/* */

ČINILO SE KAO PORAZ, ALI JE BILO TRIJUMF! Jadrolinija je imala velikih problema s propelerom broda, a onda se pojavila jedna mala tvrtka...

Autor: dubrovackidnevnik.hr Autori fotografija: Goran Mratinović

Rijetka je čast pisati o jednom poslu kroz koji se zrcali uspjeh dviju poznatih hrvatskih tvrtki. Jer doista, malo se kada govori o problemima koji se rješavaju zajedničkim snagama i domaćom pameću, a upravo to je tema ove priče. 

Nedavno smo svjedočili nevjerojatnoj priči o velikom problemu našega najvećega brodara Jadrolinije, koji je otklonila jedna hrvatska tvrtka koja se bavi optimizacijom propelera. Radi se o tvrtki Adriatic Propeleri koju mnogi od naših čitatelja dobro poznaju kao jednu od onih tvrtki koje su se specijalizirale za otklanjanje problema na propelerima. Uglavnom su se bavili malim propelerima na barkama, ali sada je pred njima stajao zahtjevan zadatak mjerenja i prilagodbe velikoga CCP propelera (propeler promjenjivoga koraka) koji je zadužen za pogon Jadrolinijinog admiralskog broda, trajekta Korčula. I koliko je izazov bio velik, trijumf je bio još i veći, piše Burza nautike

Motorni trajekt Korčula

Jadrolinija je 2008. godine od grčkoga brodara kupila motorni trajekt Ariti. Radilo se o brodu koji je porinut jedva godinu dana ranije u grčkom brodogradilištu Perama. Velik je to i udoban brod. Dug je 101 metar, širok 17,3 metra, s gazom od 3,5 metara. Za pogon su zadužena dva Wartsilina motora od po 2.700 kilovata što je dovoljno za osvjetljavanje jednog našeg omanjeg grada! Kapacitet Korčule je, kako se i dostoji zastavnoga broda jedne kompanije, doista impresivan. Može ukrcati 700 putnika i 170 vozila, a zahvaljujući visini garaže od 4,7 metara, mogu se ukrcati čak i izvangabaritni tereti! Čak je i brzina od 16 čvorova i više no dobra za relativno male udaljenosti između kopna i naših otoka.

No vrlo brzo na površinu su isplivali problemi upravo kod većih brzina. Čim bi se brod približio brzinama preko 12 čvorova počele su se javljati vrlo neugodne vibracije. Problem je privremeno riješen smanjenjem brzine, ali to nije moglo biti krajnje rješenje, jer brod mora biti ekonomičan, a veliki brod je ekonomičan samo ako plovi optimalnom brzinom, što se u ovom slučaju nije moglo postići, barem ako se nije htjelo riskirati komfor putnika.

Stručni tim Jadrolinije bacio se na rješavanje problema upravo onako kako to pravila struke i nalažu, redom otklanjajući sve moguće uzroke, od najjednostavnijega i najvidljivijega prema onima koji su složeniji i skuplji. Pregledalo se dakle sve što je moglo izazivati te vibracije, promijenilo se što se promijeniti dalo i na kraju je preostao još samo jedan izvor koji je mogao izazivati te i takve probleme – brodski vijak.

U većini slučajeva, kad se takav jedan objekt kao što je motorni trajekt Korčula suoči s problematičnim propelerima preostaje samo jedno rješenje, a to je kupnja novih propelera. Međutim stručni tim iz Jadrolinije odlučio je pokušati još jedan potez, ono što se u tom trenutku činilo kao hvatanje utopljenika za slamku, potez očajnika kako su im mnogi govorili prognozirajući uzaludno trošenje novaca. A to je pokušaj optimizacije propelera u tvrtki Adriatic Propeleri. I ono što se činilo kao propast preraslo je u pravi trijumf!

Mala tvrtka za rješavanje velikih problema

Malo je ljudi koji imaju barke a da nisu čuli za Adriatic Propeleri. Ako imaju sreće da im nikada nije trebalo, sasvim sigurno znaju makar jednoga kolegu koji je koristio njihove usluge popravka ili optimizacije propelera. U svom radu Adriatic Propeleri koriste Prop Scan tehnologiju koju je osmislila istoimena australska tvrtka, patentirala i kasnije svoje znanje i tehnologiju uspješno prenijela po svijetu. Jednostavno rečeno Prop Scan je tehnologija skeniranja i optimizacije propelera koja omogućuje smanjenje potrošnje goriva, povećanje krajnje brzine, kao i brzine krstarenja, smanjuje, odnosno potpuno eliminira vibracije i na taj način motorima omogućuje postizanje projektom zadanih performansi.

Radi se zapravo o trenutno najsofisticiranijem i najpreciznijem načinu ispitivanja propelera koji omogućuje iznimno precizno mjerenje velikoga broja točaka na svakom pojedinom krilu propelera. Kasnije se ti podaci ubacuju u računalo koje posebnim programima određuje optimalne dimenzije propelera s obzirom na tip trupa i snagu motora. I to je tek početak optimizacije! Nakon toga slijedi označavanje dijelova propelera koji nisu optimalni, a onda i ispravljanje neispravnosti kroz uklanjanje viška ili nadoknađivanje manjka materijala, sve dok se ne dobije propeler željenih performansi. Naglašavamo ovom prilikom riječ "željenih”, jer stručnjaci iz tvrtke Adriatic Propeleri u ovim godinama koliko ispravljaju krive propelere po Jadranu, nebrojeno su mnogo puta pokazali da mogu sve što zamisle, i pitanje je jedino što naručitelji žele, i koliko savršenstvo očekuju od svojih propelera. Trenutno ograničenje preciznosti mjerenja, a onda i podešavanja koraka preko kojega u Adriatic Propelerima ne mogu ići iznosi 0,025 mm. Već mnogo puta dosad uspjeli su propeler Klase III dotjerati do savršenstva Klase S.

Cijeli tekst pročitajte OVDJE

Popularni Članci