluge paketne dostave Paket24 može provjeriti na našoj web stranici, a korisnici putem poruke dobivaju obavijest kad paket pristigne te kad ga kolege uruče u paketomat“, odgovaraju.

Za one koji se brine da im je paket za koji nisu čuli već danima, ako ne i tjednima, izgubljen, Hrvatska pošta ima utješne riječi.

Ne dolazi do gubitaka paketa. Sve što prispije u sortirnicu, odnosno u odredišni poštanski ured šalje se na dostavu“, kažu.

No nisu paketi s Temu jedini, već uz njih, naravno, Hrvatska pošta mora dostavljati i druge pakete. Naišli smo na slučajeve kad su i te vrste paketa kasnile, i to poprilično. Pitali smo je li do toga došlo slijedom okolnosti, odnosno zbog potpisivanja ugovora i prihvaćanja velikog broja pošiljki.

 „Temu paketi se dostavljaju putem paketomata ili u poštanskim uredima, odnosno za njihovu dostavu zaduženi su poštari za ekspres dostavu. Ne postoji situacija u kojoj se jedna vrsta pošiljke dostavlja nauštrb druge. Dostava se vrši sukladno propisanim rokovima uručenja pošiljki, ovisno o vrsti usluge koju je odabrao pošiljatelj“, objašnjavaju u Hrvatskoj pošti.

Naglašavaju da se nikako ne radi o problemu na razini cijele Hrvatske, već uslijed perioda vršnog opterećenja može doći do kratkotrajnih i lokaliziranih kašnjenja u isporuci. Također, dostava u većim gradovima poput Zagreba i Splita drukčije je organizirana od dostave u ruralnim područjima. Kako kažu, kad i ako dođe do većeg priljeva pošiljaka radnici i resursi su preraspodijeljeni kako bi kvaliteta dostave i dalje bila na očekivanoj razini.

PROŠLE GODINE HP URUČILA 15 MILIJUNA PAKETA

„Djela, a ne riječi“, poznata je poslovica, a može se itekako upotrijebiti u ovom slučaju. Jer iako sve „na papiru“ zvuči dobro, problem realno postoji i predstavlja izazov, kako za klijente, tako i za samu Hrvatsku poštu. Zato smo ih pitali postoji li mogućnost raskida ugovora s tvrtkom Temu ukoliko ne budu u mogućnosti podnijeti toliki teret posla.

„Jedna od opcija svakako je limitiranje količine dopremljenih pošiljaka ukoliko se ukaže potreba za tim. No, Hrvatska pošta je tvrtka koja posluje na izrazito konkurentnom tržištu i sama ovisi o vlastitim prihodima. Naša se industrija suočava s velikom promjenom u strukturi pošiljaka koja jasno ocrtava obrise budućnosti našeg poslovanja, a to su paketi, odnosno e-trgovina. Prošlogodišnji rezultati potvrđuju taj trend. U 2023. pismovnih je pošiljaka bilo 4,5 posto manje nego u prethodnoj godini, a broj paketa povećan je za 20 posto. Paketno poslovanje svake godine obara rekorde, pa je tako 2023. Hrvatska pošta uručila više od 15 milijuna paketa. Drugim riječima, suradnju s međunarodnim tvrtkama poput Temua vidimo kao priliku za napredak te povećanje prihoda čiji značajan dio ulažemo upravo u primanja radnika te novu infrastrukturu“, jasni su iz Hrvatske pošte.

Već neko vrijeme govori se o problemima u Hrvatskoj pošti, posebice što se tiče broja zaposlenih. Upravo zato, zapitali smo se je li do prevelike opterećenosti došlo jer radnika nedostaje.

