test

Franković: 'Bit ćemo gospodar svoga prostora, prestat će i nered u prometu', Lukić: 'Dok je Ubera, bit će i gužve'

Autor: Petra Srebrović Autori fotografija: Grgo Jelavić/PIXSELL, Petra Srebrović
Dolaskom 'prave sezone' u Dubrovniku se aktualiziralo pitanje prometnih gužvi. Izmjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama trebale bi ovaj problem umanjiti. Razgovarali smo s ljudima koji su profesijom svaki dan na cesti, a komentar je dao i gradonačelnik Franković.

Temperature su se popele na 30 stupnjeva, more na 25, grad je prepun turista, hoteli su popunjeni, vlasnici privatnih smještaja trljaju ruke, posla konačno imaju i prijevoznici, ali s početkom sezone, osim ovih lijepih vijesti, uvijek se potkradu i one nešto lošije – gužve. 'Kolaps u prometu', 'čepovi u svim smjerovima', 'ako ne morate, nemojte sada paliti auto', to su samo neki od medijskih naslova proteklog tjedna. S dolaskom sezone, javlja se i ovaj gorući problem Dubrovnika. O svemu smo porazgovarali s ljudima koji u prometu rade i zarađuju, čelnikom Plavog Taxija Ivicom Smoljkom i predsjednicom Udruge Autobusera Ragusa Bus, Vesnom Lukić. O prometu u Dubrovniku i Zakonu o izmjenama i dopunama zakona o sigurnosti prometa na cestama komentar nam je dao i gradonačelnik Dubrovnika, Mato Franković.

Prema najavama, donošenje novog Zakona o sigurnosti prometa na cestama, a u čiji konačni tekst je ugrađen prijedlog Grada Dubrovnika o uvođenju termina 'zona prometa u zaštićenoj kulturno-povijesnoj cjelini i kontaktnoj zoni', trebao bi na trajno održiv način riješiti probleme prevelikog prometnog opterećenja u zoni oko povijesne jezgre Grada. Konačan prijedlog Zakona prošao je drugo čitanje u Saboru te se očekuje njegovo skoro usvajanje prije ljetne stanke u radu Parlamenta.

„Stavak 106. članka 2. Zakona omogućit će Gradu Dubrovniku, ali i drugim hrvatskim povijesnim gradovima pod zaštitom UNESCO-a, uvođenje organizacije i kontrole prometa s fokusom na građane i njihove potrebe“, rekao je u Saboru gradonačelnik Franković. 

RAVNOTEŽA IZMEĐU SVAKODNEVNOG ŽIVOTA I TURIZMA

Iz gradske uprave poručuju kako je definiranje 'zone prometa u zaštićenoj kulturno-povijesnoj cjelini i kontaktnoj zoni' značajno za grad, ali i neophodno.

„U praksi to znači da će se uvesti ograničenja ulaza u zonu te se potanko urediti načini i uvjeti prometovanja vozila. Međutim, naglasak će biti na potrebama građana, a cilj je postići ravnotežu između svakodnevnog života i gospodarskih aktivnosti te potreba turističkog sektora uz zaštitu zaštićene kulturno-povijesne baštine“, kažu iz gradske uprave.

Podsjetimo, Grad Dubrovnik je u lipnju 2020. godine u zonu posebnog prometnog režima oko povijesne jezgre ugradio potrebnu opremu za tzv. zonu zagušenja prometa. Ukupno je 10 kamera postavljeno na lokacije u Zagrebačkoj ulici, u Ulici II. Dalmatinske brigade, na Pilama (na dvije lokacije) i u Ulici branitelja Dubrovnika, sustav uključuje kompletno softversko rješenje te integraciju s postojećim BUS+ sustavom. Sustav omogućuje automatsku provjeru autobusa i osobnih vozila (8+1) koja podliježu naplati parkiranja na Pilama, te daljnji postupak prema onima koji nemaju rezerviran termin za dolazak ili parkiranje. Kupnja vaučera online, prema raspoloživim vremenskim razdobljima, značajno ubrzava proces na terenu u zoni posebnog režima.

Realizacijom Park & Ride sustava na Pobrežju i uvođenjem zone posebnog prometnog režima trebalo bi se uvelike rasteretiti uže gradsko središte od nepotrebnog i neželjenog prometnog opterećenja.

„Sustav, podsjetimo, uključuje uređenje javnog parkirališta kapaciteta 624 mjesta za osobna i taksi vozila, te autobuse s prometnim priključkom i javnim prijevozom do užeg središta grada. Završena je izrada glavnog projekta, a za realizaciju gradska uprava namjerava koristiti sredstva iz EU programa za oporavak“, kažu iz gradske uprave.

'PO UVOĐENJU PROMETNOG REŽIMA PRESTAT ĆE NERED'

Ovo je tema o kojoj često govori i gradonačelnik, svoj komentar na najavljeni Zakon i budućnost prometa grada dao je za Dubrovački dnevnik.

jhb

„Po stupanju na snagu novog Zakona o sigurnosti prometa na cestama Grad Dubrovnik postat će istinski gospodar svoga prostora u smislu prometa, a po uvođenju zone posebnog prometnog režima prestat će i nered u prostoru. Uvest će se jasna pravila tko, kada i pod kojim uvjetima može doći na Pile ili Ploče, a ključ je u planiranju dolazaka od strane pružatelja usluga i pridržavanje pravila koja će donijeti Grad. Za građane Dubrovnika neće biti nikakvih restrikcija, a za sve ostale postojat će pravila igre kako doći u Grad i svatko onaj tko bude kršio pravila bit će adekvatno sankcioniran“, istaknuo je gradonačelnik.

