'Srđ je naš' je vrlo ružan slogan koji u sebi krije ksenofobiju i strah od stranaca
Đorđe Obradović, pročelnik Odjela za komunikologiju Sveučilišta u Dubrovniku, gostovao je u emisiji 'Pogledi' Dubravka Cote. Dr. Obradović je govorio o fenomenu medijskih manipulacija o čemu je nedavno održao predavanje na Festivalu znanosti.
Govoreći o manipulacijama i floskulama koje se godinama provlače kroz medije, a tiču se Dubrovnika, Đorđe Obradović je kao jednu od osnovnih istaknuo onu prema kojoj se Dubrovnik nema gdje širiti.
-'To je toliko puta ponovljeno u medijima da su ljudi u tu tvdnju povjerovali. Zašto imati mentalni sklop prema kojem se u nas moraju graditi samo niska zdanja koja liče na seoske primorske kuće? To su nametnuti stavovi. Grade se i nove zgrade, ali sve redom su niskogradnja. One su onda, osim što su ružne, i dosta skuplje.'
Zgrada Atlantske mogla je biti 10 katova viša
Za nedavno otvorenu zgradu Atlantske plovidbe Obradović je rekao kako bi bila puno ljepša da je imala deset katova više. -'Ona po mom mišljenju jest lijepo izvedena, ali nažalost forsiranje mišljenja da Dubrovnik ne može prihvatiti ništa novo dovodi da je preskup za mlade ljude. To je samo ograničenje u našim glavama.'
'Manipulacija je kada mediji prenose samo jednu stranu, a drugu ne, ili kad novinari postanu aktivisti pa nose majice s porukama.'
Navodeći neke od najpoznatijih manipulacija u Dubrovniku naveo je i one prema kojima se voda čuva za buduće generacije tako što se ne koristi i ne puni u boce da bi se prodavala, da hidro elektrane nisu ekonomski isplative, a da vjetroelektrane, s druge strane, jesu.
Jedna od posljednjih velikih manipulacija, smatra Đorđe Obradović, jest ona da je Srđ naš. -'Slogan 'Srđ je naš' je vrlo ružan, u sebi krije ksenofobiju, strah od stranaca i strah od novog. Toliko je puta kroz medije provučeno da će stranac devastirati Srđ. Nuncijata je devastirana, dio je Srđa, a nisu je gradili stranci.'
Na pitanje voditelja Dubravka Cote jesu li manipulacije i to što gradonačelnik Andro Vlahušić stalno ponavlja da živimo u najuspješnijem gradu u Hrvatskoj ili, ono što ističu primjerice Laburisti, da se Vlahušiću bliži rok trajanja, Obradović kaže: 'Manipulacija je kada mediji prenose samo jednu stranu, a drugu ne, ili kad novinari postanu aktivisti pa nose majice s porukama.'
Glokalni mediji i dubrovački fenomen
-'Svi novi mediji su istovremeno lokalni i globalni. Jedan dubrovački portal je po sadržaju lokalni, ali po dosegu on je globalno dostupan. No, zbog jezične barijere, mediji koji ne objavljuju na engleskom jeziku nisu ravnopravni', rekao je uvodno Obradović o glokalnim medijima.
Smatra da u stvarnosti ne postoje objektivni mediji. -'U društvenim znanostima nije moguće postići objektivnost kao, primjerice, u matematici, što ne znači da joj ne treba težiti. To nije samo slučaj u tranzicijskim državama. Ako uzmete danski, američki i ukrajinski medij dobit ćete tri potpuno različite verzije događaja u Ukrajini, a svi misle da su objektivni. Ili kod utakmice između Hajduka i Dinama. Jedanaesterac će za jednog novinara biti pravilo, a za drugog prestrogo dosuđen.'
'Slogan 'Srđ je naš' je vrlo ružan, u sebi krije ksenofobiju, strah od stranaca i strah od novog. Toliko je puta kroz medije provučeno da će stranac devastirati Srđ. Nuncijata je devastirana, dio je Srđa, a nisu je gradili stranci.'
Uz objektivnost, Obradović kao jednu od osnovnih manipulacija u medijima navodi i onu da zapadni mediji nisu ideološki obojeni. -'Ideologija se lakše prepoznaje u socijalističkim državama ili onim bivšim. Ono što se kod njih zove propaganda u zapadnjačkim društvima je konzumerizam, a ogleda se prvenstveno kroz filmove, glazbu i marketing. U konzumerističkim društvima ljudi ne misle na ništa nego na potvrđivanje samih sebe kroz kupovinu određenih marki ili brendova.'
Ocijenio je da 70 do 80 posto sadržaja koje mediji objavljuju otpada na sadržaje nastale u PR službama, a koje redakcije često samo prenose. -'Ne gledam na to nužno kao nešto loše, nego kao na istinu.'
Veliki oglašivači sami stvaraju, odnosno potiču autocenzuru novinara, naglasio je te je izdvojio ukidanje Vjesnika kao jedinog preostalog javnog tiskanog medija što je, tvrdi, velika greška.
Dubrovčani ne žele argumentirane rasprave
Dotaknuo se i fenomena anonimnog komentiranja na portalima. -'To što se ljudi anonimno javljaju i sudjeljuju u raspravama na portalima podiže stupanj demokracije, ali i psovke, prostote te govor mržnje, posebno kad se radi o temama kao što su sport, politika ili povijesna zbivanja', rekao je te dodao kako Dubrovčani ne žele argumentirane rasprave.
-'Portali su danas na prvom mjestu, posebno za mlade generacije. Njih zanima što kraće, skenirati pogledom određene priloge. Novi mediji nisu po sebi ni loši ni dobri. Prostora za napredak ima, međutim za to nije dovoljna jedna generacija. Ja sam optimist.'
O 'fenomenu' dubrovačkih portala rekao je: 'Dobro je da ima dosta portala, ali nije dobro što svi nude sve, sve ono što misle da im može donijeti klikove ili oglašivače, pa ima i polupornografskih sadržaja, a nedostaje specijalizacije.'