„Tijekom ljetnih mjeseci bilježili smo značajan rast prometa, i to prvenstveno u segmentu paketnog poslovanja. Na to su najviše utjecali ljetni popusti i rasprodaje u e-trgovinama te velik broj turista na obali zbog čega između lipnja i rujna u nekim gradovima bilježimo 100 posto veći promet u odnosu na ostatak godine. Fluktuacija i nedostatak radnika nažalost utječu na čitavo gospodarstvo pa tako i na Hrvatsku poštu. A taj manjak radnika najviše se osjeti upravo u ljetnim mjesecima kad krenu godišnji odmori. To konkretno znači da u pojedinim naseljima redovne poštare koji su na godišnjem odmoru mijenjaju kolege s drugih rajona. Poštari na zamjeni uglavnom ne poznaju dobro novi teren pa dostava u nekim slučajevima može trajati nešto dulje od uobičajenog, pogotovo dodamo li tome velik broj paketa koji nam pristiže za dostavu“, objašnjavaju iz Hrvatske pošte. Također, ističu da van ljetnog perioda, eventualni nedostatak radnika ne utječe na opterećenje sustava nego da su preraspodijeljeni tako da kvaliteta dostave bude na razini.

Poslali su i nekoliko preduvjeta koje je bitno ispuniti kako ne biste imali poteškoće u dostavi:

1. Ažuriranje adresa prema svim pošiljateljima od kojih trajno ili periodično primaju pošiljke (npr. banke, javna i komunalna poduzeća, telekomunikacijska poduzeća i sl.).

2. Postavljanje kućnog kovčežića na ulazu u kuću (odnosno na ulazu u dvorište) ili na pogodnom mjestu u zgradi (ne više od prvog kata).

3. Vidljivo i pravilno isticanje prezimena na kućnom kovčežiću, ali i na zvonu (podstanari su također dužni istaknuti svoja prezimena).

MANJA FLUKTUACIJA RADNIKA

No, vratimo se na zaposlenike, taj tinjajući problem koji je na neko vrijeme izgledao kao da je izmakao kontroli.  U Hrvatskoj pošti zaposleno je gotovo 8.800 radnika od čega je oko 2.000 poštara.

Na području Dubrovnika i Dubrovačke-županije trenutno u naš sustav dolazi ili se uvodi veći broj novih radnika i situacija je znatno bolja nego tijekom sezone“, kažu.

U ovom periodu, na području Dubrovačko-neretvanske županije radi oko 120 poštara za opću i ekspres dostavu te dostavljača tiskovina. Od toga njih gotovo 60 obavlja dostavu na području Grada Dubrovnika.

No novi radnici se i dalje traže, u 14 županija, među kojima je naša, a oglasi za poslove dostupni su na stranicama Hrvatske pošte. Kažu, ove godine bilježe manju fluktuaciju radnika u odnosu na prošlu, prvenstveno zbog aktivnosti koje su poduzeli za zadržavanje postojećeg i privlačenje novog kadra.

„Naime, prošle je godine dogovoreno povećanje plaća za 25 posto svim radnicima Hrvatske pošte čija je posljednja faza realizirana u ožujku. To je nastavak poboljšanja materijalnih prava naših radnika koje smo započeli još 2022. godine kada je plaća za 8.000 radnika na operativnim poslovima povećana za 20 posto. Uvedena je dodatna nagrada od 1200 eura za poštare i vozače koji u tvrtki ostanu do kraja godine, a koji su u sustavu najkasnije od lipnja. Upravo smo za ta radna mjesta detektirali najveću fluktuaciju i potrebu za zapošljavanjem stoga je ova nagrada još jedan način na koji zadržavamo postojeće i privlačimo nove radnike“, kažu iz HP-a, a dodaju da značajno investiraju u poboljšanje radnih uvjeta kroz modernizaciju opreme i radnih procesa.

Nadamo se da će to zaista privući više radnika u Hrvatsku poštu, koja već godinama „drži dah“ što se tiče dostave pošiljki, a potpisivanjem ugovora s Temu – skoro se „ugušila“. Jer, po indikacijama koji su sami naveli, broj paketa će samo rasti, a bez njihove efikasne dostave, iza koje se kriju zaposlenici kojih očigledno manjka, Hrvatska pošta će samo gubiti povjerenje korisnika.

*Objavljeno u tiskanom izdanju Dubrovačkog dnevnika

Popularni Članci