TKO ĆE MOĆI OKO GRADA? Gradsko vijeće raspravljalo o natječaju za taksiste, Franković: "Neće svi biti sretni!"
„Ovo je točka dnevnog reda koja je izazvala vjerojatno najviše pozornosti danas”, kazao je predsjednik Gradskog vijeća Marko Potrebica.
Pročelnica Matilda Krile Prkoča izložila je Prijedlog.
„Raspisat će se još dozvola kako bi i drugi taksisti mogli ući u Zonu posebnog prometnog režima. U odluci se raspisuje način na koji će se raspisati natječaj, moramo pričekati da se završe preostala dva natječaja, da bi mogli reći točan broj”, kazala je Krile Prkoča.
Dalje je govorio gradonačelnik Mato Franković.
„Dozvolili smo da u Zonu mogu ući oni koji imaju zakupljene javne površine za obavljanje autotaksi djelatnosti. U Hladnici nemamo izabrane, a na „Barbi” još uvijek traje postupak prigovora u drugom stupnju. Idemo korak po korak. Ono što je bitno za istaknuti, ovom odlukom stvaraju se preduvjeti za raspisivanje natječaja za sve one koji nisu zakupnici jedne od javnih površina koja ima namjenu autotaksi prijevoza”, kazao je Franković, rekavši da Grad mora osigurati tržišnu utakmicu.
„Išlo se u široku raspravu, primili smo ljude iz različitih sektora, branitelje, sa svima smo pričali i odlučili nekima dati određene bodove za preferiranje njih nad drugim izvršiteljima. Jasno je da će jedan značajan broj ljudi otpasti, jer mi otprilike 700 ljudi možemo dozvoliti za prometovanje oko povijesne jezgre, prema studiji Prometnog fakulteta. To znači da će mnogi biti ljuti. Vozio sam se Uberom u Zagrebu i rekao mi je čovjek – ja sam ti ove godine imao tri auta u Dubrovniku. To je ono što mi vidimo i ne vidimo. To u Saboru pokušavam isprovocirati u okviru izmjena Zakona o obavljanju autotaksi djelatnosti, da se jasnije definira. Mi više ne možemo znati tko je taksist, tko nije”, kazao je Franković i dodao da se zalaže da se registarskom oznakom označi tko je taksist.
„Mi smo prethodnom odlukom dozvolili da svi oni koji su koncesionari Lučke uprave Dubrovnik i Zračne luke Dubrovnik imaju slobodan prolaz. Na taj način smo pokazali širinu, ali moramo negdje podvući liniju i granicu i reći – ljudi, mi to možemo, dalje više ne možemo”, dodao je Franković.
Naglasio je da „moramo voditi računa da se ne dogodi da ljudi koji budu imali ulaz u Zonu počnu stvarati 'klasterski monopol'”.
„Tko zna koliko je onih na cestama koji uopće nisu taksisti. Mi imamo jednog cestovnog inspektora za Dubrovačko-neretvansku županiju. Ali što znamo, kad se pojavi na Pilama, onda je potpuna 'arija', nigdje nikoga nema. Zašto je to tako”, dodao je Franković i ponovio kako se zalagao da se više ovlasti da prometnim redarima. Rekao je i da Ministarstvo ima tendenciju prebaciti ovlasti unutar prometa na jedinice lokalne samouprave.
„Obzirom na broj izvršitelja usluge prijevoza, taksija, kako se već nazivaju, na potezu od Grada do Župe broj prometnih nesreća bio svakodnevan. Nije bilo dana bez prometne nesreće! A kad uzmemo brojač prometa na Ilijinoj Glavici i kad vidimo da je broj vozila koji dnevno tamo prođe veći od broja vozila koji prođe preko 'zelenog vala' u Zagrebu. Što imamo više govoriti? Moramo raditi na smanjenju, da će svi biti sretni, neće, ali moramo nekako čuvati naše sugrađane”, kazao je Franković.
POTREBICA: "NEĆEMO ŽURITI, U VELIKOJ ŽURBI MOŽEMO SLOMITI NOGU"
Za raspravu javio se nezavisni vijećnik Maro Kristić. Prozvao je udruženje taksista na Paščari, kazavši da zloupotrebljavaju odluke Gradskog vijeća te krše zakon.
„Pojedinci su prevršili mjere zdravog razuma i ponašaju se kao 'gazde'. S kojim pravom netko ne pušta hrvatskog branitelja u udruženje, a pun nam Grad vozača iz Trebinja i Republike Srpske, je li to normalno?”, kazao je Kristić, a potom se osvrnuo i na Prijedlog o kojem se danas raspravlja.
„Posljedično, ukinuli smo sva autotaksi stajališta koja su bila unutar sustava, jer su svi u koncesijama. Po meni se nepravedno optužuje da oni koji traže propusnice opterećuju sustav, a oni se zapravo nemaju gdje zaustaviti”, dodao je Kristić i kazao je da postoje problemi, kao što su primjerice 'agregatori', jer se radi o građanima koji imaju PPK kartice i predstavljaju dodatnu brojku onih koji će ulaziti u Zonu. Također, rekao je da ne smatra ispravnim da se jednako boduju branitelji i vozači Ubera, s 10 bodova.
