INSPIRATIVNA PRIČA DUBROVAČKOG PODUZETNIKA Nikola Grubelić otkrio kako je Direct Booker od turističke agencije postao davatelj franšiza i razvio vlastitu tehnologiju
Nikola Grubelić, suosnivač i direktor Direct Bookera bio je jedan od izlagača u sklopu konferencije “Budi kotačić promjene: Diversifikacija dubrovačkog turističkog proizvoda”, u organizaciji Centra za poduzetništvo Dubrovačko-neretvanske županije. Tim je povodom održao zanimljivo predavanje o tome kako je Direct Booker od turističke agencije postao velika tvrtka koja je davatelj franšize te je razvila vlastitu tehnologiju.
„Direct Booker je nastao prije 11 godina. Krenuli smo kao turistička agencija i bavili smo se privatnim smještajem. Iz dana u dan, preporukom iznajmljivača, rasli smo s velikim brojkama. Kad smo vidjeli da smo došli do brojki koje nas zadovoljavaju u Dubrovniku, proširili smo poslovanje. Logika je da isti model repliciramo i u drugim gradovima,“ izjavio je Grubelić zbog čega se poslovanje počelo širiti na Zagreb, Istru, Zadar, Split.
„Došli smo do 76 zaposlenih i shvatili da nemamo sve pod kontrolom. Nismo bili svjesni sebe i obveza koje smo imali kao menadžment firme odnosno uprave. No, vidjeli smo gdje nam prijeti opasnost. Počeli smo postojeće zaposlenike konvertirati u naše franšizere. Prvo smo radili istraživanja o franšiznom modelu i tu je počeo proces diversifikacije nas kao turističke agencije. Mi više nismo turistička agencija, nego smo kreatori franšiznog modela koji nam nudi samoodrživost,“ izjavio je Grubelić.
Kad su uvidjeli da je njihov poslovni model stabilan, idući je korak bio otvaranje franšize u Crnoj Gori. Direct Booker sada posluje u 13 zemalja i ima 27 franšiznih centara. Pod njihovim brendom je u različitim kompanijama zaposleno preko 100 ljudi.
„Sad u svojoj tvrtki imamo 25 zaposlenih, puno smo profesionalniji, nismo ovisni o jednoj destinaciji... Nama je franšizni model kao takav pomogao da se maknemo od turističke agencije iz jednog lokaliteta. To smo bili primorani napraviti zbog organizacijskih i financijskih problema, ali i velikih troškova,“ izjavio je.
Dakle, prvi korak je bila franšiza, a drugi razvoj tehnologije.
„Kad smo krenuli raditi ovaj posao, Booking.com je bio prodajni servis za hotele, a u Dubrovniku je na Bookingu bilo 137 objekata. Ukrcali smo se na taj brod, vodili smo se mudrošću starih Dubrovčana, vidjeli smo tko je najjači, bili smo im partneri, a ne konkurencija. Ljudi su nas počeli poistovjećivati s Booking.comom. Bili smo dovoljno pametni da prihvatimo nove trendove online bukiranja. Kad smo krenuli, ideja je bila da postanemo lokalna oglašivačka stranica regionalnog karaktera. Naša prva ulaganja su bila u tu stranicu,“ izjavio je.
Industrija se razvijala, ali nije bilo prave tehnologije.
„Prva prava tehnologija je nastala u Španjolskoj, zove se Kigo. Počeli smo ih koristiti. Nakon dvije godine su digli cijenu za 500 posto, akvizira ih američka kompanija… Samim time se nađemo u problemu jer nam je cijelo poslovanje bilo zasnovano na tome da naš franšizer uzima naš poslovni koncept, tehnologiju koja je Kigo, know how i cijeli tehnički support. Kad ti glavni partner poveća cijenu za 500 posto, ti si u problemu,“ kazao je Grubelić.
U tom trenutku su, kaže, rješenje pronašli u automatizaciji s kojom su već bili krenuli, a danas razvijaju vlastitu tehnologiju.
„Naš poslovni model je u tom trenutku zbog povećanja cijene bio ugrožen, no dogovarali smo i na kraju je to bilo 80 posto i počeli smo razvijati svoju tehnologiju. U ovom trenutku smo mi konkurencija tom partneru. Mi sada velikog engleskog partnera prebacujemo s tri tisuće vila na Mediteranu koji je korisnik Kiga. Nakon pet godina razvoja tehnologije došli smo do toga da je naša tehnologija premier partner Booking.coma, preferirani partner Expedije te Airbnb-ja,“ istaknuo je.
Zaključno, kaže kako je diversifikacija Direct Bookera išla u smjeru franšiza te razvoja tehnologije.
„Koja je naša mantra prodaje? Prema istraživanju Rentals Uniteda, jedna od 50 najboljih kompanija za menadžment u svijetu, mi smo sada na broju 7, upravljamo s 12 tisuća smještajnih kapaciteta. Ako je Direct Booker korisnik Booker Toolsa, a tako se zove naš alat, i ako je Booker Tools dovoljno dobar da podrži agenciju kao što je Direct Booker, onda taj Booker Tools dovoljno dobar da ga uzmete i vi,“ poručio je Grubelić.