Valja naglasiti i kako je implementiranje posebne zone prometa u skladu sa smjernicama UNESCO-a, Plana upravljanja, ali i strateškog projekta Poštujmo Grad.

'GUŽVI ĆE BITI UVIJEK'

Čelnik Plavog Taxija, Ivica Smoljko za Dubrovački dnevnik govori kako je to normalno i da će gužvi u Dubrovniku uvijek biti, što god da se napravi, smatra on, stvarat će se 'čep' prema povijesnoj jezgri.

Petra Srebrović

„Sustav koji je gradonačelnik sada uveo na Pilama funkcionira fantastično. Zaključak da se taksiji obavezno zaustavljaju na autobusnoj stanici za ukrcaj i iskrcaj je odličan. Sve je to napravljeno kako bi se oslobodila zona Pila i kako se ne bi stvarale velike gužve na platou gdje je režim parkiranja autobusa“, kaže nam u razgovoru Smoljko i dodaje kako se u Plavom Taxiju toga pridržavaju i kako su se upravo zbog toga prometne gužve već smanjile.

Smoljko nam govori kako i on, kao i većina građana, smatra kako pješački prijelaz na Pilama pravi više gužve nego sam broj vozila.

PLAVI TAXI PODRŽAVA NAPORE GRADONAČELNIKA

Što se tiče izmjena Zakona o sigurnosti prometa na cestama, Smoljko kaže kako podržava napore gradonačelnika u uspostavi boljeg prometnog rješenja za grad.

„Mislim da će Grad tako dobiti veće ovlasti kako bi mogao regulirati promet oko stare gradske jezgre. Upravljanje svojim cestama i prometom treba biti u ingerenciji Grada“, govori.

Smoljko nam kaže kako je u trenutku kada je donesena odluka da taksiji ne smiju ići 'niz Boninovo' većina bila pomalo zbunjena, tom trasom vozili su posljednjih 20 godina i nisu bili uvjereni kako će nešto drugo funkcionirati.

„No, sada kada je Libertas uveo autobuse harmonike, ne znam kako bi funkcioniralo kada bi i taksi išao 'niz bolnicu'. Možda bi trebalo probati par dana da vidimo kako funkcionira. Na kraju, smatram da jedino izmjenom Zakona o sigurnosti prometa možemo zaista dobro urediti promet oko grada, da se ograniči nekim vozilima promet tim dijelom. A pod ograničiti ne mislim u smislu 'zabraniti da netko prolazi', nego detaljno regulirati pravo zaustavljanja“, smatra Smoljko.

ZBOG GUŽVI ZAUSTAVLJA SE TAKSIMETAR

Plavi Taxi pokriva otprilike 70 do 80 posto svih 'domaćih vožnji' u Dubrovniku, a ljudi se ovom uslugom koriste kako bi što prije došli na željenu destinaciju, primjerice na posao. Samo u staroj gradskoj jezgri zaposlen je veliki broj naših sugrađana koji se voze Plavim Taxijem. Upitali smo Smoljka javljaju li im se problemi s ljudima, zbog gužvi koje se događaju.

„Normalno je da se ljudi ponekad bune u autu, ali nismo nikada imali neku veliku intervenciju, ali često nam govore da bi bilo bolje da se ide 'niz bolnicu'. Ipak, mislim da postoje stručnjaci koji to znaju bolje procijeniti i regulirati od nas“, govori Smoljko i objašnjava kako domicilnom stanovništvu uvijek izlaze 'u susret' pa i u vrijeme najvećih gužvi.

„Nama je svakodnevna situacija da u gužvama zaustavljamo taksimetar u trenutku kada zbog gužvi cijene porastu više nego što su ljudi naviknuli plaćati za tu istu dionicu“, objašnjava.

'GUŽVE NE NASTAJU ZBOG AUTOBUSA'

Predsjednica Udruge autobusera Ragusa Bus, Vesna Lukić u razgovoru za Dubrovački dnevnik govori kako gužve u Dubrovniku nemaju veze s autobusima, dodaje i kako se gužve nisu smanjile kada je Libertas počeo prevoziti turiste.

fghjk

„Zastoji su počeli jer je počela sezona, ali i zbog liberalizacije taksi tržišta. Grad se opet 'napunio' Uber vozila od firmi koje nisu iz Dubrovnika. Po nama je to glavni izvor gužvi, pogotovo jer se Uber, Bolt i vozila drugih platformi zaustavljaju na mjestima koja nisu za to predviđena. Što god Grad odlučio, dok se novim Zakonom, koji je najavljen za iduću godinu, ne riješi problem oko taksi tržišta mislim da ne možemo očekivati nikakve značajne pomake“, iskreno će Lukić.

'POZDRAVLJAMO UVOĐENJE REDA, ALI TO MORA VRIJEDITI ZA SVIH'

Što se tiče odluke organizacije prometa oko povijesne gradske jezgre Lukić kaže da njena Udruga podržava 'uvođenje reda', ali dodaje kako to mora biti jednako za svih.

„Autobuseri sada najmanje prave gužvu po gradu jer znaju gdje se i kako smiju zaustaviti. Nema problema kao s Uberom, da vozači koji dolaze iz drugih gradova u vožnji pokušavaju naći ulicu i gdje se mogu zaustaviti. Između takvog vozača, i turista koji traži parking oko grada i zaglušuje promet, nema razlike“, govori Lukić.

Dodaje i opasku kako takav taksi vozač djelatnost obavlja komercijalno, a ne plaća poreze i prireze Gradu Dubrovniku.

Iz tiskanog izdanja Dubrovačkog dnevnika

Popularni Članci