Marko Potrebica rekao je potom da mu je prvo na pamet palo na pamet da je „put do pakla je popločan dobrim namjerama”.
„U glavi nam je bilo jedno vozilo, jedna dubrovačka familija, a to se pretvorilo u dva, tri vozila, multipcliralo se. Pa imamo one koji se bogate, a i one koji rade za svoj kruh. Imamo tržišno natjecanje, Zakon o liberalizaciji, činjenicu da smo u EU. U svom tom moru propisa moramo naći idealno rješenje. Činjenica je da su gužve oko Grada. Činjenica je da u ovom trenutku najveći dio naših sugrađana još nije saživio s odlukom. Još oni koji imaju PPK nisu svjesni da se za njih ništa ne mijenja”, kazao je Potrebica i dodao da se zalaže da se razdoblje prilagodbe na Zonu posebnog prometnog režima treba produljiti.
„Mi želimo da naši ljudi ostvaruju prihode u našem gradu. Put do toga je trnovit. Poštivajući svakoga, meni je uvijek naš građanin ispred svakoga. Ja bih bio najsretniji da samo Dubrovčani, jedno vozilo, jedna obitelj može voziti, ali znam da ne može. Idemo mi s mudrosti još malo ovaj postupak otegnuti, vidjeti kako ljudi reagiraju. Nećemo žuriti, u velikoj žurbi možemo samo slomiti nogu. A ovi mangupi o kojima je govorio kolega Kristić, bilo bi dobro da se opamete, jer se svaka odluka može poništiti”, kazao je Potrebica.
HOĆE LI DOĆI DO POVEĆANJA CIJENA?
Govorio je i vijećnik Andro Vlahušić.
„Idemo reći dobre stvari, nikada taksi nije bio jeftiniji ni dostupniji. Ali zašto onda imamo Libertas? Sad uzmite građane Dubrovnika koji imaju svoj stan, koji donese manje godišnje nego što donese taksi. Što imamo od toga kao Grad Dubrovnik? Ništa! Prijedlog rješenja: napravimo za autotaksi djelatnost isto kao što za privatni smještaj. Bilo bi super da dozvolu izdaje Grad Dubrovnik i ta dozvola je u granicama u kojima može biti, od 1000 do 2000 eura, a drugu dozvolu tko traži neka se plaća deset puta više”, kazao je Vlahušić i rekao da se stvaraju nepravilnosti zbog velike količine novca. Predložio je i da se obavljanje komercijalne djelatnosti u prolasku kroz Zagrebačku ulicu naplaćuje.
Katarina Doršner govorila je o sigurnosti prometa na cestama, kazavši da joj je drago da je u natječaj uvršteno deset bodova za one koji nisu kažnjavani, zbog velikog broja prometnih nesreća.
„Trebali bi kontrolirati i kvalitetu tih vozača, imaju odgovornost, ne samo prevoženja samih sebe, već i putnika”, kazala je Doršner, navodeći da se treba razmisliti o ukidanju dozvole prometovanja oko Grada recidivistima prometnih prekršaja.
Vijećnik Ivan Maslać kazao je da cijena taksi usluga nikad nije bila jeftinija, a kad se limitira broj, postoji mogućnost da se cijena poveća.
„Ako se cijena poveća, veći broj građana će sjesti u auto, time se stvara opterećenje, gužva na prometnicama. Dosta veliki broj mladih koristi Uber jer je povoljno. Na koji način će se povećanje cijena usluga odraziti, koliko će biti ljudi koji će sjesti alkoholizirani u auto? Volio bih da oni koji se bave pružanjem tih usluga ne povećavaju cijene”, kazao je Maslać.
Andro Vlahušić je rekao da je ova odluka namijenjena samo ljudima starijima od 60 godina, jer uključuje bodove braniteljima koje je, kako kaže, nemoguće sustići.
Jasmin Deraković složio se da mladi nemaju priliku na ovom natječaju, jer netko s električnim autom i statusom branitelja ne može biti dostignut.
„Imat ćemo veliki broj ljudi s maksimalnim brojem bodova i istim brojem bodova. Ići ćemo na sistem 'najbržeg prsta'. Također, osoba koja ima PPK karticu, bez problema može obavljati autotaksi prijevoz, kako ćemo to znati. Realno, možemo očekivati povećanje cijena, a zanima me, ovih prvotnih 600 mjesta ide na pet godina, a ovih dodatnih sto na jednu godinu?”, kazao je Deraković.
Pročelnica Matilda Krile Prkoča objasnila je da se radi o drugačijoj vrsti natječaja, s obzirom da su za pet godina date koncesije na određenim područjima, dok je drugi samo za prolaz kroz Zonu.
Odluka je prihvaćena, a detalje možete vidjeti OVDJE.