Otvorena izložba Dubravka Kastrapelija 'Dijalog s Držićem' (FOTO)

Autor: dubrovackidnevnik.hr Autori fotografija: Miho Skvrce
U prepunoj Umjetničkoj galeriji Dubrovnik večeras je otvorena velika izložba Dubravka Kastrapelija „Dijalog s Držićem“ kojom Dom Marina Držića u suradnji s Umjetničkom galerijom Dubrovnik obilježava deset godina zajedničkog rada s ilustratorom Kastrapelijem.

Na otvorenju su govorili ravnatelj Umjetničke galerije Dubrovnik Tonko Smokvina, ravnatelj Doma Marina Držića, Nikša Matić, kroatolog Pavo Jančić, kustosica Doma Marina Držića Valerija Jurjević, a izložbu je službeno otvorila predsjednica Upravnog vijeća, izv. prof. dr.sc. Katja Bakija.

U sklopu izložbe „Dijalog s Držićem“ predstavljen je i četvrti i ujedno završni dio cjelovitog strip-izdanja Dunda Maroja kojeg je Kastrapeli napeng'o, a Dom Marina Držića objavio u sklopu svoje izdavačke djelatnosti.

Umjetnička galerija Dubrovnik predstavila je medij devete umjetnosti – stripa – posvećenog najvećem hrvatskom komediografu Marinu Držiću. Gostovanje Doma Marina Držića u prostoru Umjetničke galerije Dubrovnik dio je međuinstitucionalne suradnje koju ove dvije ustanove u kulturi uspješno razvijaju posljednjih godina, a sve s ciljem povećanja broja posjetitelja i sudionika kulturnog turizma.

Iz teksta kataloga izložbe kustosice Valerije Jurjević izdvajamo: „Razrađujući kroz godine iste likove i scene za različite projekte, zanimljivo je promatrati kako je Kastrapeli prizore iz književnog predloška u različitim varijacijama likovno riješio. Stoga su na izložbi zajedno prezentirane odabrane ilustracije iz dvaju ciklusa – pasteli prikazani na izložbi 'Srce nose prid očima…' i akrili koji su bili dio izložbe 'Držić i Cervantes – mediteranski krug smijehom' u Domu Marina Držića. Ilustracije u tehnici pastela na papiru obrađuju pojedine prizore iz Dunda Maroja. Već tada Kastrapeli u neke ilustracije aplicira govorne oblačiće u koje smješta replike te se koristi živim bojama, izražajnim gestama, mijenjanjem očišta, naglašenim dijelovima fizionomije, karikaturalnosti, što će sve godinama kasnije postati karakteristično u ilustriranju stripova. (…) Kroz radove nastale u posljednjih desetak godina, uključujući stripove, primjetno je kako pojedini likovi zadržavaju više-manje isti izgled s minimalnim promjenama, dok drugima ilustrator varira fizionomiju, kao da im traži pravi karakter. To se naročito primjećuje kod lika Tripčete Kotoranina iz Dunda Maroja koji prolazi metamorfoze od krupnog čovjeka tamnih gustih brčina i velikog zaobljenog nosa na ranijim ilustracijama do niskog trbušastog lika riđe kose i istih takvih špičastih brkova te izrazito dugog nosa u stripu.“

Upravo stripu pripada posebno mjesto na izložbi „Dijalog s Držićem“ budući da je u sklopu nje predstavljen i završni dio cjelovitog strip-izdanja Dunda Maroja koji je tiskan u četiri nastavka u sklopu izdavačke djelatnosti Doma Marina Držića. Kustosica izložbe Valerija Jurjević u tekstu kataloga navodi: „Po Kastrapelijevu priznanju Novela od Stanca, koja se sastoji od 316 dvostruko rimovanih dvanaesteraca, najdraže mu je djelo velikog komediografa. No, tko god se bavi Držićem, pa tako i strip-crtač, ne može zaobići njegovu najpoznatiju komediju. Ilustriranju Dunda Maroja Kastrapeli je posvetio šest godina, a tiskano izdanje stripa izašlo je u četiri dijela koja zajedno obuhvaćaju 435 tabli u tehnici akvarela. Od mnoštva materijala za ovu su izložbu odabrane one koje se ističu svojom likovnošću i/ili obrađuju ključne trenutke radnje. Prezentirane u skupinama i poredane kronološki od početka, odnosno od prologa Dugog Nosa na početku prvog dijela do kraja četvrtog nastavka i nadopune izgubljenog kraja petog čina Mihovila Kombola, poznavateljima Dunda Maroja dočaravaju likove i dijelove priče, dok se onima koji nisu čitali komediju, obraća isključivo svojim likovnim i stripskim jezikom. (…) Namjera je bila istaknuti likovnu vrijednost Kastrapelijevih ilustracija i skrenuti pozornost promatrača na likove i njihove geste. (…) Iako cilj izlaganja originalnih tabli stripa nije bio prepričavanje radnje komedije, prepoznavanje pojedinih prizora ili čak replika može biti svojevrsni bonus za prave poznavatelje Držićeve riječi.“

Dubravko Kastrapeli, zagrebački ilustrator dubrovačkih korijena, ilustriranjem književnih djela spaja svoju ljubav prema književnosti i likovnosti. Njegovi radovi posvećeni Držiću otvorili su vrata plodnoj suradnji s Domom Marina Držića koja je u proteklih deset godina iznjedrila dvije izložbe ilustracija iz Držićevih djela, „Srce nose prid očima…“ (2013.) i „Držić i Cervantes – mediteranski krug smijehom“ (2015.), bojanku-slikovnicu Novela od Stanca (2017.), originalne suvenire te dva kapitalna projekta: strip-izdanja cjelovitih tekstova dvaju Držićevih djela, najkraće Novele od Stanca (2017.) i najkompleksnijeg Dunda Maroja (2019. – 2023.). Osim radova koji su rezultat suradnje s Domom Marina Držića na izložbi su svoje mjesto pronašle i ilustracije koje je autor radio za druge projekte ili čak samo za svoj pjačer. „Nakon dvaju stripova, nekoliko izložbi, mnoštva ilustracija posvećenih Marinu Držiću i njegovu djelu neki bi mogli pomisliti kako je Kastrapeliju zacijelo dosta Držića za cijeli život. No zanimljivo je kako se u pauzama između zahtjevnog posla ilustriranja strip-izdanja jednog tako opsežnog djela kakvo je Dundo Maroje, Kastrapeli odmara ilustriranjem – još Držića!“, zaključuje kustosica Jurjević u tekstu kataloga.

Popularni Članci