I MILETIĆ NA OKRUGLOM STOLU Evo kakve novosti taksisti predlažu
Na samome početku Ivan Bertović s portala Liberala.hr naglasio je kako je liberalizacija tržišta neophodna i kako je krajnji cilj zadovoljstvo korisnika i pravilan omjer cijene i kvalitete usluge. Petar Dragić, predsjednik Udruženja davatalje taksi usluga pri HGK također je naglasio da je liberalizacija tržišta krajnji cilj, no da je za nju potreban kvalitetan zakonski okvir. S druge strane, profesor Ševrović s Prometnog fakulteta dao je drugačiju perspektivu.
„Zakon je izrazito liberalan, jedinice lokalne samouprave u Hrvatskoj imaju iznimno veliku ovlast i mogu same donositi odluke. Ako promatramo stanje na drugim tržištima, primjerice javni promet u Europi, on je izrazito reguliran i ujedno i kvalitetan.“ – poručio je Ševrović.
Božo Miletić složio se s njim i pritom poručio da su spontana okupljanja potez očajnika, s obzirom na to da već dvije godine pokušavaju razgovarati s institucijama, a nema povratnog odgovora niti stvarne želje za regulacijom.
Moderator je o poziciji autotaksi prijevoznika u Hrvatskoj upitao i glasnogovornika Cammea.
„Mi smo legalisti i poštujemo regulative ove zemlje. Primjerice, u 2016. godini Cammeo grupa izdvojila je više od 25 milijuna kuna na porezna davanja, doprinose na plaće i slično. Što se tiče tržišta, liberalizacija ne podrazumijeva i njegovu deregulaciju.“ – izjavio je Župa.
Ivan Bertović poručio je kako se ne slaže s tezom da je tržište liberalno te da su potrošači rekli svoje. Također, smatra da niti jedna inspekcija ne može kontrolirati kvalitetu kao sami potrošači i time je naveo primjer da Uber, u slučaju opravdanog nezadovoljstva uslugom, vraća novac.
„Najveći problem je u tome, a o tome se iznimno malo govori, jest da je u pitanju sigurnost građana – Uber ne snosi kaznenu odgovornost kao pružatelji autotaksi prijevoza u Hrvatskoj i ne podliježe sankcijama na bilo koji način. Primjerice, ja kao roditelj želim biti siguran da moje dijete vozi osoba koja educirana za taj posao, koja podliježe odgovornosti u slučaju narušavanja sigurnosti svojih putnika. Ne može cijena ovisiti o sigurnosti, cijena prijevoza bit će niža smanjenjem nameta i većim brojem licenci za obavljanje autotaksi prijevoza. Promjena aktualnog zakona je nužna i on dakako mora vrijediti za sve dionike“ – poručio je Petar Dragić.
Za svaku djelatnost pojedinac mora biti odgovarajuće stručno osposobljen, pogotovo kada govorimo o prijevozu, smatra Ševrović.
„Za obavljanje bilokakve usluge morate zadovoljiti određene standarde i biti kvalificirani. Taksi usluga u Hrvatskoj je na iznimno visokoj razini. Nigdje u svijetu tržište nije samo sebe reguliralo. U ovome trenutku je problem što Uber određuje cijenu, a ne tržište.“ – izjavio je prof. Ševrović.
Komentirajući novi zakon, Miletić je naglasio kako trenutno na tržištu ne vladaju isti uvjeti za sve.
„Morate biti svjesni da u ovome trenutku zakon nije jednak za sve niti ga svi poštuju. Očekujemo da novu regulativu prihvate svi i dok se to ne dogodi ne možemo uopće govoriti o liberalizaciji tržišta. U trenutku dolaska Uber aplikacije mi smo željeli s njima surađivati, ali Uber nije pristao na predloženu suradnju niti je želio poštivati zakone Republike Hrvatske, što ne čini ni danas.“ – rekao je Miletić.
Na kraju, profesor Ševrović zaključio je kako je promet osnova svakog gospodarstva.
„Nužno je provesti što temeljitiju analizu postojećeg stanja i kreirati efikasan prometni sustav koji će djelovati u svrhu održivog razvoja.“ – zaključio je prof. Ševrović.