PERIPETIJE OKO MOSTA NA OMBLI Grad tužio izvođače i nadzor zbog propusta u prethodnoj sanaciji, Sud presudio u korist tvrtki
Prvostupanjskom presudom dubrovačkog Trgovačkog suda, Grad Dubrovnik je izgubio parnicu koju je pokrenuo protiv tvrtke Tehnogradnja d.o.o. kao izvođača te Instituta građevinarstva Hrvatske kao tvrtke-nadzora radova sanacije mosta preko Omble u Komolcu koji su izvedeni 2018. godine. Naime, Trgovački sud je odbio zahtjev gradske uprave koja je od tvrtki tražila da solidarno isplate troškove tadašnjih radova u visini od 46.371 eura sa zateznim kamatama zbog, po njihovom mišljenju, manjkavo odrađenih radova. Također, sud je odbio i zahtjev da IGH, sa zateznim kamatama od 2018. godine, tužitelju dodatno isplati još 6.172 eura.
MANJKAVI RADOVI
Sud je u dokaznom postupku utvrdio kako su Tehnogradnja i IGH obavili poslove koji su od njih naručeni od Grada, u sklopu radova redovitog održavanja nerazvrstanih cesta. No, predmet narudžbe radova bilo je skidanje postojećeg i postavljanje novog asfalta s ugradnjom tzv. Thorma Joint prijelaznih naprava. Međutim, u dokaznom se postupku utvrdilo da su ti radovi obavljeni temeljem Glavnog pregleda mosta s prijedlogom sanacije oštećenja nastalih tijekom zime 2017. godine, ali se pokazalo da je trebalo izraditi kompletni Glavni projekt sanacije, a ne radove izvoditi prema Glavnom pregledu, a što je dostavljeno izvođaču.
Odlučujuće za izrečenu presudu bilo je vještačenje stalnog sudskog vještaka za građevinarstvo dipl. inž. Zvonimira Franića iz tvrtke Domino nekretnine d.o.o. koji je ustvrdio da gradska uprava nije ispunila zakonsku obvezu investitora radova da, prije narudžbe radova sanacije oštećenja na mostu, naruči izradu glavnog i izvedbenog projekta s istražnim radovima, što bi jasno definiralo što sve treba sanirati. Franićev je stav kako je započeti radove temeljem Glavnog pregleda mosta (iz siječnja 2017.) bilo neozbiljno jer to nije glavni projekt sanacije mosta te kako je ugradnju tzv. Thorma Jointa iznad stupova mosta nemoguće ispravno izvesti ugradnjom na pogrešnoj poziciji.
Predstavnici gradske uprave na sudu nisu uspjeli dokazati kako su izvedeni radovi obavljeni neuspješno, manjkavo i suprotno pravilima struke, unatoč tome što su se odmah nakon tih radova pojavili problemi na mostu. Naveli su kako je most, prema projektu IGH saniran 2009. godine i da su “opravdano očekivali kako će se Glavnim pregledom mosta otkloniti nedostaci i sanirati most“ te da iz građevinskih dnevnika proizlazi kako je korištena drugačija mješavina asfalta od one predviđene, ali na to nitko nije reagirao kao ni na činjenicu da je u betonskom sloju pronađen stiropor. U dokaznom su postupku kao svjedoci saslušani tadašnji zaposlenici Tehnogradnje Antun Soče, Petar Rogić i Mirko Prce, savjetnik u gradskom Odjelu za promet Marko Smokvina, a iz IGH inženjeri Vedran Kosović i Neno Dadić.
BILI SU NUŽNI ISTRAŽNI RADOVI
Sud je u cijelosti prihvatio stručni stav Franića koji je obrazložio kako je most izgrađen u kombinaciji čelika i armiranog betona te kako svaka konstrukcija ima određeni stupanj elastičnosti, što ovisi o tipu konstrukcije i očekivanog opterećenja. Dilatacijska reška (fuga) na tom je mostu, očito, bila postavljena na pogrešnom mjestu. Da su se prije sanacije, temeljem istražnih radova, napravili glavni i izvedbeni projekt sanacije, proračunom bi se točno odredila pozicija te dilatacije koja više ne bi pucala. To se nije moglo odrediti samo pregledom, nego su bili nužni spomenuti istražni radovi. Stav vještaka je glasio: problem na mostu su konstruktivni pomaci, ali je naručena sanacija asfalta, a ne konstrukcije. Stoga sanacija nije urađena prema pravilima struke jer je naručen popravak asfaltnog zastora.
Zbog svega, sud je zaključio kako su Tehnogradnja i IGH obavili naručene radove, dok nadležni iz gradske uprave nisu na prvostupanjskom sudu uspjeli dokazati da su napravili zakonom propisani glavni projekt sanacije, nego su napravili samo glavni pregled. Naručeni su radovi u cijelosti valjano obavljeni i prema računima naplaćeni, a sud nije utvrdio štetne radnje. Na ovu presudu Grad Dubrovnik ima pravo žalbe.
OVE GODINE MOST SANIRAN
Sanaciju Mosta Ombla vrijednu 494.302,50 eura ove je godine provela tvrtka Mar d.o.o. uz stručni nadzor tvrtke Graf d.o.o,, a prema projektu Fakulteta građevinarstva, arhitekture i geodezije Sveučilišta u Splitu.
Kako su naveli tom prilikom iz gradske uprave, radovi su uključivali skidanje cijele gornje konstrukcije mosta do nosive betonske ploče, izradu nove spregnute betonske ploče, visokotlačno pranje, postavljanje hidroizolacije, asfaltiranje mosta u dva sloja, iscrtavanje, zamjenu stare pješačke ograde novom i sanaciju pješačkih površina. Nakon navedenih obavljenih radova na gornjoj konstrukciji, uslijedila je i sanacija donjeg dijela mosta te postavljanje rasvjete.