TEŠKA POMORSKA TRAGEDIJA Dvije godine nakon nesreće u Koločepskom kanalu nove sigurnosne preporuke
Dvije godine nakon teške pomorske nesreće u Koločepskom kanalu Agencija za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu (AIN) izdala je nove sigurnosne preporuke.
Tog kobnog 25. travnja 2017. godine, devet osoba se, nakon pripremanja restorana Bowa za turističku sezonu na otoku Šipanu, u večernjim satima zaputilo prema Dubrovniku, no u Koločepskom kanalu gumenjak koji ih je prevozio sudario se s brodom 'Danče' Lučke kapetanije Dubrovnik koji je bio u akciji hitnog medicinskog transporta prema Mljetu.
U ovoj nesreći živote su izgubili Alen Perišić iz Dubrovnika, Jele Kobaš iz Velike Gorice i njen sin Danijel, Berislav Bandur, povratnik iz Sydneya koji je boravio u Malom Stonu, i Marina Vuletić iz Dubrovnika, dok se Tomislav Belak iz Šibenika i Bojan Stoiljković iz Mokošice još uvijek vode kao nestali. Jedini preživjeli s gumenjaka su Viktor Markota iz Rogotina i Velimir Šetka iz Kule Norinske.
"Iste večeri u 20:50 sati brod „Danče“ isplovljava iz ACI marine Dubrovnik (Komolac, Rijeka dubrovačka) te plovi Koločepskim kanalom prema luci Sobra (otok Mljet) na izvršenje zatraženog hitnog medicinskog prijevoza s otoka za Dubrovnik. Na brodu se nalaze 3 člana posade.
Oko 21:00 sati brodica oznake „690 DB“ isplovljava iz uvale Pakljena (otok Šipan) prema uvali i mjestu Brsečine na obali. Na brodici se tijekom plovidbe nalazi jedan član posade i osam putnika.
Iznenada, u 21:20 sati, u Koločepskom kanalu na poziciji: ϕ = 42⁰ 43,3' N; λ = 017⁰ 55,8' E (otprilike 0,4 NM istočno od otoka Šipan) dolazi do sudara broda „Danče“ i brodice oznake „690 DB“.
Od posljedica sudara pet osoba smrtno stradava, voditelj brodice i četiri putnika s brodice, jedna osoba je lakše, a jedna osoba teže ozlijeđena (obje osobe su putnici i istovremeno jedine preživjele osobe na brodici), dok se dvije osobe (putnici s brodice), na dan ove objave, još smatraju nestalima.
Na brodu „Danče“ nije bilo smrtno stradalih ili ozlijeđenih osoba.
Brodica oznake „690 DB“ značajno je oštećena, dok je brod „Danče“ pretrpio manje oštećenje.
Brod i brodica nisu namijenjeni prijevozu tereta pa tereta i šteta na teretu nije bilo.
Nije bilo ni štete nanesene trećim stranama, kao ni smrtno stradalih ili ozlijeđenih trećih strana.
Na poziciji sudara nije uočeno onečišćenje mora ili okoliša gorivom ili uljima.
Neposredno nakon sudara brod „Danče“ upućuje MAYDAY poziv te je SAR akcija aktivirana. Prvi dolazi u pomoć brodici oznake „690 DB“. Spašava preživjele i traga za nestalima. Više od 8 punih dana nakon sudara traje koordinirana, opsežna i složena spasilačko - potražna akcija za osobama s brodice. Značajni ljudski i tehnički resursi su aktivirani. Nakon isteka ovog vremena potraga za preostale 2 nestale osobe nastavljena je u okviru redovnog nadzora sigurnosti plovidbe.
SIGURNOSNE PREPORUKE
U predmetnom slučaju, Agencija za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu izdala je sljedeće sigurnosne preporuke:
AIN05-SR-01/2019: Preporuča se Upravi pomorstva i Upravi sigurnosti plovidbe Ministarstva mora, prometa i infrastrukture da propiše obveznu ugradnju pojačivača radarskog signala (radar reflektora) na drvene i gumene brodice te na sve brodice čija brzina prelazi 20 čv.
AIN05-SR-02/2019: Preporuča se Upravi pomorstva i Upravi sigurnosti plovidbe Ministarstva mora, prometa i infrastrukture izmjena zakonskih i podzakonskih propisa tako da su sve osobe na brodicama, bez obzira na njihovu namjenu (za osobne, gospodarske ili javne svrhe), a čija brzina prelazi 20 čv, dužne za cijelo vrijeme trajanja plovidbe nositi prsluk za spašavanje, neovisno o području i uvjetima plovidbe.
AIN05-SR-03/2019: Preporuča se Upravi sigurnosti plovidbe Ministarstva mora, prometa i infrastrukture dosljedna provedba propisanih tehničkih i inspekcijskih pregleda brodica, s posebnim naglaskom na opremljenost brodica i broj osoba koje se na brodicama nalaze.
AIN05-SR-04/2019: Preporuča se Upravi sigurnosti plovidbe Ministarstva mora, prometa i infrastrukture da ukoliko se tehničkim pregledom utvrdi da brodica nije opremljena ugrađenim propisanim navigacijskim svjetlima i svjetiljkama, a prema Pravilima o izbjegavanju sudara, da se jasno naznači ograničenje, tj. zabrana plovidbe u razdoblju od zalaska do izlaska Sunca, kao i u uvjetima smanjene vidljivosti, te se spomenuto ograničenje upiše u očevidnik brodica odnosno budući jedinstveni upisnik te u plovidbenu dozvolu brodice.
AIN05-SR-05/2019: Preporuča se Upravi sigurnosti plovidbe Ministarstva mora, prometa i infrastrukture da se kroz interne propise Ministarstva dodatna pažnja posveti edukaciji svih članova posade brodova i brodica Ministarstva, a vezano uz rukovanje ugrađenim navigacijskim sustavima koji su ugrađeni na brodu ili brodici na koje su raspoređeni, kako bi pored zapovjednika barem još jedan član posade imao potrebna znanja i vještine potrebne za rukovanje tim specifičnim navigacijskim sustavima," stoji na stranicama AIN.