Održana rasprava o ulozi dizajna na tržištu: 'Ovo je tema za emisiju Otvoreno, ljudima je potrebna pozitiva'
"Uloga dizajna na tržištu" naziv je panel rasprave koja se danas održala u Dubrovačkoj razvojnoj agenciji koju je moderirala Ivana Nikolić Popović u sklopu manifestacije Dani kreativnih/kulturnih industrija.
Moderatorica Ivana Nikolić Popović, inače predsjednica udruge "Mreža za razvoj i kreativnost" i predsjednica Hrvatskog klastera konkurentnosti kreativnih i kulturnih industrija istaknula je kako je danas stvaranje vrijednosti značajno te da se sve više spominje kreativnost.
- Ključni konkurentni proizvod Europe je kultura za koju se ne postavlja pitanje već je ona njegovana i razvijena u samoj osnovi kao činjenica. Također, važno je i simboličko izražavanje jer po tome se čovjek razlikuje od svoj drugih bića na svijetu - kazala je Nikolić Popović osvrnuvši se i na takozvanu "prodaju emocija" koje se stvaraju za neki određeni proizvod.
Industrijska dizajnerica Silvija Jonjić pojasnila je s čime se sve hrvatski dizajneri susreću u svom poslu.
- Mnogi misle da su industrijski dizajneri inertni te da se ne trude dovoljno, ali to nije istina. Dug je put od ideje do realizacije i plasiranja proizvoda na tržište. To je veliko ulagane i opsežan proces koji ponekad u jednom trenutku zbog nekih problema stane. Također, u našem poslu je problem da se mnoge ideje ne mogu ostvariti zbog manjka industrije, ali sva sreća pa smo u EU i možemo poći vani. Neki proizvođači se bore na tržištu jer nemaju pogon, a neke firme su pak s dizajnerima napravile velike rezultate, veće nego velike korporacije - kazala je Jonjić naglasivši kako je industrijski dizajn "ključan zamašnjak u proizvodnji". Pojasnila je kako vrijedi stereotip da su dizajneri skupi, no mišljenja je da takav proizvod zapravo jako malo košta.
- Ne možemo konkurirati Kini, ali možemo imati manje proizvode koji su kvalitetnije osmišljeniji i prodavati ih od pet do deset puta skuplje uz dodane vrijednosti, a ne štancati ih - mišljenja je Silvija Jonjić koja je dodala kako je najbolje da se dizajner uključi od samog početka stvaranja nekog proizvoda.
O ulozi dizajna u svom poslovanju govorili su Nino Dubretić i Slavica Grkeš koji rade u turizmu i bave se organiziranjem privatnog smještaja.
Dubretić je istaknuo kako je njihova sreća u poslovanju ta što su Hrvatska i Dubrovnik top destinacije, a kao primjer korisnosti dizajna naveo je fotografiranje apartmana koje organiziraju što se po njemu pokazalo kao isplativo.
- Ponudili smo jednom klijentu dvije fotografije istog apartmana. Na jednoj je bio jednostavno predstavljen uz pepeljaru na stolu, dok je druga fotografija prikazivala ljepši ugođaj snimljen profesionalnim aparatom s kroasanom i još nekim detaljima. Klijent je odabrao ovu drugu fotografiju jer mu se taj apartman više dopao, a zapravo je to jedan isti - rekao je Dubretić naglasivši kako je važna percepcija ljudi te da se višestruka ulaganja dvostruko isplate. Dubretić se prisjetio kako je tvrtku Direct Booker pokrenuo od nule te su njegove kolege i on koristili uslugu "know how", a nisu imali vremena za dizajn internetske stranice te su nedavno unajmili jednu marketinšku agenciju da im napravi taj posao.
- Dizajn igra veliku ulogu pa smo tako uredili prostor naše tvrtke koji ostavlja "wow efekt" svima koji dođu, a i djelatnicima je ugodnije tu raditi - kazao je Dubretić. Njegova poslovna partnerica, Slavica Grkeš, koja se bavi full property menadžmentom kazala je kako je ekonomistica po struci te je orijentirana na prodaju.
- Znam procijeniti je li mi neka stvar lijepa ili ne, ali slažem se da je uloga dizajna važna i ponekad je teško uvjeriti ljude da trebaju uložiti dodatno jer će im se to višestruko vratiti. Do nedavno nisam imala logo za svoju tvrtku, ali sam angažirala prijateljicu i tražila pomoć - kazala je Grkeš.
Poduzetnici Zoran Ateljević i Goran Jerković najpoznatiji po konceptu kućice na stablu i adrenalinskom parku Cadmos Village istaknuli su kako je njima najvažnija sigurnost, a govoreći o dizajnu Ateljević je naglasio kako su "klijenti kreatori ideje koju dizajneri trebaju modificirati". Moderatorica Ivana Nikolić Popović dodala je kako je inače problem u Hrvatskoj taj što ljudi nemaju viziju.
- Ni sama država nema viziju, a ključni problem je što institucije to ne prepoznaju - rekla je Nikolić Popović.
Suvlasnica restorana Pantarul Ana-Marija Bujić mišljenja je kako je "uz dobro priču sve lako prodati".
- Mi smo otvorili restoran u Lapadu, na raskrižju, u gradu koji ima zidine, more i svi su nam govorili kako nismo normalni, ali mi smo imali pozitivan osjećaj. Uz sve to, moto nam je bio da želimo da se ljudi osjećaju kao doma i ponudimo dobru hranu. Nismo imali veliki budžet za dizajn, ali puno nam je pomogla dizajnerica Marita Bonačić koja je napravila unutarnje uređenje - kazala je Ana-Marija Bujić.
Grafička dizajnerica Nora Mojaš govorila je o izazovima s kojim se susreću dizajneri.
- Meni je najveći problem vrijeme, a uvijek mi je cilj klijentu "podvaliti" rješenje koje je meni super te ga tako uvjeriti u odabir struke - kazala je Mojaš dodavši kako ona preferira kreativniji izražaj koji nije strog i minimalističan.
Dubravko Šimenc, inače voditelj brenda Borovo, istaknuo je kako su "umrežavanja i razgovori neprocjenjivo bogatstvo".
- Priče su vrijednost svega i nije Dubrovnik tu od danas, a i mi ćemo ga ostaviti novim generacijama. Ove stvari koje mi danas govorimo su za HRT-ovu emisiju Otvoreno, jer ljudima je potrebna pozitiva. Mene naprimjer ne interesira Mamić već hrvatski sport i zato ga pratim. Oko nas je sve nešto negativno, ali ovakvi događaji pune me energijom i drago mi je da postoje nove ideje - kazao je Dubravko Šimec.